FORMATION OF NEUROPSYCHIC DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN: MONITORING RESULTS

  • Юлия Шматова Vologda research center of Russian academy of sciences Email: irina.razvarina@mail.ru
  • Yulia Shmatova Vologda research center of Russian academy of sciences Email: ueshmatova@mail.ru
Keywords: нервно-психическое развитие детей

Abstract

Neuropsychic development is one of the most signi㟿cant criteria for the health status of the child population. One of the main tasks for teachers, medical workers, parents at the stage of completing preschool education is to achieve targets in relation to the development of children. It is important to assess the development of a child’s skills for mastering a general education curriculum at school already at preschool age. In this paper, we acquaint the reader with the selective results of studying the development of 6-year-old children within the framework of cohort monitoring in 2020 in the Vologda Oblast. One of the tasks of the study “Study of the conditions for the formation of a healthy generation” (hereinaĀer monitoring), conducted by scientists of the Vol Scienti㟿c Center of the Russian Academy of Sciences since 1995, was to identify the risk factors for CPD in children a year before entering school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Юлия Шматова , Vologda research center of Russian academy of sciences

Junior Researcher

Yulia Shmatova, Vologda research center of Russian academy of sciences

Candidate of economic sciences, Researcher

References

Баранов А. А. Состояние здоровья детей в Российской Федерации // Педиатрия. 2012. Т. 91,
№ 3. С. 9–14.
Беспанская-Павленко Е. Д. Нормы психического развития ребенка в современной психоло-
гии развития. 2011 [Электронный ресурс]. URL: https://www.researchgate.net/publication/316547240_
NORMY_PSIHICESKOGO_RAZVITIA_REBENKA_V_SOVREMENNOJ_PSIHOLOGII_RAZVITIA
Вельтищев Ю. Е. Состояние здоровья детей и общая стратегия профилактики болезней М.:
Моск. НИИ педиатрии и детской хирургии, 1994. — 66.
Выготский Л. С. Мышление и речь. М., 1999.
Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Речевая коммуникация. М.: Инфа, 2001. 272 с.
Громбах, С. М. О критериях оценки состояния здоровья детей и подростков // Вестник АМН СССР. 1981. № 1. С. 29–34
Дети реформ / под. ред. Н. М. Римашевской. М.: Институт экономических стратегий, 2011. 304 с.
Журавлева Е. А. Роль психомоторного развития в становлении произвольности как предпосылки успешности обучения: автореф. дис. … канд. психол. наук. Краснодар, 1995.
Здравоохранение в России // Федеральная служба государственной статистики [Электронный ресурс]. URL: https://gks.ru/folder/210/document/13218
Калашникова М. Б. Развитие идей Л. С. Выготского о сенситивных периодах онтогенеза в современной отечественной и зарубежной психологии // Культурно-историческая психология. 2007. Т 3, № 3. С. 33–41.
Кильдиярова Р. Р. Оценка нервно-психического развития детей в амбулаторно-поликлинических условиях // Медицинская сестра. 2018. № 2.
Леонидова Г. В. Формирование человеческого потенциала детского населения в системе общего образования // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2019. Т. 12. № 3. С. 172–188. DOI: 10.15838/esc.2019.3.63.11
Методическое пособие по практическому использованию модели механизма «субъектной» социализации в целом и детей, находящихся в трудной жизненной ситуации и социально опасном положении / под ред. М. К. Горшкова. М.: Институт социологии РАН, 2015. 215 с Разварина И. Н. Семья как фактор формирования нервно-психического развития детей // Вопросы территориального развития. 2015. № 3 (23) [Электронный ресурс]. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/semya-kak-faktor
Разварина И. Н. Формирование навыков здоровьесбережения: Что важнее семья или школа? // Журнал педагогических исследований. 2020. Т. 5, № 4. С. 41–50.
Разварина И. Н., Фахрадова Л. Н. Медицинская активность родителей как фактор формирования здоровья детей // Демографический потенциал стран ЕАЭС: сб. ст. VIII Уральского демографического форума / отв. ред. А. И. Кузьмин. Т. II. Екатеринбург: Институт экономики УрО РАН, 2017. 404 с.
Российская педагогическая энциклопедия: В 2 т. М., 1993. Т. 1. С. 223.
Шабунова А. А. Двадцать лет мониторинга детского здоровья: организация, результаты, выводы // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2015. № 2 (38). С. 116–128. DOI: 10.15838/esc/2015.2.38.7
Published
2021-10-03
How to Cite
Шматова Ю., Shmatova Y. FORMATION OF NEUROPSYCHIC DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN: MONITORING RESULTS // Health, physical culture and sports, 2021. Vol. 23, № 3. P. 9-19. URL: http://hpcas.ru/article/view/10455.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share