FEATURES OF THE FUNCTIONAL AND PSYCHOLOGICAL TRAINING OF GIRLS 15–17 YEARS OLD, GOING IN FOR RHYTHMIC GYMNASTICS
Abstract
The article is devoted to the study of the relationship between the psychological and functional state of girls involved in rhythmic gymnastics. All girls are qualified athletes and compete in the CCM category. Psychological preparation was assessed according to the method of researching the level of self-esteem and the level of aspirations according to Dembo-Rubinstein as modified by A.I. Prikhozhan. A number of personal qualities (health, abilities, character, etc.) were assessed. For each indicator, the level of aspirations and the height of self-esteem were determined. The functional state was assessed by the indicators of heart rate variability using the hardwaresoftware complex "Omega-sport". This approach is based on the methodology for assessing heart rate variability, developed by R.M. Baevsky. The temporal and statistical characteristics of the heart rate were analyzed: heart rate (HR), variation range (max-min), tension index of regulatory systems (SI), the level of adaptation of the organism to physical activity (A), the level of fitness of the organism (B), the level of energy provision (C), psychoemotional state (D), a complex indicator of "sports form" (H), an index of centralization of heart rate regulation (the degree of predominance of the central circuit of cardiac regulation over an autonomous circuit), an index of autonomic balance (IVR), a vegetative rhythm indicator ( VPR), an indicator of the adequacy of regulation processes. As a result of the research during the competitive period, the gymnasts showed positive dynamics in all indicators, which corresponds to the optimal level of training of athletes for the upcoming starts.
Downloads
References
2. Легкодимова Т.А. Методика оперативного управления тренировочными нагрузками юных гимнасток в подготовительном периоде // Автореферат диссертация кандидата биологических наук. Волгоград, 2010.
3. Дугнист П.Я., Мильхин В.А., Романова Е.В., Перегудова Т.М. Скоростно-силовая подготовка студентов на занятиях по физической культуре и спорту Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2020. Т. 2. № 18. URL: http://journal.asu.ru/zosh.
4. Kolokoltsev M., Ambartsumyan R., Gryaznykh А., Kraynik V., Makeeva V., Tonoyan Kh., Romanova E., Savchenkov A., Mischenko N., Vrachinskaya T. (2021). Physical activity amount influence over suboptimal health status. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol. 21 (1), Art 37, pp. 381–387. DOI:10.7752/jpes.2021.01037.
5. Соловьева И.О., Венгерова Н.Н. Тренировочные нагрузки в специальной физической подготовке гимнасток-художниц и процесс адаптации их сердечно-сосудистой системы // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2009. Вып. 9. С. 11–15.
6. Агаджанян Н.А., Батоцыренова Т.Е., Семенова Ю.Н. и др. Соревновательный стресс у представителей различных видов спорта по показателям вариабельности сердечного ритма // Теория и практика физической культуры. 2006. № 1. С. 2–4.
7. Баевский Р.М. Анализ вариабельности сердечного ритма: история и философия, теория и практика // Клиническая информатика и телемедицина. 2004. № 1. С. 54–64.
8. Викулов А.Д., Немиров А.Д., Ларионова Е.Л., Шевченко А.Ю. Вариабельность сердечного ритма у лиц с повышенным режимом двигательной активности и спортсменов // Физиология человека. 2005. Т. 31. № 6. С. 54–59.
9. Кудря О.Н. Влияние физических нагрузок разной направленности на вариабельность ритма сердца у спортсменов // Бюллетень сибирской медицины. 2009. № 1. С. 36–43.
10. Плеханова М.Э. Факторы, определяющие соревновательную надежность спортсменок в художественной гимнастике // Вестник спортивной науки. 2006. № 4. С. 17–20.
11. Веракса А.Н, Леонов С.В, Горовая А.Е. Психологические особенности художественных гимнасток // Вестник Московского университета. 2011. № 4. С. 134–146.
12. Бабушкин Г.Д, Шумилин А.П, Чикуров А.И, Соколов А.Н. Влияние психологической готовности на предстартовое состояние и результативность соревновательной деятельности // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2008. № 3 (37). С. 13–17.
13. Кульчицкая Ю.К. Личностные предпосылки психологической усталости у гимнасток на этапе спортивного совершенствования // Теория и практика физической культуры. 2010. № 10. С. 31–34.
14. Кузьменко Г.А. Физическая культура и оптимизация процесса спортивной подготовки. Основы психологических знаний юного спортсмена // Прометей. 2013. С. 128–135.
15. Гаврилова Е.А. Спорт, стресс, вариабельность // Sport. 2015. С. 99–112.
Copyright (c) 2021 Health, physical culture and sports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.