THE STUDY OF STUDENTS, PERSONALITY PROPERTIES DURING THE PERIOD OF ADAPTATION AND FORMATION OF PSYCHOPHYSICAL POTENTIAL IN THE UNIVERSITY
Abstract
The article presents the problem of studying personality properties, mechanisms of psycho-emotional tension of students during the period of adaptation and formation of psychophysical potential in the university. The adaptation of students is determined not only by external, but also by purely psychological features. Such features include the orientation of the person, as it sets the system of human relations to the world and activities, the system of values and the main lines of behavior, the specifics of interaction and communication with other people. Its structure includes needs, attitudes, motives, ideals, values, interests. It was assumed that students with different types of orientation may have certain differences in the overall structure of personality traits. The nature of the relationship of personality orientation with other personal formations such as success motivation, value orientations, achievement of goals, and others influence the socio-psychological adaptation of students. I conducted the study with the voluntary participation of 280 first-year students of the Siberian Federal University. A complex of research methods was used: theoretical analysis of the scientific literature; empirical methods: interviewing, personality orientation testing and methods of mathematical statistics. Conclusions. 1. An essential role in the structure of personal qualities influencing the adaptation to the new socio-cultural educational conditions is played by such personal formations as the direction of the personality, value orientations, motivation to success and avoidance of failure, the desire to achieve the goal, the desire to compete, the desire for social prestige and other features. 2. I have been identified certain differences were identified in the overall structure of personality traits of groups with different types of orientation. 3. The empirical data obtained have shown that the success of socio-psychological adaptation is influenced by the nature of the relationship of personality directivity as a leading property of personality, with other personal formations, such as success motivation, personal values, striving for a goal and other features. 4. I have been established the peculiarities of psycho-emotional tension of female and male students during the adaptation and formation of psychophysical potential in the university.
Downloads
References
Божович Л. И. К развитию аффективно-потребностной сферы человека // Проблемы общей, возрастной и педагогической психологии. М. : Педагогика. 1978. С. 168–178.
Браун Т. П. Адаптация студентов к обучению в вузе в условиях оптимизации образовательной среды : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. СПб., 2007. 21 с.
Вальтеран Е. В., Крылова М. А. Теоретические основы исследования дидактической адаптации студентов // Адаптация первокурсников к вузовской среде в системе студенческого самоуправления: сборник статей и тезисов по итогам круглого стола, посвященного проблемам адаптации студентов-первокурсников / под ред. Н. И. Иванова, М. В. Борисовой, В. В. Меньших, Н. А. Михалевой. М. : ГУЗ, 2016. 135 с.
Гагарин А. В., Глазачев С. Н. Экологическая акмеология: педагогическая адаптация : учебное пособие. М. : МГГУ им. М. А. Шолохова, 2012. 240 с.
Дзукаева В. П. Исследование психологической сепарации с родителями среди студентов вузов // ЛОМОНОСОВ-2014 : материалы Международного молодежного научного форума / отв. ред. А. И. Андреев, А. В. Андриянов, Е. А. Антипов, К. К. Андреев, М. В. Чистякова. М. : МАКС Пресс, 2014. https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2014/section_21_2632.htm.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. Серия «Мастера психологии». СПб. : Питер, 2000. С. 415– 417.
Карпов А. В., Орел В. Е., Тернопол В. Я. Психология профессиональной адаптации : монография. Ярославль : Институт «Открытое Общество», 2003. 161 с.
Ковалев В. П., Дружинин В. Н. Мотивационная сфера личности и ее динамика в процессе профессиональной подготовки // Психологический журнал. 1982. Т. 3, № 6. С. 35–44.
Комбу А. С. О социализированности студентов вуза (на примере студентов ТУВГУ) // Вестник Тувинского государственного университета. Педагогические науки. 2013. № 4 (19). С. 12–22.
Копина О. С., Суслова Е. А., Заикин Е. В. Экспресс-диагностика уровня психоэмоционального напряжения и его источников // Вопросы психологии. 1995. № 3. С. 119–132.
Корепанова Е. В. Психологическое сопровождение адаптации первокурсников в диаде «преподаватель — студент» : дис. … канд. псих. наук: 19.00.03. Тамбов, 2003. 275 с.
Леонтьева Э. О. Стандарты и реальность: можно ли в российских вузах учиться по правилам? // Вопросы образования. 2010. № 1. С. 208–224.
Мацкевич А. Л. Специфические характеристики субъекта общения в процессе профессиональной адаптации будущего молодого специалиста : автореф. дис. … канд. психол. наук:19.00.05. Л., 1987. 16 с.
Муратова Е. И., Федоров И. В. Модель адаптации студентов к профессиональной среде // Высшее образование в России. 2009. № 6. С. 91–97.
Нижегородцева Н. В., Жукова Т. В. Основные результаты исследования динамики психологической структуры учебной деятельности студентов, специалистов и бакалавров // Евразийский союз ученых (ЕСУ). 2015. № 3 (12). С. 117–119. Осадчая Е. А. Адаптация студентов различных психофизиологических групп к учебному процессу // Образование и общество. 2003. № 2. С. 76–79.
Поваренков Ю. П. Проблемы психологии профессионального становления личности. Ярославль : Канцлер, 2008. 400 с.
Реан А. А. Психология и психодиагностика личности. Теория, методы исследования, практикум. СПб.: Прайм-Еврознак, 2006. 255 с.
Розум С. И. Психология социализации и социальной адаптации человека. СПб.: Речь, 2006. 365 с.
Хасянова М. Г., Салтанова Е. В. Адаптация иногородних студентов как один из аспектов воспитательной работы в вузе // Современные проблемы воспитательного процесса в вузе : сб. докл. рег. науч.-практ. конф. Кемерово : КемГМА, 2010. С. 165–169.
Чикина Т. Е. Учебно-профессиональная адаптация первокурсников // Высшее образование в России. 2007. № 12. С. 137–140.
Чурсина Е. М. Освоение иногородними студентами социального пространства г. Хабаровска // Власть и управление на востоке России. 2011. № 4. С. 236–240.
Юркина М. С. Структурно-функциональные характеристики вузовской адаптации студентов : автореф. дис. … канд. психол. наук.19.00.05. Ярославль, 2015. 25 с.
Яницкий М. С. Адаптационный процесс: психологические механизмы и закономерности динамики : учеб. пособие. Кемерово: Кемеровский гос. ун-т, 1999. 84 с.
Chapdelaine R. S. & Alexitch L. Social skills difficulty: Model of culture shock for international graduate students. Journal of College Student Development. 2004;45:167–184.
Friedlander L. J., Reid G. J., Shupak N., Cribbie R. Social Support, Self-Esteem, and Stress as Predictors of Adjustment to University Among First-Year Undergraduates? Journal of College Student Development. 2007;48 (3):259–274. doi: 10.1353/csd.2007.0024
Gall T. L., Evans D. R. & Bellerose S. Transitions to first-year university: Patterns of change in adjustment across life domains and time. Journal of Social and Clinical Psychology. 2000;19 (4):544–567.
Gerdes H. & Mallinckrodt B. Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling and Development. 1994;72 (3):281–288.
Hoffman J. A. Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of Counseling Psychology. 1984;31:170–178.
Hurtado S., Carter D. F., Spuler A. Latino Students Transition to College: Assessing Difficulties and Factors in Successful College Adjustment. Research in Higher Education. 1996;37 (2):135–157. doi: 10.1007/BF01730113
Lopez-Fernandez O. Investigating university students’ adaptation to a digital learner course portfolio / O. Lopez-Fernandez, J. L. Rodrigues-Illera // Computer & Education. 2009; April:608–616.
Martin C. M., Li-tze H., Ben G. F. Academic Self-Efficacy and First Year College Student Performance and Adjustment. Journal of Educational Psychology. 2001;93 (1):55–64. doi: 10.1037/0022–0663.93.1.55
Mattanah J. F. Parental attachment, separation-individuation, and college student adjustment / J. F. Mattanah, G. Hancock, B. L. Brand // Journal of Counseling Psychology. 2004;51:213–225. doi: 10.1037/0022–0167.51.2.213
Rosa Pia Fontana, Amelia Manuti. Reformulating the Student Retention Model in the Italian Academic Context: The Role of Communities Learning. American Journal of Educational Research. 2016;4 (19):1289–1294. doi: 10.12691/education-4–19–2 Smith M. L. The Transition to University: Adaptation and Adjustment : Dis. … Master of Arts. University of Saskatchewan, 2008:122.
Tinto V. Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research. 1975;45 (1):89–125.
Van de Vijer, F. J. R. & Phalet, K. Assessment in multicultural groups: The role of acculturation // Applied Psychology: An International Review. 2004;53:215–236.
Copyright (c) 2022 Health, physical culture and sports
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.