EVERYDAY MOTOR-BEHAVIORAL ACTIVITY OF AN INDIVIDUAL IN A RURAL COMMUNITY OF THE REPUBLIC OF BELARUS

  • Pavel Snezhitsky Grodno State Medical University Email: snezhickij@gmail.com
Keywords: motor mode, motor activity, individual rank, assessment, rural residents

Abstract

Introduction. Over the past few decades, the motor activity development of a person has been dominated by the processes of hypokinesia, which is certainly the reason for the decrease in the level of his physical condition and, as a consequence, the progress of the associated so-called “diseases of civilization” in the majority of representatives of the modern world community, including in the rural population . The second law of J.B. Lamarck's concept of biological adaptation allows us to assert the direct relationship of these phenomena, since the functional state of most systems of a living organism depends directly on the intensity and intensity of the individual's motor-activity interaction with the surrounding biogeosociocenosis. The development of innovative pedagogical methods for diagnosing a person’s motor-behavioral activity, which are generally accessible, informative and easy to implement, would make it possible to more effectively plan, form and maintain his motor sphere in the modern world at a health-providing level. Purpose of the study: development and testing of innovative methods for pedagogical diagnostics of motor-behavioral activity of rural residents. Material. The study was carried out on the basis of 24 institutions of general secondary education in the Brest, Grodno and Minsk regions of the Republic of Belarus on a contingent of 4135 people aged 6 to 75 years, who are subjects of the educational space of a rural school. Methods. The study was based on methods of everyday pedagogical control (keeping a diary) of motor activity (step measurement), motor passivity (chronometry of the duration of sedentary activities) and postural control (counting posture corrections) of rural residents; analysis of descriptive statistics of empirical indicators of pedagogical testing; theoretical analysis and synthesis of scientific research literature and the results of our own research. Results: an innovative methodology for pedagogical diagnostics of human motor-behavioral activity was developed and tested and an assessment of the daily motor regime of the rural community of the Republic of Belarus was carried out. A comprehensive pedagogical assessment of the individual rank of motor-behavioral activity of subjects of the educational space of a rural school was 2.74% out of 100 possible or 1 point (low level).

Conclusions. According to the results of the study, the innovative methodology for pedagogical diagnostics of motor-behavioral activity of subjects of the educational space of a rural school is publicly available, quite informative and easy to implement, which is the basis for its mass application in the field of physical education on the basis of general secondary education institutions in rural areas. Analysis of descriptive statistics allows us to conclude that the motorbehavioral interaction of subjects of the educational space of a rural school with the modern rural biogeosociocenosis is at a low level. This can lead to a significant decrease in the function of the main systems of the human body and, as a consequence, to regression of the function of the motoractivity sphere of the personality of the rural population as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pavel Snezhitsky , Grodno State Medical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, head of Physical Education and Sport Department

References

Агаджанян Н. А., Чижов А. Я., Ким Т. А. Болезни цивилизации // Экология человека. 2003. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/bolezni-tsivilizatsii (дата обращения: 28.05.2024).
Балышева Н.В., Богоева М.Д., Ковалева М.В. Общая характеристика проблемы дефицита двигательной активности студентов с ограниченными возможностями кардиореспираторной системы // Культура физическая и здоровье. 2013. № 4. С. 82-87. URL: https://e.lanbook.com/journal/issue/291324 (дата обращения: 29.05.2024).
Бойко Г.М., Турлак А.Н. Двигательный режим и его значение // Молодой ученый. 2021. № 52 (394). С. 284-285. URL: https://moluch.ru/archive/394/87268/ (дата обращения: 29.05.2024).
Борщенко И. Изометрическая гимнастика доктора Борщенко. Полный курс! Москва: Издательство АСТ, 2018. 352 с.
Городничев Р.М. Шляхтов В.Н. Физиология силы : монография. М. : Спорт-Человек, 2016. 232 с.
Кобяков Ю.П. Концепция норм двигательной активности человека // ТиПФК. 2003. № 11. URL: http://lib.sportedu.ru/press/tpfk/2003n11/p20-23.htm (дата обращения: 29.05.2024).
Колпакова Е. М. Двигательная активность и её влияние на здоровье человека // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2018. №1 (8). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dvigatelnaya-aktivnost-i-eyo-vliyanie-na-zdorovie-cheloveka (дата обращения: 29.05.2024).
Курамшин Ю.Ф., Григорьев В.И., Латышева Н.Е. Теория и методика физической культуры : учебник для вузов ; под ред. Ю.Ф. Курамшина . М. : Советский спорт , 2004. 463 с.
Лексическое значение слова режим / Толковые онлайн-словари русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://lexicography.online/explanatory/ (дата обращения: 29.05.2024).
Постуральная гигиена и гигиена движений: Физкультура. URL : https://aupam.ru/pages/fizkult/diag_lech_poz_uria/page_53.htm (дата обращения: 29.05.2024).
Прохоров Н.И., Шашина Е.А., Макарова В.В., Матвеев А.А. Изучение показателей двигательной активности студентов медицинского университета // Гигиена и санитария. 2020. № 8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/izuchenie-pokazateley-dvigatelnoy-aktivnostistudentov-meditsinskogo-universiteta (дата обращения: 29.05.2024).
Самородская И. В. Индекс массы тела и парадокс ожирения. РМЖ. 2014. 2. С.170-178. URL: https://www.rmj.ru/articles/kardiologiya/Indeks_massy_tela_i_paradoks_oghireniya/ (дата обращения: 29.05.2024).
Снежицкий П.В. Генезис двигательной культуры личности // Восточно-Европейский научный журнал. 2021. № 7 (71), часть 3. С. 50-57. DOI: 10.31618/ESSA.2782-1994.2021.3.71
Снежицкий П.В. К вопросу о двигательной культуре личности в сельском сообществе Республики Беларусь // Мир спорта. 2020. № 2. С. 75-79.
Снежицкий П.В. К вопросу о формировании двигательной культуры как основы здорового образа жизни населения Республики Беларусь в социальных и профессиональных сообществах // Ученые записки : cб. рец. науч. тр. / редкол. : С. Б. Репкин (гл. ред.) [и др.] ; Белорус. гос. ун-т физ. культуры. – Минск : БГУФК, 2018. С. 184-189.
Снежицкий П.В. Проблема здоровьесозидающей двигательной активности личности как социально-биологический феномен в сельском сообществе // Ученые записки Белорусского государственного университета физической культуры : cб. науч. тр. / редкол. : С. Б. Репкин (гл. ред.) [и др.] ; Белорус. гос. ун-т физ. культуры. – Минск : БГУФК, 2020. Вып. 23. С. 352359.
Снежицкий П.В. Двигательная культура: генезис, состояние, проблемы : монография. – Гродно : ГГАУ, 2022 . 299 с.
Снежицкий П.В. Двигательно-поведенческий аспект физической культуры личности в сельском сообществе // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 2021. Т. 24, № 4. С. 4-24. URL: http://hpcas.ru/article/view/10666 (дата обращения: 29.05.2024).
Снежицкий П.В. Проблемы педагогической диагностики двигательной культуры личности в сельском сообществе // Мир спорта. № 1 (90), 2023. С. 76-83.
Сосуновский В.С. Двигательная активность детей во время пребывания в дошкольном образовательном учреждении // ТиПФК. 2022. №12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dvigatelnaya-aktivnost-detey-vo-vremya-prebyvaniya-vdoshkolnom-obrazovatelnom-uchrezhdenii (дата обращения: 30.05.2024).
Ураев Р. Р., Рахматуллин Р. Ю., Юнусбаева В. Ф. Познание в свете операционального подхода // Манускрипт. 2019. №12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/poznanie-v-sveteoperatsionalnogo-podhoda (дата обращения: 29.05.2024).
Ушакова Е. В., Наливайко Н. В., Воронцов П.Г. О понимании здоровья в медицинском, педагогическом, социальном и физкультурном аспектах // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 2017, № 1(4). С. 18-29. URL: http://journal.asu.ru/zosh/article/view/1735 (дата обращения: 29.05.2024).
Цибульникова В.Е., Богатикова А.Н. Взаимосвязь величины двигательной активности, уровня эмоционального интеллекта и эмоционального выгорания учителя // Наука и спорт: современные тенденции. 2019. № 1. С. 41 – 46 URL: https://e.lanbook.com/journal/issue/311475 (дата обращения: 29.05.2024).
Шебеко Л.Л., Власова С.В., Германович Л.В., Беляковская Н.В. Физическая реабилитация пациентов с артериальной гипертензией // Вестник ЗабГУ. 2013. №2. URL: упа : https://cyberleninka.ru/article/n/fizicheskaya-reabilitatsiya-patsientov-s-arterialnoy-gipertenziey (дата обращения: 29.05.2024).
Cappellini G. et al. Motor patterns in human walking and running //Journal of neurophysiology. – 2006. – Т. 95. – №. 6. – С. 3426-3437.
Snezhitsky P., Romanova E., Kolokoltsev M., Vorozheikin A., Smirnov S., Bolotin A., Tarasov A., Aganov S., Suldin P. Complex pedagogical diagnostics of personal motor activity // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES) Vol. 22 (issue 11), Art 341, pp. 2681- 2687, November 2022 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES.
Snezhitsky Pavel, Romanova Elena, Bolotin Alexander [and others]. Results of testing an improved methodology for assessing the dynamic performance of rural population in Belarus . Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol. 24 (issue 1), Art 4, pp. 29 - 35, January 2024 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES
Published
2024-06-21
How to Cite
Snezhitsky P. EVERYDAY MOTOR-BEHAVIORAL ACTIVITY OF AN INDIVIDUAL IN A RURAL COMMUNITY OF THE REPUBLIC OF BELARUS // Health, physical culture and sports, 2024. Vol. 34, № 2. URL: http://hpcas.ru/article/view/zosh%282024%292.02.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share