CONCEPT OF SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR THE IMPLEMENTATION OF THE UPDATED CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

  • Tulegen Botagariev Aktobe Regional University named after K. Zhubanov Email: botarievTA@mail.ru
Keywords: Physical education, school education, educational program, physical development

Abstract

Since the 2017-2018 academic year, the Concept of the Updated Content of School Education has been implemented in the Republic of Kazakhstan. Although teachers have been provided with recommendations for implementing its elements, we believe that the scientific and methodological support for implementing this mechanism is still insufficient. Physical education teachers and students need a clear understanding of the scientific and methodological aspects of the implemented elements and the expected results of their implementation. Therefore, based on the study of the implementation of the components of the updated content of school education in the subject of physical education, it is necessary to identify the existing shortcomings and develop scientific and methodological support for its elements, arguing for their optimality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tulegen Botagariev , Aktobe Regional University named after K. Zhubanov

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Анкета «Определение уровня сформированности профессиональных компетенций педагога» https://rsrc-evpatoriya.ru/wp-content/uploads/2018/03/Anketa-Opredelenie-urovnya-sformirovannosti-professionalnyh-kompetentsij-pedagoga.pdf
Анкета для оценки уровня мотивации школьников к занятиям физической культурой (Н.Г.Лусканова)https://studme.org/315133/pedagogika/anketa_otsenki_urovnya_motivatsii_shkolnikov_zanyatiyam_fizicheskoy_kulturoy_luskanova
Ворожейкин, А. В. Педагогическая модель подготовки инструкторов по рукопашному бою силовых структур с использованием ситуационных заданий : специальность 13.00.04 "Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры" : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Ворожейкин Антон Владимирович, 2017. – 218 с.
Железняк Ю.Д., Петров П.К. Основы научно-методической деятельности в физической культуре и спорте: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 264 с.
http://qweewq.ru:8888/moodle37/pluginfile.php/2292/mod_resource/content/1/107116102_Zheleznyak.pdf
Как провести социологическое исследование /под ред. М.К. Горшкова, Ф Шереги. – М.: Политиздат, 1985. - 223 с. https://www.studmed.ru/gorshkov-m-k-sheregi-f-e-red-kak-provesti-sociologicheskoe-issledovanie_19e54e5d5cf.html
Моканов К. Оценка физической работоспособности. Методы и тесты https://medbe.ru/materials/sportivnaya-reabilitatsiya/otsenka-fizicheskoy-rabotosposobnosti-metody-i-testy/
Методические рекомендации по изучению предмета «Физическая культура» (5-9 классы) в рамках обновления содержания образования. – Астана: НАО имени И. Алтынсарина, 2018. – 89 с.
Об особенностях организации образовательного процесса в общеобразовательных школах Республики Казахстан в 2017-2018 учебном году: Инструктивно-методическое письмо. – Астана: Национальная академия образования им. И. Алтынсарина, 2019. – 370 с.
https://reftop.ru/metodicheskoe-pisemo-2017-2018-uchebnij-god.html?page=2
Педагогические условия, необходимые для развития координации движений у спортсменов, занимающихся единоборствами с использованием подвижных игр / Е. А. Пронин, А. В. Ворожейкин, Д. Е. Коновалов, С. А. Елисеев // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. – 2024. – Т. 19, № 4. – С. 140-145.
Рахматуллин, Р. Ю. Метод моделирования в науке / Р. Ю. Рахматуллин, Г. С. Якупова. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2016. — № 21 (125). — С. 1048-1050. — URL: https://moluch.ru/archive/125/34529/ (дата обращения: 09.10.2022).
Сабитов Р.А. Основы научных исследований//Учебное пособие, 2002. – Челябинск http://www.dissers.ru/metodicheskie-ukazaniya/a4.php
Сorrecting the physical health in 10–12-year-old schoolchildren through a creative approach to health-focused physical education / E. Romanova, H. Alshuwaili, G. Zhutanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2025. – Vol. 25, No. 2. – P. 284-291. – DOI 10.7752/jpes.2025.02032.
Engaging in sports as a method to enhance the stress resilience of a student's body / N. Gubareva, E. Romanova, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2024. – Vol. 24, No. 2. – P. 360-367. – DOI 10.7752/jpes.2024.02043.
Girls with “different volumes and intensity of physical activity constitution types”: A comparative analysis / M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1436-1443. – DOI 10.7752/jpes.2021.03183.
Published
2025-12-19
How to Cite
Botagariev T. CONCEPT OF SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT FOR THE IMPLEMENTATION OF THE UPDATED CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN // Health, physical culture and sports, 2025. Vol. 40, № 4. URL: https://hpcas.ru/article/view/18482.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share