MEDICAL ASPECTS OF HEALTH-SAVING BEHAVIOR OF UNIVERSITY STUDENTS FROM RUSSIA AND EASTERN EUROPE
Abstract
We present in this article a part of a project of international interdisciplinary teamsthat have been cooperating with each other for quite a long time and effectively solving problemsand tasks in the quality of life related to the health of people of different ages.To study the medical aspect of health self-esteem health behavior of students based on data frommedical examinations.Students from universities in Poland, Belarus, Ukraine and Russia were the object of study (n =2998 people). The survey of students was carried out on the basis of key general approaches of theHealth Saving Program in the period 2013–2016, in Russia 2013–2018. The questionnaire related tostudents’ health-preserving behavior in terms of attitude and participation in medical examinations.The results were summarized after conducting medical examinations through teamwork. Groupsof students were formed to assess their health from very good to very bad, regardless of country ofresidence. The most numerous (over 40 %) was a group of students, assessing their state of healthas “good”. The second largest group was designated their health as “average”. At the same time, thecategory of respondents from Belarus and Russia was significantly more significant in comparisonwith students from Poland and Ukraine (P1.4–2.3 <0.001). A third, small group of students ratedtheir state of health as “very good”. This cohort was represented by students from Poland (almost aquarter of respondents), students from Russia (11.6 %) took an intermediate position, then studentsfrom Belarus and Ukraine (P2–1.3.4 <0.001).The category of students who rated their health as “bad” and “very poor” was less than 5 %.Among the respondents from Russia, the category “very poor” was completely absent. Using theexample of Russian students, a positive correlation was established between the frequency of medicalexaminations and self-assessment of the level of health (R = 0.63, P <0.001, n = 413).Annual medical examinations gives students the opportunity to regularly receive objectiveinformation about their health, forms an adequate self-esteem, gives confidence in their physical,psychological, social, spiritual functioning and is a component of such an indicator as quality of life.Self-esteem and health value determine the health-saving behavior of leaders — students ofmedical and pedagogical universities.
Downloads
References
Сохранение и укрепление здоровья обучающихся в образовательных организациях и деятельности педагога / Л. А. Акимова, Н. В. Сократов, Н. Н Апрелева. Изд-во ОГПУ, 2016. URL: http://elib.osu.ru/handle/123456789/2789
Методологические подходы к реализации педагогики здоровья в контексте действующих федеральных государственных образовательных стандартов / А. Ю. Зверкова, Н. П. Абаскалова,Э. М. Казин // Scientific and Practical Journal of Health and Life Sciences. 2015. № 2. P. 34–41.
Зверкова А. Ю. Формирование ключевой компетенции «быть здоровым» у студентов педагогического вуза в условиях освоения здоровьеориентированных педагогических технологий дошкольного образования // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=23695.
Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 28 декабря 2010 г. № 2106 г. Москва «Об утверждении федеральных требований к образовательным учреждениям в части охраны здоровья обучающихся, воспитанников» // Российская газета. URL: http://www.rg.ru/2011/02/16/obr-sdorovje-dok.html (дата обращения: 31.07.2013).
Сравнительный анализ показателей здоровьесохраняющего поведения студентов младших и старших курсов вузов / Д. С. Блинов, Н. Н. Чернова, О. П. Балыкова, С. А. Ляпина, О. А. Смирнова, Л. И. Китаева // Вестник Мордовского университета. 2016. № 1 (26). С. 90–97.
Попов В. И., Мелихова Е. П. Изучение и методология исследования качества жизни студентов // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (9). С. 879–884.
Климацкая Л. Г., Шпаков А. И. Формирование у студенческой молодежи установок здорового образа жизни: монография 2016 URL: https://elib.grsu.by/katalog/576740pdf.pdf?d=true
Nutritional status and food choices among first year medical students / E. Kolarzyk, A. Shpakou, E. Kleszczewska, L. Klimackaya, S. Laskiene //Central European Journal of Medicine. 2012. № 3 (7). Р. 396–408.
Nutrition of overweight and obese students / E. Kolarzyk, A. Pac, A. Shpakou, E. Kleszczewska, L. Klimackaya, S. Laskiene //Central European Journal of Medicine. 2012. 7 (5). Р. 1–7.
Traditional smoking and e-smoking among medical students and students-athletes — popularity and motivation / A. Shpakou, V. Kovalevskiy, L. Klimatskaia, I. Naumau, S. Sivakova, O. Zaitseva, Yu. Dykhno// Family Medicine & Primary Care Review 2018. 20 (1). Р. 61–66
Двигательная активность как фактор формирования здорового образа жизни студенческой молодежи / Л. Г. Климацкая, А. И. Шпаков, С. Ласкене, Э. Коляжек, Э. Клещевска, Е. А. Мельникова // Сибирское медицинское обозрение. 2011. 1 (67). С. 61–67.
Klimatсkaia L. G. Physical activity students and university professors as leaders of health //Physical education of students. 2013. Vol. 3. Р. 31–34.
Причины избыточного веса и ожирения среди студентов вузов / Э. Коляжик, Л. Г. Климацкая, А. И. Шпаков, С. Ласкене // Сибирский вестник специального образования. 2013. № 2 (10). С. 100–114.
Биловус В. К. Цели — ценностные установки молодежи на здоровьесберегающее поведение. Донской гос. техн. университет г. Шахты. 2018. 60 с. URL: https://www.litres.ru/v-k-bilovus/celicennostnye-ustanovki-molodezhi-na-zdorovesberegauschee-po/chitat-onlayn/
Фертикова Т. Е., Рогачев А. А. Гигиенические аспекты здоровья и качества жизни студенческой молодежи вузов // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3. С. 26–39.
Метелкина Д. С., Родин Ю. И. Состояние здоровья студентов педагогического вуза на этапе адаптации к учебно-профессиональной деятельности // Человек и образование. 2017. № 2 (51). С. 60–65.
Мысина Г. А. Здоровьесберегающая образовательно-воспитательная среда вуза (опыт МГТУ им. Н. Э. Баумана) URL: http://elar.urfu.ru/bitstream/ 10995/18930/ 1/iurp-2010–85 (2) — 09.pdf
Федеральный закон от 29.12.2012 № 273‑ФЗ (ред. от 31.12.2014) «Об образовании в Российской Федерации». Статья 41. Охрана здоровья обучающихся пункт 6) прохождение обучающимися в соответствии с законодательством Российской Федерации периодических медицинских осмотров и диспансеризации. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_ doc _LAW_173432/?frame=3
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.