SPORTS AS A FACTOR IN THE MORALITY FORMATION

УДК 796.011.1

Keywords: sport, moral guidelines, the formation of morality, consumer values, spiritual and moral education, moral norms, ethical values

Abstract

The article examines the role of sport as one of the means capable of purposefullyinfluencing the formation of ideas about moral norms, spiritual values and moral behavior of aperson. In the process of searching for the means that can change the situation of the formationof morality in childhood and youth, an attempt was made to identify the main value orientationsof the young generation, to determine the main factors influencing the formation of spiritual andmoral qualities of a person, to consider the educational and the ideological roles of sports in theformation of spiritual and moral qualities. We used such research methods as the scrutiny of scientific,methodological and special literature, questionnaires, monitoring, analysis, synthesis, generalization.The research part of the article is presented by the results of a survey conducted in 2020 on the basisof the sports and recreation complex of Altai State University, in which 225 students of the 4th yearof the full-time department took part. In the course of the study, conclusions were drawn aboutthe priority values in the worldview of modern youth, their attitude to art or sports in the processof personality development and in the formation of its value benchmarks was studied. Also, thestudents» attitude to the biographies of outstanding athletes and films about sports achievements asa means of moral education was considered. The pedagogical analysis of the research was carried out.It is concluded that sport proceeds as a special type of cultural activity of a person, serves the goalsof personal and professional development, self-realization, self-knowledge and self-improvement,and also contributes to the solution of a whole range of educational tasks aimed not only at physicalimprovement, but also at moral, aesthetic, intellectual education of the younger generation. Amongthe results of the study, it is especially noted that most of the students agree with the prevailingeducational role of the biographies of prominent athletes and films about sports achievements, whichcorresponds to the thesis about the ability of sports to purposefully influence the formation of ideasabout moral norms, spiritual values and moral behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алиев М.Н., Джандаров Д. З. Значение физической культуры и спорта в патриотическом воспитании учащейся молодежи // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. 2009. №3. С. 52–57. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/znachenie-fizicheskoykultury-i-sporta-v patrioticheskom-vospitanii-uchascheysya-molodezhi.

Алиева С.А. Теоретические проблемы патриотического воспитания // Мир науки, культуры, образования. 2017. №6 (67). С. 198–201. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskieproblemy-patrioticheskogo-vospitaniya.

Бадрак К.А. Проблема нравственного воспитания молодых спортсменов // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. №1. С. 27–31. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/problema-nravstvennogo-vospitaniya-molodyh-sportsmenov.

Бирагов В.С., Доева А.Н. Формирование положительного нравственного опыта подростков в спортивном коллективе // Вестник университета. 2016. №5. С. 30–33. URL: https://vestnik.guu.ru/ jour/article/view/395? locale=ru_RU.

Глазина Т.А. Педагогические условия развития гуманистической направленности студентов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2013. №2 (151). С. 51–55. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-usloviya-razvitiya-gumanisticheskoy-napravlennostistudentov.

Глазина Т.А. Развитие гуманистической направленности будущих педагогов физической культуры // Вестник Костромского государственного университета. Серия : Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. № 4. С. 121–124. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitiegumanisticheskoy-napravlennosti-buduschih pedagogov-fizicheskoy-kultury.

Голец А. В. Ценностно-смысловые ориентации квалифицированных спортсменов в процессе многолетней подготовки (на примере спортивных игр) // Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2007. С. 20–22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostno-smyslovye-orientatsiikvalifitsirovannyh sportsmenov-protsesse-mnogoletney-podgotovki-na-primere-sportivnyh-igr.

Заколодная Е.Е. Педагогические ситуации в воспитании нравственно-волевых качеств личности спортсменов студентов // Наука-2020. 2020. №2. С. 33–39. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-situatsii-v-vospitanii-nravstvenno-volevyh-kachestv-lichnosti-sportsmenov-studentov

Кадочников Д. Г., Кузьмин А. М., Сапожникова Н. В. Педагогические условия формирования готовности будущих тренеров к нравственному воспитанию юных спортсменов // Ученые записки университета П.Ф. Лесгафта. 2017. №4 (146). С. 71–78. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/pedagogicheskie-usloviya-formirovaniya-gotovnosti-buduschih-trenerov-k-nravstvennomuvospitaniyu-yunyh sportsmenov

Кузьмин А.М., Тарасевич И.В. Изучение ценностных ориентаций студентов-спортсменов // Наука и спорт: современные тенденции. 2014. №1. С. 66–72. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/izuchenie-tsennostnyh-orientatsiy-studentov-sportsmenov.

Костихина Н. М., Колмогорова Н. В. Проявление ценностных ориентаций студентов, занимающихся различными видами спорта // Наука и спорт: современные тенденции. 2019. №2. С. 154–161. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/proyavlenie-tsennostnyh-orientatsiy-studentovzanimayuschihsya razlichnymi-vidami-sporta.

Логинов В. В. Актуализация потребности старших школьников-спортсменов в духовнонравственном становлении // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 2 (57). С 250–254. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/aktualizatsiya-potrebnosti-starshih-shkolnikov-sportsmenov-vduhovnonravstvennom-stanovlenii

Манжелей И.В., Кузнецова С.В. Личностно-ориентированное педагогическое взаимодействие в сфере физической культуры и спорта // Человек. Спорт. Медицина. 2015. №5. С. 107–112. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/lichnostno-orientirovannoe-pedagogicheskoe-vzaimodeystvie-v-sferefizicheskoy-kultury-i -sporta.

Машков Д. Н. Взаимосвязь и особенности взаимодействия культуры, искусства и спорта в физкультурно-спортивной деятельности // Вестник спортивной науки. 2011. №2. С. 64–66. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-i-osobennosti-vzaimodeystviya-kultury-iskusstvai-sporta-v-fizkulturno -sportivnoy-deyatelnosti.

Медведев А.С., Постельняк А.И. Воспитание духовно-нравственных качеств личности средствами спортивного танца // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. №4 (21). С. 107–109. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-duhovno-nravstvennyh-kachestvlichnosti-sredstvami --sportivnogo-tantsa/viewer.

Науменко Ю.В. Социально-культурный феномен «спорт (спортивная деятельность)» как объект педагогического исследования // Наука и спорт: современные тенденции. 2018. №1. С. 117– 125. URL: https://www.sportacadem.ru/files/tom_18_obl. pdf.

Оплетин А.А. Воспитание гуманных отношений между студентами на занятиях физической культурой // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2014. №3 (32). С. 86–92. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-gumannyhotnosheniy-mezhdu-studentami-na -zanyatiyah-fizicheskoy-kulturoy.

Черкашина А. Г., Земсков А.С. Взаимосвязь агрессивности и ценностной направленности спортсменов // Вестник Самарской гуманитарной академии. 2010. №1 (7). С. 76–82. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-agressivnosti-i-tsennostnoy-napravlennosti-sportsmenov.

Черняновская Т. Б., Антонюк С.Д. Массовый спорт как инструмент патриотического воспитания студенческой молодежи // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. № 7. С. 57–62. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/massovyy-sport-kak-instrumentpatrioticheskogo vospitaniya-studencheskoy-molodezhi

Шихшабеков Ш.Ю., Магомедов Г.К., Ибрагимова Ш.З. Особенности духовно-нравственного воспитания молодежи в системе физического воспитания и спорта // Вестник Социально-педагогического института. 2017. №1 (21). С. 12–19. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennostiduhovno-nravstvennogo-vospitaniya -molodezhi-v-sisteme-fizicheskogo-vospitaniya-i-sporta.

REFERENCES

Aliev M.N., Dzhandarov D.Z. The importance of physical culture and sports in the patriotic education of students // Bulletin of the North-Eastern Federal University M.K. Ammosov. 2009. No. 3. S. 52–57. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/znachenie-fizicheskoy-kultury-i-sporta-v-patrioticheskomvospitanii-uchascheysya- molodezhi.

Alieva S.A. Theoretical problems of patriotic education // World of science, culture, education. 2017. No. 6 (67). S. 198–201. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-problemy-patrioticheskogovospitaniya.

Badrak K.A. The problem of moral education of young athletes // News of the Volgograd State Pedagogical University. 2012. No. 1. S. 27–31. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemanravstvennogo-vospitaniya -molodyh-sportsmenov.

Biragov V. S., Doeva A.N. Formation of a positive moral experience of adolescents in a sports team // University Bulletin. 2016. No. 5. S. 30–33. URL: https://vestnik.guu.ru/jour/article/view/395? locale=ru_ RU.

Glazina T.A. Development of the humanistic orientation of future physical culture teachers // Bulletin of the Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics. 2018. No. 4. S. 121– 124. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-gumanisticheskoy-napravlennosti-buduschihpedagogov-fizicheskoy -kultury

Glazina T.A. Pedagogical conditions for the development of the humanistic orientation of students // Bulletin of the Orenburg State University. 2013. No. 2 (151). S. 51–55. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/pedagogicheskie-usloviya-razvitiya-gumanisticheskoy-napravlennosti-studentov.

Golets A.V. Value-semantic orientations of qualified athletes in the process of long-term training (on the example of sports games) // Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2007. S. 20–22. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/tsennostno-smyslovye-orientatsii-kvalifitsirovannyh-sportsmenov-protsessemnogoletney -podgotovki-na-primere-sportivnyh-igr.

Kadochnikov D.G., Kuzmin A.M., Sapozhnikova N.V. Pedagogical conditions for the formation of the readiness of future coaches for the moral education of young athletes // Scientific notes of the University of P.F. Lesgaft. 2017. No. 4 (146). S. 71–78. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-usloviyaformirovaniya gotovnosti-buduschih-trenerov-k-nravstvennomu-vospitaniyu-yunyh-sportsmenov.

Kuzmin A.M., Tarasevich I.V. Studying the value orientations of student-athletes // Science and sport: modern trends. 2014. No. 1. S. 66–72. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/izuchenie-tsennostnyhorientatsiy-studentov -sportsmenov

Loginov V. V. Actualization of the needs of senior schoolchildren-athletes in spiritual and moral development // World of Science, Culture, Education. 2016. No. 2 (57). From 250–254. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/aktualizatsiya-potrebnosti-starshih-shkolnikov-sportsmenov-vduhovnonravstvennom -stanovlenii.

Manzheley I.V., Kuznetsova S.V. Personality-oriented pedagogical interaction in the field of physical culture and sports // Man. Sport. The medicine. 2015. No. 5. S. 107–112. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/lichnostno-orientirovannoe-pedagogicheskoe-vzaimodeystvie-v-sfere-fizicheskoy-kultury-isporta.

Mashkov D.N. The relationship and features of the interaction of culture, art and sports in physical culture and sports activity // Bulletin of sports science. 2011. No. 2. S. 64–66. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/vzaimosvyaz-i-osobennosti-vzaimodeystviya-kultury-iskusstva-i-sporta-v-fizkulturnosportivnoy-deyatelnosti.

Medvedev A. S., A.I. Postelnyak Education of spiritual and moral qualities of a person by means of sports dance // Azimuth of scientific research: pedagogy and psychology. 2017. No. 4 (21). S. 107– 109. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-duhovno-nravstvennyh-kachestv-lichnostisredstvami-sportivnogo -tantsa/viewer.

N.M. Kostikhina, N.V. Kolmogorova Manifestation of value orientations of students involved in various sports // Science and sport: modern trends. 2019. No. 2. S. 154–161. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/proyavlenie-tsennostnyh-orientatsiy-studentov-zanimayuschihsya-razlichnymi-vidami-sporta.

Naumenko Yu.V. Socio-cultural phenomenon “sport (sports activity)” as an object of pedagogical research // Science and sport: modern trends. 2018. No. 1. S. 117–125. URL: https://www.sportacadem. ru/files/tom_18_obl. pdf.

Opletin A. A. Education of humane relations between students in physical culture lessons // Pedagogical-psychological and medical-biological problems of physical culture and sport. 2014. No3 (32). S. 86–92. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-gumannyh-otnosheniy-mezhdustudentami-n.

Zakolodnaya E.E. Pedagogical situations in the upbringing of moral and volitional qualities of the personality of athletes-students // Science-2020. 2020. No2. S. 33–39. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/pedagogicheskie-situatsii-v-vospitanii-nravstvenno-volevyh-kachestv-lichnosti-sportsmenovstudentov.
Published
2020-11-02
How to Cite
Denisova G. S., Tuzova A. A., Gaydamaka T. A. SPORTS AS A FACTOR IN THE MORALITY FORMATION // Health, physical culture and sports, 2020. Vol. 20, № 4. P. 26-33 DOI: 10.14258/zosh(2020)4.04. URL: http://hpcas.ru/article/view/4.04.
Section
Pedagogical, social , and philosophical issues of intellectual and physical culture
Bookmark and Share

Most read articles by the same author(s)