HEALTHY SAVING IN THE HIGH SCHOOL: PROBLEMS AND PROSPECTS

  • Мариям Равильевна Арпентьева Email: mariam_rav@mail.ru

Abstract

The problem of rehabilitation and health saving in the context of education in primary, secondary and, especially, higher education is very relevant today. In the spectrum of school / university illnesses and disorders, a significant role is played by "didactic genetics" and associated psychosomatic disorders. Didactic neurosis - as an incorrect way to respond to those or other difficulties in school life. This is a group of destructive mental states of students and students, provoked or initiated by violation of pedagogical etiquette and / or legal norms, lack of pedagogical tactics by the teacher (educator, teacher, tutor, etc.) as well as violations by students and their family members. It manifests itself in an increased neuropsychic tension, anxiety and a depressed-depressed mood, and the like. Naturally, such neuroses negatively, destructively affect the activities of students and teachers, hindering communication and relationships, educational and related types of objective activity. The unity of social integration and self-realization of the individual assumes that members of society go through a process of transforming their perceptions of themselves and the world, their reintegration, are involved in the processes of (re) habilitation of other subjects, including at the level of educational and social institutions. The formation and maintenance of health of students in the learning process is influenced by two groups of factors: objective and subjective. The second group of factors is related to the attitude of subjects of learning and the training system to health as a value and «capital», to health-saving technologies and the idea of health, ideas about it, etc. The problem of rehabilitation and health saving in the context of training in primary, secondary and, especially, the higher school for today is very actual. The unity of social integration and self-realization of the individual assumes that members of society go through a process of transforming their perceptions of themselves and the world, their reintegration, are involved in the processes of (re) habilitation of other subjects, including at the level of educational and social institutions. The formation and maintenance of health of students in the learning process is influenced by two groups of factors: objective and subjective. The second group of factors is related to the attitude of subjects of education and the training system to health as a value and «capital», to health-saving technologies and the idea of health savings, ideas about it, and so on.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Мариям Равильевна Арпентьева

Mariam Ravilievna Arpentieva

Kaluga State University. K.E. Tsiolkovsky, Kaluga,

Ugra State University, Khanty-Mansiysk

Russian Federation

References

1. Адлер А. Наука жить. – К.: Port-Royal, 1997. 288 с.
2. Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии. М.: Фонд «За экономическую грамотность», 1995. 123 с.
3. Андреева Г.М. Социальная психология. –М.: Аспект-Пресс, 1996, 2001. 384с.
4. Андреева М.Н. Учитель, не навреди // Здоровье детей. Приложение к газете «Первое сентября». 2005. № 7. С. 26-27.
5. Батищев Г.С. Деятельная сущность человека как философский принцип // Проблема человека в современной философии. М.: Наука, 1969. С.73–145.
6. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 424 с.
7. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М.: Прогресс, 1986. 420 с.
8. Бодалев А.А. Личность и общение. М.: МПА, 1995. 328 с.
9. Буянов М.И. Психотерапия неврозов у детей и подростков (суггестивные и тренировочные методики). М.: Медицина, 2003. 377с.
10. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе М.: Высшая школа, 1991. 228 с.
11. Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучении . М.: ИЦПКПС, 2004. 84 с.
12. Грибанова Г.В. Психологические особенности подростков с явлениями психической неустойчивости и задержкой психического развития: Дисс. … канд. психол. наук. М.: РАО, 1986. 233с.
13. Долецкий С.Я. Критические ситуации в здоровье и воспитании детей: Лекции. М.: ЦОЛИУВ, 1986. 29с.
14. Жутикова Н.В. 'Учителю о практике психологической помощи' М.: Просвещение,1988 176с.
15. Ильенков Э.В. Об идолах и идеалах. М: Политиздат, 1968. 290с.
16. Ильин Е.П. Психология помощи. Альтруизм, эгоизм, эмпатия. С.-Пб.: Питер, 2013. 304с.
17. Калгрен Ф. Воспитание к свободе.– М.: МЦВП, 1992. 272с.
18. Карвасарский Б.Д. Неврозы. М.:Медицина, 1990. 405 с.
19. Китайгородская Г.А. и др. Мосты доверия М.: Русский язык, 1993. 171с.
20. Кэррол Р.Т. Вальдорфские школы // Энциклопедия заблуждений: собрание невероятных фактов, удивительных открытий и опасных поверий. М.: «Диалектика», 2005. С. 83.
21. Лакан Ж. Семинары. Книга 1: Работы Фрейда о технике психоанализа (1953 /54). М.: ИТДГК «Гнозис», Изд–во «Логос», 1998. 432 с.
22. Ухтомский А.А. От двойника к собеседнику // Ухтомский А.А. Доминанта. С.–Пб.: Питер, 2002. С. 335–391.
23. Швырев В.С. Научное познание как деятельность. — М.: Изд-во Политлит, 1984. — 232 с.
24. Медведева А.А. К вопросу о дидактогенном неврозе // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Философия. Культурология. Политология. Социология». Т.23 (62). 2010. №1. С. 167-171
25. Минигалиева М.Р. Изучение психологии и самопознание студентов. Saarbrucken: LAP, Lambert Academic Publishing , 2012. 632с.
26. Наш проблемный подросток / Под ред. Регуш Л.А. СПб.: Союз, 1998. 144 с.
27. Ольшанский В., Волжская Н. Игры, в которые мы играем // Директор школы. -2000. №7-8. С. 3-12, 19-28.
28. Оптинские старцы: наставления, письма, дневники. М.: Лепта Книга, 2010. 816с.
29. Петровская Л.А. Компетентность в общении: социально психологический тренинг. М.: МГУ, 1989. 216 с.
30. Петровская Л.А. Общение. Компетентность. Тренинг.– М.: Смысл, 2007. 687 с.
31. Платонов К. И. Слово, как физиологический и лечебный фактор // Психотерапия. Сб. ст.. Труды Государственного психоневрологического института НКЗО УССР/ Под ред.. К. И. Платонова. — Харьков: ГИ Украины, 1961. 381с.
32. Прихожан А.М. «Но самое страшное место — у доски» // Первое сентября. — 2005. — № 38. С. 2
33. Психология межличностного познания / Под ред. А.А. Бодалева. М.: Педагогика, АПН СССР. М.: Педагогика, 1981. 224 с.
34. Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека. М.: Прогресс, Универс, 1994. 480 с.
35. Рыбакова М.М. Конфликт и взаимодействие в педагогическом процессе. М.: Просвещение, 1991. 128 с.
36. Глассер У. Школы без неудачников. М.: Прогресс, 1990. 120с.
37. Селигмен А. Проблема доверия. М.: Идея-Пресс, 2002. 256с.
38. Смирнов Н. Учебный процесс требует гигиены // Здоровье детей. Приложение к газете «Первое сентября». 2005. №8. С. 32-35.
39. Соловьева О.В. Обратная связь в межличностном общении. М.: МГУ, 1992. 109с.
40. Соловьева О.В. Общение // Социальная психология в современном мире. М.: Аспект Пресс, 2002. С. 61–76.
41. Спиваковская А.С. Принципы, задачи и общая характеристика психологической коррекции как особого психологического эксперимента // Психодиагностика и коррекция детей с нарушениями и отклонениями развития: хрестоматия / Сост. В. М. Астапов. С.-Пб. : Питер, 2002. 256 с. С .140-155.
42. Спиваковская А.С. Фрагменты беатотерапии. -М.: «Беато Пресс», «Поматур», 2010 — 208 с.
43. Сухомлинский. Сердце отдаю детям. К.: Издательство «Радянська школа», 1973. -287с.
44. Ломов Б.Ф. Категория общения и деятельности в психологии // Вопросы философии. 1979. № 8. С.34–47.
45. Федоровский Гж.. «Шеренга великих медиков». Варшава: «Наша Ксенгарня», 1975. 120с.
46. Флоренская Т.А. Мир дома твоего. М.: Русскiй Хронографъ, 2009. 480с.
47. Хараш А.У. Монолог и диалог // Социально-психологическая компетентность / Сост. и ред. М.Р. Арпентьевой. Калуга: КГУ, 2015. 200с.
48. Хараш А.У. Принцип деятельности в исследованиях межличностного восприятия // Вопросы психологии. 1980. №3. С.86–96.
49. Хорни К. Психология женщины. С.-Пб.: Питер, 1997. 496 с.
50. Швырев B.C. Рациональность как ценность культуры // Вопросы философии 1992. № 6. C.91-105.
51. Ляудис В.Я. Методика преподавания психологии. М.: Изд-во УРАО, 2000. 128 с.
52. Шойфет М.С. Сто великих врачей. М.: Вече; 2005. 153с.
53. Штайнер Р. Принципы вальдорфской педагогики». Ереван: Лонгин, 2012. 160 с.
54. Эпштейн М.Н. Эпштейн М.М. Альтернативное образование. СПб. : Образоват. центр «Участие», 2013. 112 с.
55. OvermierJ. B., Seligman M. E. Effects of inescapable shock upon subsequent escape and avoidance responding // J. of comparative and Physiological Psychology. 1967. V.63. №1. Р.28-33.




REFERENCES

1. Adler A. 1997. Nauka zhit'. Kiev: Port-Royal, 288 p. (In Russian)
2. Adler A. 1995. Praktika i teoriya individual'noy psikhologii. Moskva: Fond «Za ekonomicheskuyu gramotnost'», 123 p. (In Russian)
3. Andreyeva G.M. 1996, 2001, Sotsial'naya psikhologiya. Moskva: Aspekt-Press,. 384sp (In Russian)
4. Andreyeva M.N. 2005. Uchitel', ne navredi. Zdorov'ye detey. Prilozheniye k gazete «Pervoye sentyabrya». № 7. P. 26-27. (In Russian)
5. Batishchev G.S. 1969. Deyatel'naya sushchnost' cheloveka kak filosofskiy printsip. Problema cheloveka v sovremennoy filosofii. Moskva: Nauka, P.73–145. (In Russian)
6. Bakhtin M.M. 1979. Estetika slovesnogo tvorchestva. Moskva: Iskusstvo, 424 p. (In Russian)
7. Berns R. 1986. Razvitiye YA-kontseptsii i vospitaniye. Moskva: Progress, 420 p. (In Russian)
8. Bodalev A.A. 1995. Lichnost' i obshcheniye. Moskva: MPA, 328 p. (In Russian)
9. Buyanov M.I. 2003. Psikhoterapiya nevrozov u detey i podrostkov (suggestivnyye i trenirovochnyye metodiki). Moskva: Meditsina, 377 p. (In Russian)
10. Verbitskiy A.A. 1991, Aktivnoye obucheniye v vysshey shkole Moskva: Vysshaya shkola, 228 p. (In Russian)
11. Verbitskiy A.A. 2004. Kompetentnostnyy podkhod i teoriya kontekstnogo obuchenii . Moskva: ITSPKPS, 84 p. (In Russian)
12. Gribanova G.V., 1986. Psikhologicheskiye osobennosti podrostkov s yavleniyami psikhicheskoy neustoychivosti i zaderzhkoy psikhicheskogo razvitiya: Diss. … kand. psikhol. nauk. Moskva: RAO, 233 p. (In Russian)
13. Doletskiy S.Ya., 1986, Kriticheskiye situatsii v zdorov'ye i vospitanii detey: Lektsii. Moskva: TSOLIUV, 29 p. (In Russian)
14. Zhutikova N.V., 1988,'Uchitelyu o praktike psikhologicheskoy pomoshchi' Moskva: Prosveshcheniye, 176 p. (In Russian)
15. Il'yenkov E.V. Ob idolakh i idealakh. M: Politizdat, 1968. 290 p. (In Russian)
16. Il'in Ye.P. , 2013, Psikhologiya pomoshchi. Al'truizm, egoizm, empatiya. Sankt Peterburg: Piter, 304 p. (In Russian)
17. Kalgren F., 1992, Vospitaniye k svobode. Moskva: MTSVP, 272 p. (In Russian)
18. Karvasarskiy B.D., 1990, Nevrozy. Moskva: Meditsina, 405 p. (In Russian)
19. Kitaygorodskaya G.A. i dr., 1993, Mosty doveriya Moskva: Russkiy yazyk, 171 p. (In Russian)
20. Kerrol R.T., 2005, Val'dorfskiye shkoly. Entsiklopediya zabluzhdeniy: sobraniye neveroyatnykh faktov, udivitel'nykh otkrytiy i opasnykh poveriy. Moskva: «Dialektika», P. 83. (In Russian)
21. Lakan Zh., 1998, Seminary. Kniga 1: Raboty Freyda o tekhnike psikhoanaliza (1953 /54). Moskva: ITDGK «Gnozis», Izd–vo «Logos», 432 p. (In Russian)
22. Ukhtomskiy A.A., 2002, Ot dvoynika k sobesedniku. Ukhtomskiy A.A. Dominanta. Sankt Peterburg: Piter, P. 335–391. (In Russian)
23. Shvyrev V.S., 19834, Nauchnoye poznaniye kak deyatel'nost'. Moskva: Izd-vo Politlit, 232 p. (In Russian)
24. Medvedeva A.A., 2010, K voprosu o didaktogennom nevroze. Uchenyye zapiski Tavricheskogo natsional'nogo universiteta im. V.I. Vernadskogo. Seriya «Filosofiya. Kul'turologiya. Politologiya. Sotsiologiya», Vol. 23 (62), 1, p. 167-171 (In Russian)
25. Minigaliyeva M.R. 2012, Izucheniye psikhologii i samopoznaniye studentov. Saarbrucken: LAP, Lambert Academic Publishing , 632 p. (In Russian)
26. Nash problemny y podrostok .1998. Pod red. Regush L.A. Sankt Peterburg: Soyuz, 1998. 144 p. (In Russian)
27. Ol'shanskiy V., Volzhskaya N., 2000, Igry, v kotoryye my igrayem. Direktor shkoly.№7-8. P. 3-12, 19-28. (In Russian)
28. Optinskiye startsy: nastavleniya, pis'ma, dnevniki, 2010, Moskva: Lepta Kniga, 816p. (In Russian)
29. Petrovskaya L.A., 1989, Kompetentnost' v obshchenii: sotsial'no psikhologicheskiy trening. Moskva: MGU, 216 p. (In Russian)
30. Petrovskaya L.A. , 2007, Obshcheniye. Kompetentnost'. Trening.– Moskva: Smysl, 687 p. (In Russian)
31. Platonov K. I., 1961, Slovo, kak fiziologicheskiy i lechebnyy faktor. Psikhoterapiya. Sb. st.. Trudy Gosudarstvennogo psikhonevrologicheskogo instituta NKZO USSR/ Pod red. K. I. Platonova. - Khar'kov: GI Ukrainy, 381 p. (In Russian)
32. Prikhozhan A.M., 2005. «No samoye strashnoye mesto — u doski». Pervoye sentyabrya. 38. P. 2 (In Russian)
33. Psikhologiya mezhlichnostnogo poznaniya, 1981. Pod red. A.A. Bodalev. Moskva: Pedagogika, APN SSSR. Moscow: Pedagogika, 224 p. (In Russian)
34. Rodzhers K.R., 1994. Vzglyad na psikhoterapiyu. Stanovleniye cheloveka. Moskva: Progress, Univers, 480 p. (In Russian)
35. Rybakova M.M., 1991. Konflikt i vzaimodeystviye v pedagogicheskom protsesse. Moskva: Prosveshcheniye, 128 p. (In Russian)
36. Glasser U., 1990. Shkoly bez neudachnikov. Moskva: Progress, 120 p. (In Russian)
37. Seligmen A. 2002. Problema doveriya. Moskva: Ideya-Press, 256 p. (In Russian)
38. Smirnov N., 2005. Uchebnyy protsess trebuyet gigiyeny. Zdorov'ye detey. Prilozheniye k gazete «Pervoye sentyabrya». №8. P. 32-35. (In Russian)
39. Solov'yeva O.V., 1992. Obratnaya svyaz' v mezhlichnostnom obshchenii. Moskva: MGU, 109 p. (In Russian)
40. Solov'yeva O.V., 2002. Obshcheniye. Sotsial'naya psikhologiya v sovremennom mire. Moskva: Aspekt Press, p. 61–76. (In Russian)
41. Spivakovskaya A.S., 2002. Printsipy, zadachi i obshchaya kharakteristika psikhologicheskoy korrektsii kak osobogo psikhologicheskogo eksperimenta. Psikhodiagnostika i korrektsiya detey s narusheniyami i otkloneniyami razvitiya: khrestomatiya . Sost. V. M. Astapov. Sankt Peterburg: Piter, 256 p. P .140-155. (In Russian)
42. Spivakovskaya A.S., 2010. Fragmenty beatoterapii. - Mosсow: «Beato Press», «Pomatur», 208 p. (In Russian)
43. Sukhomlinskiy. V.A., 1973. Serdtse otdayu detyam. K.: Izdatel'stvo «Radyans'ka shkola», 287 p. (In Russian)
44. Lomov B.F., 1979. Kategoriya obshcheniya i deyatel'nosti v psikhologii. Voprosy filosofii, 8. P. 34–47. (In Russian)
45. Fedorovskiy Gzh., 1976, «Sherenga velikikh medikov». Varshava: «Nasha Ksengarnya», 120 p. (In Russian)
46. Florenskaya T.A., 2009. Mir doma tvoyego. Moskva: Russkiy Khronograf", 480p. (In Russian)
47. Kharash A.U., 2015. Monolog i dialog. Sotsial'no-psikhologicheskaya kompetentnost' . Sost. i red. M.R. Arpent'yeva. Kaluga: KGU, 200p.
48. Kharash A.U., 1980. Printsip deyatel'nosti v issledovaniyakh mezhlichnostnogo vospriyatiya. Voprosy psikhologii. №3. P.86–96. (In Russian)
49. Khorni K., 1997. Psikhologiya zhenshchiny. Sankt Peterburg: Piter, 496 p. (In Russian)
50. Shvyrev B.C., 1992. Ratsional'nost' kak tsennost' kul'tury. Voprosy filosofii № 6. P. 91-105. (In Russian)
51. Lyaudis V.Yа., 2000. Metodika prepodavaniya psikhologii. . -- Moskva: Izd-vo URAO, 2000. 128 p. (In Russian)
52. Shoyfet M.S., 2005. Sto velikikh vrachey. Moskva: Veche; 153 p. (In Russian)
53. Shtayner R., 2012. Printsipy val'dorfskoy pedagogiki». Yerevan: Longin, 160 p. (In Russian)
54. Epshteyn M.N. Epshteyn M.M., 2013. Al'ternativnoye obrazovaniye. Sankt Peterburg: Obrazovat. tsentr «Uchastiye»,. 112 p. (In Russian)
55. Overmier J.B., Seligman M.E., 1967. Effects of inescapable shock upon subsequent escape and avoidance responding. J. of comparative and Physiological Psychology. V.63. №1. P.28-33.
Published
2018-12-09
How to Cite
Арпентьева М. Р. HEALTHY SAVING IN THE HIGH SCHOOL: PROBLEMS AND PROSPECTS // Health, physical culture and sports, 2018, № 4(11). P. 14-36. URL: http://hpcas.ru/article/view/4689.
Section
Pedagogical, social , and philosophical issues of intellectual and physical culture
Bookmark and Share

Most read articles by the same author(s)