PHYSICAL ACTIVITY AS A RISK REDUCTION FACTOR FOR ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER IN CHILDREN

  • Elena Sturova Pacific State Medical University Email: e.sturova@m.tgmu.ru
  • Ирина Степанова Pacific State Medical University Email: iri_ska@inbox.ru
  • Anastasia Smirnova Pacific State Medical University Email: avalainnn@gmail.com
  • Stella Saboneeva Pacific State Medical University Email: avalainnn@gmail.com

Abstract

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is an example of minimal brain dysfunction, but brings with it, however, by no means minimal problems. The clinical syndrome, characterized by impulsive behavior, excessive motor activity, impaired concentration, leads to significant difficulties in the upbringing and education of children. This syndrome is extremely common among modern children, its occurrence is influenced by the modern pace of life, modern features of life — the share of gadgets in the leisure of the younger generation is increasing, it is decreasing up to the lack of physical activity, the employment of parents at work provokes a lack of time for their own children, and therefore they are left to themselves throughout the day. An increasing number of both young children and primary school teenagers are engaged in sports sections, preferring a simpler and less energy-consuming pastime. But physical activity has a beneficial effect on the nervous and mental processes of a growing organism, increases resistance to stressful situations that children may encounter, for example, at school. We analyzed several groups of children ranked by age and levels of physical activity, assessed their mental status, assessed the relationship between the level of physical activity and the occurrence of the first behavioral abnormalities. The following criteria were taken as indicators: attention and its stability, sleep quality, social behavior skills, mood and behavior characteristics. As a result, we made the following conclusion: physical education from an early age minimizes the risks of ADHD in children or improves the cognitive and emotional spheres of life, regulates them in a positive trend.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Барабанов Р.Е. Сон. Измененное состояние сознания при нарушениях сна // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 4-2. С. 191–196.
Бачурина Ю.В. Физическое воспитание детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Педагогика, психология, общество: актуальные исследования. Чебоксары : Среда, 2021. С. 234–236.
Боброва А.А., Зубайраева Т.Р. Коррекционно-педагогическая работа по повышению концентрации внимания у детей с СДВГ с использованием физических упражнений аэробного характера // Международный студенческий научный вестник. 2018. № 3–5. С. 668–670.
Евтропкова Д.С. Влияние физической активности на внимание и успеваемость учащихся. Анализ зарубежных источников // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 63–6. С. 63–65. doi 10.18411/lj-07-2020-206
Жданова Л.А., Русова Т.В. Физическое, половое, интеллектуальное развитие и умственная работоспособность подростков с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Вестник Ивановской медицинской академии. 2018. Т. 23, № 3. С. 14–17.
Калашникова Т.П., Анисимов Г.В. Особенности организации сна у детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Журнал неврологии и психиатрии им. C.C. Корсакова. 2021. Т. 121, № 4–2. С. 55–60. doi 10.17116/jnevro202112104255
Калашникова Т.П., Анисимов Г.В., Коньшина Н.В. Характеристика сна у детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Специальное образование. 2013. № 3(31). С. 72–77.
Ковыряев Д.А., Строшкова Н.Т. Влияние занятий волейболом на состояние психофизического здоровья детей 7–8-летнего возраста с диагнозом синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Вопросы педагогики. 2022. № 2–2. С. 90–92.
Корабельникова Е.А. Гигиена сна в профилактике и лечении нарушений сна у детей // Вопросы практической педиатрии. 2020. Т. 15, № 3. С. 54–64. doi 10.20953/1817-7646-2020-3-54-64
Момот Г.О., Крукович Е.В., Суровенко Т.Н. Участие лептина в процессах передачи нервного импульса и его влияние на формирование нервно-психического развития детей // Тихоокеанский медицинский журнал. 2021. № 4(86). С. 21–25. doi 10.34215/1609-1175-2021-4-21-25
Моргуль А.Р., Луспикаян А.В., Чичельницка О.К. Влияние информационных технологий на развитие тревожных расстройств у детей с СДВГ // Forcipe. 2021. Т. 4, № S1. С. 703–704.
Навасардян О.А., Серебрякова П.И., Навасардян М.А., Гысина Н.А. Влияние физических нагрузок на развитие психических познавательных процессов // Актуальные проблемы, современные тенденции развития физической культуры и спорта с учетом реализации национальных проектов. М. : РЭУ, 2020. С. 746–751.
Панина С.Р. Подвижные игры как способ профилактики синдрома дефицита внимания и гиперактивности детей-школьников (СДВГ) // Актуальные исследования студентов и аспирантов в области гуманитарных, общественных, юридических и экономических наук. Хабаровск : Хабаровский государственный университет экономики и права, 2021. С. 62–65.
Самотохина Н.А. Коррекционно-педагогическая работа с детьми старшего дошкольного возраста с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Детство как антропологический, культурологический, психолого-педагогический феномен. Самара : Научно-технический центр, 2017. С. 108–115.
Стурова Е., Степанова И., Смирнова А. Физическое воспитание детей от рождения до 7 лет и его влияние на здоровье // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2021. № 4(24). С. 36–47. doi 10.14258/zoshf202114.03
Суворинова Н.Ю. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у детей: возможности современной терапии // Практика педиатра. 2017. № 4. С. 57–66.
Харина И.Ф., Заварухина С.А. Практико-ориентированный подход выбора вида спорта для лиц с признаками синдрома дефицита внимания и гиперактивности. Сообщение 1. Анализ опроса тренеров // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 9(199). С. 390–396. doi 10.34835/issn.2308-1961.2021.9.p390-396
Ahmadi M., Kazemi K., Kuc K., Cybulska-Klosowicz A., Helfroush M.S., Aarabi A. Resting state dynamic functional connectivity in children with attention deficit/hyperactivity disorder // J Neural Eng. 2021 Aug 16;18(4). doi: 10.1088/1741-2552/ac16b3. PMID: 34289458.
Gu Y., Miao S., Han J., Liang Z., Ouyang G., Yang J., Li X. Identifying ADHD children using hemodynamic responses during a working memory task measured by functional near-infrared spectroscopy // J Neural Eng. 2018 Jun; 15(3):035005. doi: 10.1088/1741-2552/aa9ee9
Hassan M.M., Nuaim A.A., Osman S.R., Hassan M.D., Ismail T.M. Diet and physical exercises for preschoolers with ADHD and their mothers: An intervention study // Complement Ther Med. 2022 Aug;67:102826. doi: 10.1016/j.ctim.2022.102826
McWilliams S., Zhou T., Stockler S., Elbe D., Ipsiroglu O.S. Sleep as an outcome measure in ADHD randomized controlled trials: A scoping review // Sleep Med Rev. 2022 Feb 23;63:101613. doi: 10.1016/j.smrv.2022.101613.
Nikolaidis A., He X., Pekar J., Rosch K., Mostofsky S.H. Frontal corticostriatal functional connectivity reveals task positive and negative network dysregulation in relation to ADHD, sex, and inhibitory control // Dev Cogn Neurosci. 2022 Apr;54:101101. doi: 10.1016/j.dcn.2022.101101
Wu Z.M., Wang P., Liu L., Liu J., Cao X.L., Sun L., Cao Q.J., Yang L., Wang Y.F., Yang B.R. ADHD-inattentive versus ADHD-Combined subtypes: A severity continuum or two distinct entities? A comprehensive analysis of clinical, cognitive and neuroimaging data // J Psychiatr Res. 2022 May; 149:28-36. doi: 10.1016/j.jpsychires.2022.02.012
Published
2022-10-29
How to Cite
Sturova E., Степанова И., Smirnova A., Saboneeva S. PHYSICAL ACTIVITY AS A RISK REDUCTION FACTOR FOR ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER IN CHILDREN // Health, physical culture and sports, 2022. Vol. 27, № 3. P. 54-64. URL: https://hpcas.ru/article/view/12042.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share