THE AGONISM OF THE YEAR-ROUND COMPLEX «GAMES OF PATRIOTS» AS A MOTIVATIONAL BASIS FOR THE SYSTEM OF MILITARY-PATRIOTIC EDUCATION OF STUDENTS
Abstract
Military-patriotic education in higher education institutions is currently becoming increasingly relevant. At the same time, organizing work with student youth to develop military-applied skills using game methods based on the principles of agonalism is a highly effective motivational tool. The purpose of the study: to study the effectiveness of the agonalism of the year-round military-patriotic complex "Games of Patriots", organized on the basis of students' game activities. Materials and methods. Materials: research and material and sports base of the Grodno State Medical University; 371 students of the 1st to 6th years from higher education institutions of the Republic of Belarus, the Russian Federation and the Republic of Uzbekistan (sociological research – 338; pedagogical research – 33); period – 2024-2025 academic year. Methods: analysis of theoretical, empirical and statistical data of the results of theoretical, sociological and pedagogical research. Results. Effective original methods of classroom lessons and extracurricular sports and mass events with students, developed on the principles of agonalism and allowing to increase the level of physical (by 1/3) and military-applied (by 2/5) preparedness of students, have been developed, tested and offered to a wide range of teachers. Conclusions. The year-round complex "Games of Patriots" as a means of improving the physical and military-applied preparation of students is quite effective. This allows us to recommend it for use in other educational institutions of the Republic of Belarus and the Union State.
Downloads
References
Бузаров К. И. Комплексный подход как методологический принцип построения воспитательной системы школы (теоретический аспект) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2012. № 2 [Электронный ресурс]. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/kompleksnyy-podhod-kak-metodologicheskiy-printsip-postroeniya-vospitatelnoy-sistemy-shkoly-teoreticheskiy-aspekt (дата обращения: 16.06.2025).
Военная доктрина Республики Беларусь // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. URL : https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=P924v0006 (дата обращения: 16.06.2025).
Ворожейкин, А. В. Педагогическая модель подготовки инструкторов по рукопашному бою силовых структур с использованием ситуационных заданий : специальность 13.00.04 "Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры" : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Ворожейкин Антон Владимирович, 2017. – 218 с.
Ворожейкин, А. В. Исследование мотивации спортивной деятельности на различных этапах многолетней подготовки девушек в таком виде спорта, как рукопашный бой / А. В. Ворожейкин, А. П. Волков // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2021. – № 1(21). – С. 57-69.
Ершов В. А. Агональное как предмет социально-философского исследования // Автореф. дисс. … канд. филос. наук: 09.00.11. Москва. 2007. 24 с.
Игнатьев В. М., Потоцкая Е. А. Мотивация: виды, функции и факторы // Экономика и социум. 2014. № 3-4 (13). URL : https://cyberleninka.ru/article/n/motivatsiya-vidy-funktsii-i-faktory (дата обращения: 16.06.2025).
Магин В. А., Ярычев Н. У. Совершенствование методики подготовки обучающихся к военно-прикладным состязаниям на занятиях по физической культуре // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №77-1. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/sovershenstvovanie-metodiki-podgotovki-obuchayuschihsya-k-voenno-prikladnym-sostyazaniyam-na-zanyatiyah-po-fizicheskoy-kulture (дата обращения: 16.06.2025).
О внесении изменений в Указ Президента Республики Беларусь от 26 июня 2001 г. № 355 «Об утверждении общевоинских уставов Вооруженных Сил Республики Беларусь» // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. URL : https://pravo.by/upload/docs/op/P31400432_1411506000.pdf (дата обращения: 16.06.2025).
Образование. Система образования Республики Беларусь // Президент Республики Беларусь. URL : https://president.gov.by/ru/belarus/social/education (дата обращения: 16.06.2025).
Плетников В. В. Агональность как тип состязательности: характеристика и сущностные черты // Социум и власть. 2017. №4 (66). URL : https://cyberleninka.ru/article/n/agonalnost-kak-tip-sostyazatelnosti-harakteristika-i-suschnostnye-cherty (дата обращения: 16.06.2025).
Родионов А. С. Информационные технологии в физической подготовке курсантов военного вуза // Вестник спортивной науки. 2019. № 1. С. 81-85.
Снежицкий М. П., Снежицкий П. В., Марчук А. Н. Внеаудиторная работа по формированию военно-прикладных двигательных навыков у студентов в непрофильных учреждениях высшего образования : учебно-методическое пособие. Гродно : ГГАУ, 2020. 99 с.
Снежицкий М. П., Снежицкий П. В. Новое содержание и формы организации внеаудиторной работы по физическому и военно-патриотическому воспитанию студентов аграрного вуза / Физическая культура и спорт в образовательном пространстве вуза: сб. науч. труд. Участ. III Междунар. науч.-практ. конф. (заоч. фор.) / редкол.: С.А. Архипова (ответ. ред.) [и др.]. Тула: Изд-во ТулГУ, 2019. С 126-137.
Снежицкий М. П. , Снежицкий П. В. Система военно-патриотического воспитания в «Гродненский государственный аграрный университет» // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 2023. Т. 30, № 2. С. 26-42. URL : http://hpcas.ru/article/view/13049 (дата обращения: 16.06.2025).
Снежицкий П. В. Военно-патриотический игровой комплекс «Игры патриотов» как эффективное средство обеспечения преемственности военно-прикладной подготовки в системе образования Республики Беларусь // Совершенствование системы подготовки кадров в вузе: направления и технологии : сборник научных статей / Учреждение образования «Гродненский государственный университет имени Янки Купалы» ; редколлегия: В. И. Гавроник (гл. ред.) [и др.]. Гродно : ГрГУ им. Янки Купалы, 2024. С. 331-334.
Хоконов М. А., Соблирова З. Х., Журтова А. А. Агональность как универсалий социокультурных систем (культурфилософский анализ) // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Серия: Общественные науки. 2017. №3 (195). URL : https://cyberleninka.ru/article/n/agonalnost-kak-universaliy-sotsiokulturnyh-sistem-kulturfilosofskiy-analiz (дата обращения: 16.06.2025).
Яровой А. В. Агональность как стремление бытия быть // ИСОМ. 2010. №4. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/agonalnost-kak-stremlenie-bytiya-byt (дата обращения: 16.06.2025).
Pilates program use for high school girls' additional physical education / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2020. – Vol. 20, No. 6. – P. 3485-3490. – DOI 10.7752/jpes.2020.06470.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.