DYNAMIC PERFORMANCE AS A BASIC CRITERION FOR THE FUNCTIONAL STATE ASSESSMENT OF THE RURAL SCHOOL EDUCATIONAL SPACE SUBJECTS IN ONTOGENESIS

  • Pavel Snezhitsky grodno state agrarian university Email: snezhickij@gmail.com
Keywords: motor activity, dynamic performance, functional state, rural residents

Abstract

Introduction. Recently, against the background of the general hypodynamization of the modern world community, there has been a decrease in the level of physical condition among the majority of its representatives, including the rural population. According to the laws of J.B. Lamarck on biological adaptation, the functional state of most body systems depends directly on the intensity and intensity of the individual’s motor-activity interaction with the surrounding biogeosociocenosis. In this regard, it has become relevant to develop innovative pedagogical methods for diagnosing a person’s physical performance, which are generally accessible, informative and easy to perform, as the basis for the formation and preservation of his motor sphere. The purpose of the study: development and testing of innovative methods of pedagogical diagnostics of the physical performance of rural residents who are subjects of the educational space of a rural school. Material. The study was carried out on the basis of 24 institutions of general secondary education in the Brest, Grodno and Minsk regions of the Republic of Belarus on a contingent of 4135 rural residents aged 6-75 years. Methods. The study was based on generally accepted pedagogical methods: pedagogical testing; analysis of descriptive statistics of empirical indicators of pedagogical testing; theoretical analysis and synthesis of research literature and results of own research. Results: an innovative method of pedagogical diagnostics of human dynamic endurance was developed and tested, on the basis of which an assessment of the functional state of the rural community of the Republic of Belarus was given. The level of dynamic performance in the rural community was 8.45% for females (1 point or low level) and for males - 6.72% (1 point or low level). Conclusions. According to the results of the study, the innovative method of pedagogical diagnostics of the dynamic performance of the subjects of the educational space of the rural school is publicly available, quite informative and easy to implement, which is the basis for its mass application in the field of physical culture on the basis of institutions of general secondary education in rural areas. An analysis of descriptive statistics allows us to conclude that modern rural biogeosociocenosis has a different effect on the female and male components of the rural community, which is reflected in the results of their dynamic performance: a significant decrease in the function of the main body systems that provide dynamic performance in girls, girls and women, and even more pronounced a significant decrease in boys, young men and men, which is the reason for the regression of the function of the motor-activity sphere of the personality of the rural population as a whole. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pavel Snezhitsky , grodno state agrarian university

Candidate of pedagogical sciences, associate professor, associate professor of physical Education and sport Department

References

Бальсевич В. К. Очерки по возрастной кинезиологии человека : учебное пособие. М. : Советский спорт, 2009. 220 с. Балышева Н. В., Богоева М. Д., Ковалева М. В. и др. Общая характеристика проблемы дефицита двигательной активности студентов с ограниченными возможностями кардио-респираторной системы // Культура физическая и здоровье. 2013. № 4. С. 82–87. URL: https://e.lanbook.com/ journal/issue/291324 . Бобров П.Д. Источники активности мозга, значимые и незначимые для классификации паттернов ЭЭГ, соответствующих воображению движений // Нейрокомпьютеры: разработка, применение. 2011. №. 12. С. 3–15. Выдрин В. М. Физическая культура – вид культуры личности и общества : монография. Омск, 2003. 141 с. Дружилов С. А. Экология человека и профессиональное здоровье трудящихся: психологический подход // Международный журнал экспериментального образования. 2012. № 12. С. 15–18. Засека М.В. Оценка физического развития учащихся профессионально-технического учебного заведения с использованием индексов телосложения // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2016. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otsenka-fizicheskogorazvitiya-uchaschihsya-professionalno-tehnicheskogo-uchebnogo-zavedeniya-s-ispolzovaniem-indeksov. Здоровый образ жизни и профилактика заболеваний : учебное пособие / под ред. Н.Д. Ющука и др. М., 2012. 659 с. Игнатенко Г. А., Ластков Д.О., Дубовая А.В. и др. Медико-экологические аспекты здоровья // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2021. № 2(22). С. 18–38. DOI 10.14258/zosh (2021)2.03. Карпова Л. В., Грязева В. И., Кошеляев В. В. Краткий курс теории эволюции : учебное пособие. Пенза, 2018. 201 с. Колпакова Е.М. Двигательная активность и её влияние на здоровье человека // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2018. №1 (8). URL: https://cyberleninka. ru/article/n/dvigatelnaya-aktivnost-i-eyo-vliyanie-na-zdorovie-cheloveka. Корнева О.А. Физиология питания : учебное пособие. Краснодар, 2019. 139 с. URL: https://e. lanbook.com/book/167031 .
Лаврова С.В., Потолокова М.О., Василенко В.В. Паттерны движений: хореографический минимализм Анны Терезы де Кеерсмакер // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2021. Т. 72, №. 1. С. 16–25. Леонова А. Б. Структурно-интегративный подход к анализу функциональных состояний человека // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2007. № 1. С. 87–103. Майер Б. О. Тайцзицюань – путь к счастью, гармонии и здоровью. Паттерны движений тайцзицюань // Традиционная медицина. Восток и Запад. 2005. №. 2. С. 36–42. Мальцев Д.Н., Векшина Е.В. Диагностическое значение пробы Руфье // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. №5 (16). URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/diagnosticheskoe-znachenie-proby-rufie. Писарев Н.Е. О некоторых аспектах управления мотивацией в сфере физкультурно-оздоровительной деятельности // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2021. 21 (1). С. 24–29. URL: http://journal.asu.ru/index.php/zosh. DOI: https://doi.org/10.14258/ zosh(2021)1.03. Постуральная гигиена и гигиена движений: Физкультура. URL : https://aupam.ru/pages/fizkult/ diag_lech_poz_uria/page_53.htm . Самородская И. В. Индекс массы тела и парадокс ожирения // РМЖ. 2014. 2. С.170–178. URL: https://www.rmj.ru/articles/kardiologiya/Indeks_massy_tela_i_paradoks_oghireniya/ Снежицкий П.В. Генезис двигательной культуры личности // Восточно-Европейский научный журнал. 2021. № 7 (71), ч. 3. С. 50–57. DOI: 10.31618/ESSA.2782-1994.2021.3.71. Снежицкий П.В. К вопросу о двигательной культуре личности в сельском сообществе Республики Беларусь // Мир спорта. 2020. № 2. С. 75–79. Снежицкий П.В. К вопросу о формировании двигательной культуры как основы здорового образа жизни населения Республики Беларусь в социальных и профессиональных сообществах // Ученые записки Белорусского государственного университета физической культуры : cб. науч. тр. / гл. ред. С.Б. Репкин. Минск, 2018. С. 184–189. Снежицкий П.В. Проблема здоровьесозидающей двигательной активности личности как социально-биологический феномен в сельском сообществе // Ученые записки Белорусского государственного университета физической культуры : cб. науч. тр. / гл. ред. С. Б. Репкин. Вып. 23. Минск, 2020. С. 352–359. Снежицкий П.В., Марчук А. Н., Снежицкая О. С. и др. Реализация Дублинских дескрипторов в физическом воспитании посредством методики индивидуализации двигательных режимов студентов в ГГАУ // Перспективы развития высшей школы : материалы IX Международной науч.-метод. конф. / редкол.: В.К. Пестис и др. Гродно, 2016. С. 240–243. Снежицкий П. В. Двигательная культура: генезис, состояние, проблемы : монография. Гродно, 2022 . 299 с. Снежицкий П. В. Двигательно-поведенческий аспект физической культуры личности в сельском сообществе // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 2021. Т. 24, № 4. С. 4–24. URL: http://hpcas.ru/article/view/10666. Снежицкий П.В., Городилин С. К., Григоревич В.В. Интенсивность и краткая характеристика основных видов сельскохозяйственных работ, выполняемых сельскими школьниками // Современные технологии сельскохозяйственного производства : материалы XIX Международной научно-практической конференции (Гродно, 26 апреля, 24 мая, 10 июня 2016 г.). Гродно, 2016. С. 334– 336. Снежицкий П.В. Проблемы педагогической диагностики двигательной культуры личности в сельском сообществе // Мир спорта. № 1 (90), 2023. С. 76–83. Снежицкий П.В. Влияние сельского биогеосоциоценоза на модификацию двигательной сферы школьников // Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 12 (168). С. 137–146.
Современный философский словарь / под общ. ред. В.Е. Кемерова и Т.Х. Керимова. 4-е изд. М., 2020. 823 с. Ступницкая М.А. Критериальное оценивание // Педагогические измерения. 2015. №1. C. 52– 59. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/kriterialnoe-otsenivanie. Тихонова К.С. Государственный физкультурно-оздоровительный комплекс Республики Беларусь в сравнении с всероссийским физкультурно-спортивным комплексом «Готов к труду и обороне» // Прикладная спортивная наука. 2018. № 2 (8). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ gosudarstvennyy-fizkulturno-ozdorovitelnyy-kompleks-respubliki-belarus-v-sravnenii-s-vserossiyskimfizkulturno-sportivnym . Ушакова Е.В., Наливайко Н.В., Воронцов П.Г. О понимании здоровья в медицинском, педагогическом, социальном и физкультурном аспектах // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2017. № 1(4). С. 18–29. URL: http://journal.asu.ru/zosh/article/view/1735 . Хозиев В. Б. Психосоматика: концепции и методы : учебное пособие. Дубна, 2019. 27 с. Чубриева С.Ю. Диагностические критерии метаболического синдрома // Российский семейный врач. 2007. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnosticheskie-kriterii-metabolicheskogosindroma Cappellini G. et al. Motor patterns in human walking and running //Journal of neurophysiology. 2006. Т. 95. №. 6. С. 3426–3437. Grasso R., Bianchi L., Lacquaniti F. Motor patterns for human gait: backward versus forward locomotion //Journal of neurophysiology. 1998. Т. 80. №. 4. С. 1868–1885. Snezhitsky P., Romanova E., Kolokoltsev M., Vorozheikin A., Smirnov S., Bolotin A., Tarasov A., Aganov S., Suldin P. Complex pedagogical diagnostics of personal motor activity // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES) Vol. 22 (issue 11), Art 341, Р. 2681- 2687, November 2022 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES. Wickstrom R. L. Fundamental motor patterns. 1977. Winter D. A. Biomechanical motor patterns in normal walking // Journal of motor behavior. 1983. Т. 15. №. 4. С. 302–330.
Published
2024-03-28
How to Cite
Snezhitsky P. DYNAMIC PERFORMANCE AS A BASIC CRITERION FOR THE FUNCTIONAL STATE ASSESSMENT OF THE RURAL SCHOOL EDUCATIONAL SPACE SUBJECTS IN ONTOGENESIS // Health, physical culture and sports, 2024. Vol. 33, № 1. P. 3-21. URL: http://hpcas.ru/article/view/14922.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share