FEATURES OF THE CONCENTRATION OF ATTENTION OF STUDENT ATHLETES DEPENDING ON THE ORGANIZATION OF THE DAILY REGIME

  • Daria Vladimirovna Kharina South Ural State Medical University Email: kharina.i.f@list.ru
  • Yan Vitalevich Latyushin Ural State University of Physical Culture Email: dokchel@mail.ru
  • Irina Fedorovna Kharina Ural State University of Physical Culture Email: kharina.i.f@list.ru
Keywords: students, athletes, daily regime, social networks and messengers, concentration, Toulouse-Pierre test, Google Forms, Pearson linear correlation coefficient

Abstract

This article presents a study on the relationship of concentration and daily regimeamong students of the Ural State University of Physical Education in conditions of combinedphysical and mental loads. As an argument of relevance, studies of doctors, psychophysiologists, andeducators are given. The purpose of the research is to study the characteristics of concentration instudent athletes depending on the organization of the daily regimen. A psychophysiological studywas conducted in the 2018–2019 academic year. 99 students took part in the survey, the average agewas 19.19 ± 0.15 years, of different levels of sports qualification (masters of sports — 7, candidatesfor masters of sports — 19, 1 category — 15, 2 category — 13, 3 category — 6).The results of the proof test — the Toulouse-Pierre test were the basis for the distribution ofstudents. Five groups showed accuracy indicators for express methodology: 62.62 % showed highaccuracy, 22.22 % good, 10.11 % normal, 4.04 % low accuracy and 1.01 % pathology.For studing the influence of the day regimen on attention stability, we studied the time allottedto social networks and instant messengers and night sleep on weekdays, the analysis was carried outaccording to the results of a widespread survey using Google Forms. In the researching group, 27.28 %of student athletes spend more than six hours a day on social networks and messengers, 36.36 %of respondents indicated 4–5 hours, 2–3–34.34 %, and 2.02 % — less one hour. The linear Pearsoncorrelation coefficient was r = –0.023. 12.12 % of students noted that night sleep lasts 3–5 hours, 41.41 % on weekdays sleep 5–7 hours,44.45 % — 7–9 hours, 2.02 % of respondents indicated that they have a night sleep more than 9 hours,the linear Pearson correlation coefficient was r = 0.13.Students-athletes who showed low results in the accuracy of the Toulouse-Pierre test are includedin additional psychophysiological studies as part of student health monitoring conducted at theOlympic Sports Research Institute.The research will be continued in the aspect of studying the effect of immersion in the media onthe duration of night sleep, as well as the development of recommendations for correcting the regimeof the day, taking into account all the features of training at a university of physical education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Лобанов А. А., Попова О. В. Внимание человека: психофизиологические аспекты в норме и при нарушении // Международный студенческий научный вестник. 2017. № 1. С. 9.

Чипышев А. В., Хажеев Д. В. Влияние психоэмоционального тренинга на динамику психофизиологических показателей спортсменов на разных этапах подготовки // Наука и современность. Биологические науки. 2012. № 19–1. С. 21–25.

Коровин В. А., Викулов А. Д., Турчанинов С. Ю. Показатели внимания и текущее функциональное состояние организма юных спортсменов // Ярославский педагогический вестник. 2008. № 4 (57). С. 116–121.

Сунцов С. А. Характеристика свойств внимания спортсменов-единоборцев 12 лет // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Естественные науки. 2013. № 2. С. 96–101.

Давыдов В., Манкевич А., Лущик И. Концентрация и распределение внимания в спортивном плавании, спортивной и художественной гимнастики // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2016. № 1 (33). С. 107–113.

Кондратович С. В. Оценка психофизиологических характеристик футболистов 12–13 лет в стандартных лабораторных условиях // Наука и спорт: современные тенденции. 2017. Т. 17, № 4 (17). С. 10–16.

Харина И. Ф., Звягина Е. В., Быков Е. В., Макунина О. А. Особенности психофизиологических показателей студентов с признаками дефицита внимания в условиях сочетанных умственных и физических нагрузок // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. Т. 8, № 3. С. 181–197.

Гришкевич М. С., Харина И. Ф. Изучение концентрации внимания у студентов-спортсменов разного уровня спортивного мастерства // Дневник науки. 2018. № 11 (23). С. 9.

Быков Е. В., Макунина О. А., Коломиец О. И., Коваленко А. Н. Организация мониторинга состояния здоровья студентов в Уральском государственном университете физической культуры // Научно-спортивный вестник Урала и Сибири. 2017. № 1 (13). С. 3–9.

Звягина Е. В., Харина И. Ф. Интегрированный аспект изучения синдрома дефицита внимания и гиперактивности: анатомо-морфологический и психолого-педагогический ракурс // Научно-педагогическое обозрение. 2016. № 2 (12). С. 46–51.

Ясюкова Л. А. Оптимизация обучения и развития детей с ММД. Диагностика и компенсация минимальных мозговых дисфункций: методическое руководство. СПб.: ГП ИМАТОН, 1997. 80 с.

Харина И. Ф., Звягина Е. В., Быков Е. В., Макунина О. А., Гильмутдинов Э. Р. Самооценка увлеченности социальными сетями и мессенджерами студентов вуза физической культуры // Научно-спортивный вестник Урала и Сибири. 2017. № 4 (16). С. 62–71.

Макунина О. А., Быков Е. В., Коломиец О. И., Якубовская И. А. Режим дня студентов в условиях сочетанного влияния умственных и физических нагрузок // Научно-спортивный вестник Урала и Сибири. 2018. № 1 (17). С. 50–55.

Published
2019-10-23
How to Cite
Kharina D. V., Latyushin Y. V., Kharina I. F. FEATURES OF THE CONCENTRATION OF ATTENTION OF STUDENT ATHLETES DEPENDING ON THE ORGANIZATION OF THE DAILY REGIME // Health, physical culture and sports, 2019, № 4(15). P. 446-454. URL: http://hpcas.ru/article/view/7133.
Section
PHYSICAL TRAINING, SPORTS AND TOURISM
Bookmark and Share

Most read articles by the same author(s)