STUDENTS-ATHLETES' DOING DIFFERENT SPORTS FUNCTIONAL STATE MENTAL COMPONENT
Abstract
Athletes' functional state components evaluation allows applying the principles of individualization objectively. The research aim: to evaluate the mental component of the students-athletes’ functional state (ski racers n=16 and futsal players n=10) at the preparatory and inter-sessional stages. Methods. The level of situational anxiety according to Spielberger in the modification of Khanin, attention (Schulte-Platonov) and the general level of self-regulation («Style of selfregulation of behavior» method , V.I. Morosanov) were studied using YandexFormes cloud services. Results. It was revealed that students-athletes with a high level of anxiety are of 18.8-20%, with a low level of attention - 10-25%, and with a low level of self-regulation - 12.5% of skiers. Under the conditions of double loads, it is important to monitor students-athletes’ functional state.
Downloads
References
Бочарин И., Гурьянов М., Мартусевич А. Способы повышения успешности спортсменов в учебной и спортивной деятельности // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2022. Т. 27, № 3. С. 3-12.
Будагаев Д.С., Лебединский В.Ю. Подготовка студентов лыжников-гонщиков с использованием контроля их функционального состояния по методу С. А. Душанина // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2012. № 4. С. 80-84.
Быков Е.В., Макунина О.А., Харина И.Ф. [и др.]. Мониторинг здоровья студентов вуза физической культуры за период 2016-2021 гг. М. : Общество с ограниченной ответственностью «Русайнс», 2021. 148 с.
Губа В.П., Скорович С.Л. Определение и анализ эффективности потенциальных возможностей высококвалифицированных игроков в мини-футбол (футзал) на основе комплексной диагностики функциональных показателей // Теория и практика физической культуры. 2012. № 1. С. 66-68.
Ефимова Н.В., Соколова Т.Л., Шилкова Т.В. Интегральные критерии адаптации студентов 1 курса университета в динамике учебного года // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. № 4 (15). С. 91-97.
Кучерова А.В. Комплексный анализ тренировочной деятельности лыжника-гонщика на основании показателей электронного дневника самоконтроля // Физическая культура, спорт, здоровый образ жизни в XXI веке : сборник научных статей Международной научнопрактической конференции, 12-13 декабря 2019 г., г. Могилев. Могилев : МГУ имени А. А. Кулешова, 2020. С. 98-101.
Литвинова Н.А., Иванов В.И., Березина М.Г. Оценка психофизиологического потенциала в процессе адаптации к учебной деятельности // Психология. Психофизиология. 2021. Т. 14, № 2. С. 108-122.
Макунина О.А., Харина И.Ф. Компоненты психофизиологического статуса, определяющие успешность студентов в условиях учебной и спортивной деятельности // Современные вопросы биомедицины. 2021. Т. 5, № 4 (17).
Макунина О.А., Якубовская И.А. Полифункциональное медико-биологическое тестирование как средство управления тренировочным процессом спортсменов в спорте высших достижений // Современное образование, физическая культура и спорт : Сб. м-лов региональной науч.-практ. конф. Челябинск : Уральский государственный университет физической культуры, 2016. С. 116-119.
Макунина О.А., Харина И.Ф. Психофизиологические характеристики студентовспортсменов в условиях «двойной карьеры» // Психология. Психофизиология. 2022. Т. 15, № 4. С. 94-105.
Моросанова В.И., Бондаренко И.Н. В помощь практическому психологу : опросник Моросановой «Стиль саморегуляции учебной деятельности (ССУД-М)» // Психология саморегуляции: эволюция подходов и вызовы времени : Коллективная монография. Москва : Психологический институт Российской академии образования, 2020. С. 151-175.
Реуцкая Е.А., Носкова Л.Н. Комплексный контроль функционального состояния юных лыжников и биатлонистов на различных этапах годичного цикла подготовки // Роль экспериментальной и инновационной деятельности в развитии системы подготовки спортивного резерва : Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Омск, 14-15 ноября 2019 года. Омск : Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Сибирский государственный университет физической культуры и спорта», 2019. С. 313-319.
Харина И.Ф., Аминов Р.Х. Управление спортивной деятельностью на этапе начальной подготовки на основе контроля параметров адаптации к физическим нагрузкам // Научноспортивный вестник Урала и Сибири. 2022. № 2 (34). С. 74-77.
Baron-Thiene A., Alfermann D. Personal characteristics as predictors for dual career dropout versus continuation – A prospective study of adolescent athletes from German elite sport schools // Psychology of Sport and Exercise. 2015. Vol. 21. P. 42-49.
Condello G., Capranica L., Doupona M., Varga K., Burk V. et al. Dual-career through the elite university student-athletes' lenses : The international FISU-EAS survey // PLoS One. 2019. Oct 2. № 14 (10).
Vidal-Vilaplana A., Valantine I., Staskeviciute-Butiene I., Capranica L. et al. Combining sport and academic career: Exploring the current state of student-athletes' dual career research field // Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. 2022. Vol. 31 (4).
Copyright (c) 2023 Health, physical culture and sports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.