PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ATHLETES USING THE FIVE-FACTOR PERSONALITY INVENTORY
Abstract
The sportsmen psychological characteristics are an important component of their results. In this article the five-factor personality inventory was used to analyze the data. 118 respondents, who are representatives of team and individual sports, took part in the survey. Athletes, regardless of their team level, had the qualities of «extraversion», «attachment», «selfcontrol» and «expressivity». The highest score was found in athletes from the All-Russian national teams. There is also a tendency for athletes to express qualities such as calmness, relaxation, emotional comfort, self-sufficiency, and emotional stability. Differences in several criteria were identified, taking into account age and gender. In particular, according to the criteria of «attachment – isolation» and «self-control – impulsivity» in the age group of 14–17 years, the result was slightly lower than in the groups of 10–13 years and 18+ years. In addition, a statistically more significant tendency towards emotional stability and self-sufficiency was revealed in male athletes. An analysis of the results was also carried out, taking into account the division into groups according to the characteristics of the leading activity of the presented sports. The analysis of the results also took into account the division into groups based on the characteristics of the main activity in the presented sports. It was revealed that representatives of cyclical, coordination or game sports have more pronounced criteria of «extraversion» and «expressivity», martial arts and bullet shooting – «self–control» and «practicality», chess players – «emotional restraint». This paper shows the importance and practicality of using this methodology to monitor the psychological aspects of athletes.
Downloads
References
Ворожейкин, А. В. Педагогическая модель подготовки инструкторов по рукопашному бою силовых структур с использованием ситуационных заданий : специальность 13.00.04 "Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры" : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Ворожейкин Антон Владимирович, 2017. – 218 с.
Ворожейкин, А. В. Состояние и перспективные направления научных исследований по виду спорта "Рукопашный бой" на основе анализа научно-методической литературы / А. В. Ворожейкин, П. И. Тюпа, А. П. Волков // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2020. – № 1(17). – С. 133-146.
Гандельсман А. Б., Смирнов К. М. Физиологические основы методики спортивной тренировки. Москва: Физкультура и спорт, 1970. 232 с.
Гурский А. В., Смирнов С. Н., Арканов Ю. М., Дазмаров Н. М. Специфика индивидуально-типологических особенностей спортсменов, специализирующихся в единоборствах, игровых и циклических видах спорта // Научный электронный журнал Меридиан. 2020. № 9 (43). С. 493–495.
Дамадаева А. С. Гендерные исследования в спортивной психологии // Психологический журнал. 2012. Т. 33, № 1. С. 40–49.
Дубатовкин В. И., Олейник Е. Н. Психологическая подготовка спортсменов в интеллектуально-игровых видах спорта // Health-saving technologies. 2019. С. 16–23.
Завирохин Д. С. Воспитание эмоциональной устойчивости юных спортсменов в пулевой стрельбе // Сибирский педагогический журнал. 2011. №. 7. С. 221–228.
Камилов М. А. Эмоциональная устойчивость как фактор, обеспечивающий достижение высоких результатов в профессиональной деятельности спортсменов // Вестник университета. 2014. № 17. С. 300–306.
Карлышев В. М., Подгорная Ю. Н. Психологические особенности спортсменов разнообразных видов спорта и с разной степенью успешности спортивного совершенствования // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2019. № 5 (171). С. 425–432.
Курьянович Е. Н., Яковлева Е. О., Шестов А. В. Анализ индивидуально-типологических особенностей спортсменов-пятиборцев высокого класса // Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2021. № 1. С. 212–215.
Остапова А. В. Психологические особенности подросткового возраста // Евразийский научный журнал. 2015. № 7. С. 189–191.
Родионова М. Х., Романина Е. В., Барчукова Г. В. Психологические факторы, влияющие на успешность в подготовке спортсменов, на примере настольного тенниса // Рудиковские чтения: материалы XII Международной научно-практической конференции психологов физической культуры и спорта, Москва, 26–27 мая 2016 года. Москва: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Российский государственный университет физической культуры, спорта, молодёжи и туризма (ГЦОЛИФК)», 2016. С. 120–122.
Салькова Н. А. Важность организации психологической подготовки спортсменов к соревнованиям // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2018. Т. 3, №. 2. С. 85–90.
Серова Л. К. Психологическая классификация видов спорта // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 1 (155). С. 302–306.
Синюшкина С. Д., Меркеева Е. О. Оценка психологической атмосферы в командах по фитнес-аэробике с учетом возрастных особенностей // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 12 (202). С. 548–552.
Cardiac diagnostics of student-athletes by the HRV method / I. Bocharin, M. Guryanov, M. Kolokoltsev [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 6. – P. 3496-3503. – DOI 10.7752/jpes.2021.06473.
Effect of carbohydrate intake on endogenous hormones: Anabolic and catabolic orientation content of highly qualified sportsmen–combat athletes / А. Gryaznykh, M. Butakova, L. Grebenyuk [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1421-1428. – DOI 10.7752/jpes.2021.03181.
Enhancing physical and functional fitness through the integration of health fitness elements in young gymnasts / E. V. Romanova, A. V. Vorozheikin, O. V. Bayankin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 10. – P. 2685-2691. – DOI 10.7752/jpes.2023.10307.
Media project to improve digital competencies of sports coaches / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 6. – P. 3527-3533. – DOI 10.7752/jpes.2021.06477.
The use of "COMBI" training method for developing technical competence in 7-8-year-old football players / P. Kryzhevsky, N. Mischenko, M. Kolokoltsev [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 1. – P. 153-159. – DOI 10.7752/jpes.2022.01019.
Copyright (c) 2024 Health, physical culture and sports
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.