INTEGRAL CRITERIA OF ADAPTATION OF FIRST-YEAR STUDENTS OF THE UNIVERSITY IN THE DYNAMICS OF THE ACADEMIC YEAR

  • Natalya Vladimirovna Eşmova South Ural state University of Humanities and education Email: emovanv12@mail.ru
  • Tatyana Leonidovna Sokolova South Ural state University of Humanities and education Email: sokolovatl@cspu.ru
  • Tatyana Viktorovna Shilkova South Ural state University of Humanities and education Email: shilkovatv@cspu.ru
Keywords: students, adaptation, physical health, functional indicators

Abstract

Adaptation of students to study at a university may be accompanied by a strain of adaptation mechanisms. Numerous monitoring studies conducted at the stage of adapting students to study at a higher educational institution indicate that the morphofunctional and mental state of students, the success of their studies depend on many factors, including gender, ethnic and national aliation, place of residence, physical activity. Ɗe purpose of the study is to evaluate the success of the adaptation of Ęrst-year students of the natural-technological faculty of the South Ural State Humanitarian and Pedagogical University (Chelyabinsk) in the dynamics of the academic year by the integral indicators of physical health. Ɗe study involved 56 Ęrst-year students of the natural-technological faculty of the SUSHPU. Indicators of physical development (length and body weight, heart rate, systolic blood pressure, diastolic blood pressure, lung capacity) were determined using standard techniques. Based on the obtained anthropometric data, the integral indices of physical health were calculated by the index method: vital index, Robinson index, or double product, vegetative index of Kerdo. e functional reserves of the cardiovascular system were determined by calculating the adaptive potential according to R. M. Bayevsky (1979). An analysis of the dynamics of integral indicators of physical health showed ambiguous changes in the functional state of the cardiorespiratory system of rst-year students. e successful adaptation of the surveyed 1st year students to educational activities at the University was evidenced by the dynamics of the values of such indicators as vital index and vegetative index of Kerdo. Along with this, the number of students with signs of decreased functional reserves and impaired regulation of the cardiovascular system (Robinson index) has increased. According to the dynamics of adaptive potential values, negative changes were observed among young men, increasing the risks of strain in adaptation mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Агаджанян Н. А., Миннибаев Т. Ш., Северин А. Е. Изучение образа жизни, состояния здоровья и успеваемости студентов при интенсификации образовательного процесса // Гигиена и санитария. 2005. № 3. С. 48–52.

Абаскалова Н. П. Прогностическая оценка адаптационных возможностей студентов // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 9. С. 17–20.

Казин Э. М. Образование и здоровье: медико-биологические и психолого-педагогические аспекты: монография. Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2010. 214 с.

Redhwan A. Al-Naggar, Dhekra H. Al-Naggar. Prevalence and associated factors of emotional disorder among Malaysian University students // International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. 2012. Vol. 4, № 7. P. 1401–1411.

Апанасенко Г. Л. Диагностика индивидуального здоровья // Гигиена и санитария. 2004. № 2. С. 55–58.

Гребнева Н. Н. Исследование состояния здоровья учащихся Тюменского региона на основе донозологической диагностики // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 9. С. 115–118.

Жданова О. А. Сравнительная характеристика показателей физического развития детей Воронежской области в 1997–1999 и 2011–2014 гг. // Российский вестник перинатологии и педиатрии. 2017. № 62 (2). С. 87–93. [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.21508/1027–4065–2017–62–1–87–93

Гребнева Н. Н. Эколого-физиологический портрет современных детей и подростков в условиях Тюменской области: монография. Тюмень: Изд-во ТюмГУ, 2006. 237 с.

Климов В. М., Айзман Р. И. Оценка физического здоровья выпускников школ, поступающих в вузы // Бюллетень сибирской медицины. 2016. № 15 (3). С. 41–47. DOI: 10.20538/1682–0363–2016–3–41–47.

Климов В. М., Рубанович В. Б., Айзман Р. И. Морфофункциональные показатели и физическая подготовленность студенток 1–2 курсов технического университета, занимающихся аэробикой // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2016. № 1 (29). С. 109–117. DOI: 10.15293/2226–3365.1601.10.

Базарбаева С. М., Динмухамедова А. С., Лебедев А. В., Айзман Р. И. Сравнительная оценка физического здоровья казахских и русских студентов первого курса вузов // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7, № 3. С. 141–252. DOI: 10.15293/2226–3365.1705.15.

Красильникова В. А., Айзман Р. И. Морфофункциональные показатели первокурсников Тувинского государственного университета из городской и сельской местности // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7, № 5. С. 178–189. DOI: 10.15293/2226–3365.1705.12.

Антропова М. В., Бородкина Г. В., Кузнецова JI.M., Манке Г. Г. Прогностическая значимость адаптационного потенциала сердечно-сосудистой системы у детей 10–11 лет // Физиология человека. 2000. Т. 26, № 1. С. 56–61.

Published
2019-09-23
How to Cite
Eşmova N. V., Sokolova T. L., Shilkova T. V. INTEGRAL CRITERIA OF ADAPTATION OF FIRST-YEAR STUDENTS OF THE UNIVERSITY IN THE DYNAMICS OF THE ACADEMIC YEAR // Health, physical culture and sports, 2019, № 4(15). P. 91-97. URL: http://hpcas.ru/article/view/7078.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share