ORGANIZATION OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN SPORTS SECTIONS AND CLUBS FOR CHILDREN OF SCHOOL AND PRESCHOOL AGE
Abstract
This article discusses the actual problem of organizing physical education classes among preschool children within the framework of sports sections and clubs. Physical activity plays a key role in the physical and emotional development of children, so effective organization of classes becomes a priority. The main purpose of the study is to identify the optimal methods of organizing physical education for children, aimed at maximizing the benefits and educational effect. To achieve this goal, the following tasks have been set: analysis of existing methods and programs of physical activity for children; study of psychophysiological features of the development of children of school and preschool age; assessment of the effectiveness of organizing physical education classes in various formats, such as sports sections and clubs. To achieve these goals, an integrated approach is used, including the analysis of literary sources, an online survey of parents using Google forms as a platform, as well as monitoring classes in sports sections and clubs. It is expected that the results of the study will reveal the optimal approaches to the organization of physical education for children of school and preschool age. These results can be used to develop recommendations for coaches and educators, as well as to improve educational programs in the field of physical of children.
Downloads
References
Коровин С.С. Физическая культура. Ценности. Личность : учебное пособие для обучающихся системы среднего профессионального образования и обучающихся — бакалавров высшего образования по направлению подготовки Педагогическое образование, направленность (профиль) Физическая культура / С.С. Коровин. - М. : Директ-Медиа, 2020. - 198 c. - ISBN 9785449904287. - Текст : электронный // ЭБС "Букап" : [сайт]. - URL : https://www.books-up.ru/ru/book/fizicheskaya-kultura-cennosti-lichnost14580310/ (дата обращения: 02.12.2023). - Режим доступа : по подписке.
Коровин, С. С. Основы теории и методики воспитания двигательных способностей обучающихся : учебно-методическое пособие / С. С. Коровин. - Москва ; Берлин : ДиректМедиа, 2021. - 124 с. - ISBN 978-5-4499-2425-4. - Текст : электронный // ЭБС "Консультант студента" : [сайт]. - URL : https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN9785449924254.html (дата обращения: 01.12.2023). - Режим доступа : по подписке.
Кустова Т. В. Психомоторное развитие детей: методы оценки, виды нарушений и принципы коррекции : учеб.-метод. пособие / Т. В. Кустова, Т. Е. Таранушенко, Е. В. Анциферова. - Красноярск :КрасГМУ, 2018. - 107 c. - Текст : электронный // ЭБС "Букап" : [сайт]. - URL : https://www.books-up.ru/ru/book/psihomotornoe-razvitie-detej-metody-ocenkividy-narushenij-i-principy-korrekcii-9499315/ (дата обращения: 11.11.2023). - Режим доступа : по подписке.
Мандриков В. Б. Курс методико-практических занятий по дисциплине «Физическая культура и спорт»: для студентов медицинских и фармацевтических вузов / В. Б. Мандриков, И. А. Ушакова, Н. В. Замятина. - Волгоград: ВолгГМУ, 2019. - 96 c. - ISBN 9785965205530. - Текст: электронный // ЭБС "Букап": [сайт]. - URL: https://www.booksup.ru/ru/book/kurs-metodiko-prakticheskih-zanyatij-po-discipline-fizicheskaya-kultura-i-sport9749830/ (дата обращения: 02.12.2023).
Пилипенко, Л. В. Веселая минутка. Физкультминутки для детей дошкольного возраста : пособие для воспитателей и музыкальных руководителей дошкольных образовательных организаций / Л. В. Пилипенко. - Москва : ВЛАДОС, 2020. - 60 с. - ISBN 978-5-00136-1374. - Текст : электронный // ЭБС "Консультант студента" : [сайт]. - URL : https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN9785001361374.html (дата обращения: 11.11.2023). - Режим доступа : по подписке.
Столяров, В. И. Современные проблемы физкультурно-спортивной активности дошкольников : социологический анализ / В. И. Столяров, Ю. В. Окуньков - Москва : Спорт, 2019. - 320 с. - ISBN 978-5-9500184-7-3. - Текст : электронный // ЭБС "Консультант студента" : [сайт]. - URL : https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN9785950018473.html (дата обращения: 10.11.2023). - Режим доступа : по подписке.
Терехина, Р. Н. Программа раннего физического развития детей (от рождения до 10 лет) / Терехина Р. Н. Медведева Е. Н. - Москва : Спорт, 2019. - 356 с. - ISBN 978-5-9500183-5-0. - Текст : электронный // ЭБС "Консультант студента" : [сайт]. - URL : https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN9785950018350.html (дата обращения: 26.10.2023). - Режим доступа : по подписке.
Ткачук Е. А. Нервно-психическое развитие детей. Основные клинические проявления поражений ЦНС : учебное пособие для студентов / Е. А. Ткачук, Н. Н. Мартынович. - Иркутск : ИГМУ, 2021. - 62 c. - Текст : электронный // ЭБС "Букап" : [сайт]. - URL : https://www.books-up.ru/ru/book/nervno-psihicheskoe-razvitie-detej-osnovnye-klinicheskieproyavleniya-porazhenij-cns-15662249/ (дата обращения: 10.11.2023). - Режим доступа : по подписке.
Media project to improve digital competencies of sports coaches / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 6. – P. 3527-3533. – DOI 10.7752/jpes.2021.06477.
Additional physical training for children over five years old / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1444-1454. – DOI 10.7752/jpes.2021.03184.
Case technologies of universal learning actions in physical education of junior schoolchildren / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, M. Tyrina [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 3. – P. 589-595. – DOI 10.7752/jpes.2023.03073.
Complex pedagogical diagnostics of personal motor activity / P. V. Snezhitsky, E. Romanova, M. Kolokoltsev [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 11. – P. 2681-2687. – DOI 10.7752/jpes.2022.11341.
Comprehensive program for flat foot and posture disorders prevention by means of physical education in 6-year-old children / E. Romanova, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 11. – P. 2655-2662. – DOI 10.7752/jpes.2022.11337.
Effect of carbohydrate intake on endogenous hormones: Anabolic and catabolic orientation content of highly qualified sportsmen–combat athletes / А. Gryaznykh, M. Butakova, L. Grebenyuk [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1421-1428. – DOI 10.7752/jpes.2021.03181.
Enhancing physical and functional fitness through the integration of health fitness elements in young gymnasts / E. V. Romanova, A. V. Vorozheikin, O. V. Bayankin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 10. – P. 2685-2691. – DOI 10.7752/jpes.2023.10307. – EDN MBAGPN.
Copyright (c) 2024 Health, physical culture and sports
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.