TO THE QUESTION OF THE CATEGORICAL-CONCEPTUAL APPARATUS OF PHYSICAL CULTURE OF THE PERSONALITY

  • Pavel Snezhitsky Grodno State Medical University Email: snezhickij@gmajl.com
Keywords: physical culture theory, scientific knowledge, terms, definitions, semantics

Abstract

The article presents the results of theoretical research devoted to the problem of the categorical and conceptual apparatus development of the physical culture theory (a system of concepts reproducing different sides (meaning, significance, structure, etc.) of the object studied by science) from the positions of philosophical anthropology, culturology, semantics and linguistics. It has been suggested to use different approach to the basic concepts interpretation at the level of morphemes and semantic structures (word - word combination - thesis), which unite several scientific areas (anthropology, pedagogy, human and physical culture) and are available for understanding and wide use both in the scientific and professional community and in the lay community. Purpose of the study: theoretical justification of a new reading of the categorical and conceptual apparatus main definitions of the physical culture theory in the light of recent research on the basis of semantic analysis. Material and methods: the study uses methods of theoretical analysis, generalization and synthesis of published in Internet resources (scientific electronic libraries «eLIBRARY.RU», «CyberLeninka», electronic library system «Lan», electronic library of dissertations «disserCat», etc.) of scientific research in the field of pedagogy and physical culture theory. Results. The key word combinations built on the basis of semantic interrelations and semantic ranks allowed us to define the definitional cluster (a set of terms united by a generic concept) of the concept “physical culture” as “cultivation of human nature with the aim of its improvement” and to present it by the following chain of combined terms: physical culture → motor culture → nutrition culture → body culture → health culture. Consequently, from the culturological and anthropological positions, “personal physical culture” as an integrative concept is a set of cognitive, motor, gastronomic (or nutritional), bodily and valeological values that provide homeostasis of an individual (and, therefore, the human population as a whole) in the actual for a particular cultural-historical stage of society development in its inherent natural and socio-environmental conditions. Conclusions. Due to the newly discovered scientific knowledge and research approaches in philosophical anthropology

pedagogy and sociology of physical culture of the individual, the process of the categorical and conceptual apparatus formation of the physical culture theory cannot be static, it is dynamic. Consequently, it allows and requires from the modern scientific community timely adjustment of the basic terms interpretation and concepts according to the semantic canons relevant for a particular historical period, allowing more realistically reflect the connection of subject matter and the term, word combination or thesis representing it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pavel Snezhitsky , Grodno State Medical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Physical Education and Sports

References

Бальсевич В.К. Развитие двигательного потенциала человека // Физиотерапия, бальнеология и реабилитация. 2003. № 5. С. 35-36.
Батура Т.В. Семантический анализ и способы представления смысла текста в компьютерной лингвистике // Программные продукты и системы. – 2016. – № 4 (116). URL : https://cyberleninka.ru/article/n/semanticheskiy-analiz-i-sposoby-predstavleniya-smysla-teksta-v-kompyuternoy-lingvistike (дата обращения : 12.04.2024).
Визитей Н.Н. Теория физической культуры: к корректировке базовых представлений. Философские очерки. М.: Советский спорт, 2009. 184 с.
Гимпель Л.П. Формирование интеллектуальной культуры личности как ее творческого начала // Новая психология профессионального труда педагога: от нестабильной реальности к устойчивому развитию. 2021. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-intellektualnoy-kultury-lichnosti-kak-ee-tvorcheskogo-nachala (дата обращения: 04.04.2024).
Гиренок Ф.И. Подступы к философии человека // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2018. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/podstupy-k-filosofii-cheloveka (дата обращения: 04.04.2024).
Григоревич В.В. Всеобщая история физической культуры и спорта : учеб. пособие. М. : Советский спорт, 2008. – 286 с.
Гурдаева Н.А. Принципы структурной организации лексических терминов как результат родо-видовых отношений системы понятий // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2011. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsipy-strukturnoy-organizatsii-leksicheskih-terminov-kak-rezultat-rodo-vidovyh-otnosheniy-sistemy-ponyatiy (дата обращения: 03 Март 2024).
Драндров Г.Л., Бурцев В.А., Бурцева Е.В. Теоретические основы взаимодействия физической и спортивной культуры // ТиПФК. 2013. №6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-osnovy-vzaimodeystviya-fizicheskoy-i-sportivnoy-kultury (дата обращения: 03.03.2025).
Ильин В.В. О задачах семантики как науки. Лингвистическая – логическая – философская семантика: предметно-творческое разграничение и сотрудничество // Российский гуманитарный журнал. 2022. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-zadachah-semantiki-kak-nauki-lingvisticheskaya-logicheskaya-filosofskaya-semantika-predmetno-tvorcheskoe-razgranichenie-i (дата обращения: 03.03.2025).
Курамшин Ю.Ф. Об объекте и предмете теории физической культуры как научно-учебной дисциплины : историко-сравнительный анализ // Ученые записки университета Лесгафта. 2006. №22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-obekte-i-predmete-teorii-fizicheskoy-kultury-kak-nauchno-uchebnoy-distsipliny-istoriko-sravnitelnyy-analiz (дата обращения: 03.03.2025).
Case technologies of universal learning actions in physical education of junior schoolchildren / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, M. Tyrina [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 3. – P. 589-595. – DOI 10.7752/jpes.2023.03073.
Comprehensive program for flat foot and posture disorders prevention by means of physical education in 6-year-old children / E. Romanova, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 11. – P. 2655-2662. – DOI 10.7752/jpes.2022.11337.
Лубышева Л.И. Физическая активность людей старшего и пожилого возраста в контексте онтокинезиологической концепции В.К. Бальсевича // Теория и практика физической культуры. 2020. № 8. С. 3-5.
Матвеев Л.П. Обобщающая теория физической культуры на текущем этапе своего становления // Теория и практика физической культуры. 2009. № 9. С. 16-17. EDN KXCJHX.
Мельникова Н.Ю. История физической культуры: наука, учебная дисциплина и историография // ТиПФК. 2015. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-fizicheskoy-kultury-nauka-uchebnaya-distsiplina-i-istoriografiya (дата обращения: 03.03.2025).
Мингкулова Н.Б. Что такое лингвистика // Экономика и социум. 2019. № 4 (59). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/chto-takoe-lingvistika (дата обращения: 03.03.2025).
Николаев Ю.М. Теория физической культуры: что же это такое? // ТиПФК. 2015. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-fizicheskoy-kultury-chto-zhe-eto-takoe (дата обращения: 03.03.2025).
Никонова И.А. Определение понятия «Самодостаточность личности» // Вестник Башкирск. ун-та. 2010. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opredelenie-ponyatiya-samodostatochnost-lichnosti (дата обращения: 03.03.2025).
Овчиева Ю.А. Семантическая сеть – перспективная платформа для системы управления знаниями // Развитие отраслевого и регионального управления. Вестник университета. 2015. № 3. С. 14-16.
Pilates program use for high school girls' additional physical education / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2020. – Vol. 20, No. 6. – P. 3485-3490. – DOI 10.7752/jpes.2020.06470.
Салихова Н.Р. Ценностно-смысловой рельеф жизненного пространства личности и уровень физического развития человека // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Гуманит. науки. 2015. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostno-smyslovoy-relief-zhiznennogo-prostranstva-lichnosti-i-uroven-fizicheskogo-razvitiya-cheloveka (дата обращения: 03.03.2025).
Синицина И.А. Уварова Л.Н. Телесная культура как фактор формирования здоровьесозидающего поведения личности // Здоровье и образование в XXI веке. 2016. № 2 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/telesnaya-kultura-kak-faktor-formirovaniya-zdoroviesozidayuschego-povedeniya-lichnosti (дата обращения: 03.03.2025).
Snezhitsky, Pavel. Results of testing an improved methodology for assessing the dynamic performance of rural population in Belarus / Pavel Snezhitsky, Elena Romanova, Alexander Bolotin [and others] // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol. 24 (issue 1), Art 4, pp. 29 - 35, January 2024 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES.
Snezhitsky, Pavel. Complex pedagogical diagnostics of personal motor activity / P. Snezhitsky, E. Romanova, M. Kolokoltsev [and others] // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES) Vol. 22 (issue 11), Art 341, pp. 2681- 2687, November 2022 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES.
Снежицкий П.В. Формирование двигательной культуры личности в профессиональных и социальных сообществах сельских регионов Республики Беларусь: монография. Гродно : ГрГМУ, 2024. 308 с.
Снежицкий П.В. Двигательная культура: генезис, состояние, проблемы : монография. Гродно : ГГАУ, 2022 . 282 с.
Столяров В.И. Претенциозная, но неудачная попытка переосмысления базовых основ теории физической культуры (критические заметки) // Теория и практика физической культуры. 2011. № 10. С. 32-36. EDN VPIHTT.
Столяров В.И. Современная теория физического воспитания (проблемы, пути решения, инновационная концепция) // Наука и спорт: современные тенденции. 2016. Т. 10, № 1 (10). С. 13-25. EDN VPIHTT.
Столяров В.И. Спортивная наука как интегративная дисциплина: история, современное состояние, пути совершенствования. Москва : ООО «Торговый дом «Советский спорт», 2023. 353 с. ISBN 978-5-00129-353-8. EDN RWMCJA.
The dependence of the academic performance of university students on the level of their physical activity / E. Romanova, A. Vorozheikin, D. Konovalov [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 2. – P. 404-409. – DOI 10.7752/jpes.2023.02049.
Харламов А.А. Ермоленко Т. В. Анализ текстов: лингвистика, семантика, прагматика в рамках когнитивного подхода // Проблемы искусственного интеллекта. 2015. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-tekstov-lingvistika-semantika-pragmatika-v-ramkah-kognitivnogo-podhoda (дата обращения: 03.03.2025).
Published
2025-03-21
How to Cite
Snezhitsky P. TO THE QUESTION OF THE CATEGORICAL-CONCEPTUAL APPARATUS OF PHYSICAL CULTURE OF THE PERSONALITY // Health, physical culture and sports, 2025. Vol. 37, № 1. URL: https://hpcas.ru/article/view/17049.
Section
PHYSICAL TRAINING, SPORTS AND TOURISM
Bookmark and Share