Mirror individualization as a pedagogical system
Abstract
The article presents a system of mirror individualization. Its functional and technological core consists of such elements as social and psychological prerequisites, methods of mirror individualization, individualizing, motivational and stimulating conditions. These elements are assembled into a single organizational and functional structure consisting of basic, operational, and focusing components.
The aim of the system of mirror individualization is to provide individualized formation of the necessary personal qualities of students with active assistance to mastering the mastered activities and improving the efficiency of the educational process.
The basic component of the system of mirror individualization is represented by socio-psychological prerequisites for the construction of individualizing conditions. This is a kind of social and psychological substantiation of the consistency of future individualizing conditions, a guarantee of their importance, personal significance for the entire circle of students to which mirror individualization will be applied.
The operational component can be defined as what needs to be done directly to achieve the intended result. It is presented by methods of mirror individualization-complexes of interrelated actions of both General pedagogical and special character developed in each case for a specific task.
The focusing component in the context of the system under consideration shows through what, how the result will be achieved. This makes it possible to more effectively manage the process of mirror individualization, including timely correction, attract a wide range of additional teaching tools. This component is formed by individualizing, motivating and forming conditions. Individualizing conditions provide individualization. Motivational conditions are responsible for the transformation of the motivational sphere. The forming conditions embody the General pedagogical component. These conditions are considered as a whole and form an intermediate subsystem on the way to achieving the result of mirror individualization. Such a confi-guration of the considered component indicates the possibility of using not only individualization as such, but also a powerful set of closely interrelated pedagogical activities.
The result of mirror individualization is determined by its purpose and consists in the effective individualized formation of the necessary personal qualities of students with active assistance to mastering the mastered activities and improving the efficiency of the educational process.
Downloads
References
2. Чернякова И.Л. Индивидуализация обучения как инновационная идея современной педагогики: историко-культурный контекст // Вестник Нижегородского университета имени Н.И. Лобачевского. – 2009. – №4. – С. 18-23.
3. Герт В.А. Индивидуальность и индивидуализация человека / В.А. Герт // Педагогическое образование в России. – 2014. – №4. – С. 209-213.
4. Гинецинский В.И. Индивидуальность как предмет педагогической ан-тропологии // Педагогика. –1999. – № 3. – С. 46-49.
5. Жураковская В.М. Концепция развития индивидуальности обучающегося в условиях интеграции общего и дополнительного образования детей с позиции реализации ФГОС ООО // Отечественная и зарубежная педагогика. – 2016. – № 6. – С. 55–61.
6. Бурлакова Т.В. Индивидуализация профессиональной подготовки студентов в педагогическом вузе: автореф. дис. … докт. пед. наук / Т.В. Бурлакова. – Ярославль, 2009. – 23 с.
7. Белоуско Д.В. Опосредованная индивидуализация в педагогической деятельности / Д.В. Белоуско // Дискуссия. – 2016. – №10(73). – С.110-115.
8. Быков, В. С. Формирование потребности в физическом самовоспита-нии у студентов / В. С. Быков, С. А. Ярушин // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. — 2018. — Т. 3, № 1. — С. 7–12.
9. Гуща Р. А, Бережнова Л. Н. Оптимальность – основа организации процесса обучения в современной российской системе образования // Философия образования. – 2018. - № 77, Вып. 4. –С. 34-44
10. Попов А. А. (Москва, Россия), Ермаков С. В., Аверков М. С. (Красноярск, Россия). Метод открытого образования: от отражения действительности к конструированию практик // Философия образования. – 2018. - № 76, Вып. 3. – С. 126-154
11. Яковлева И. В., Истюфеева Ж. Н. Ценностно-целевые ориентиры как основа модернизации содержания образования // Философия образования. – 2018. - № 76, Вып. 3. – С. 126-154
12. Вахрушева С. Н., Машарова Т. В. Роль самообразования в формировании профессиональной компетентности студентов // Философия образования. – 2018. - № 75, Вып. 2. –С. 186-197
13. Белоуско Д.В. Зеркальная индивидуализация // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2017. – № 4(7). – С. 36-43. Режим доступа: URL: http://journal.asu.ru/index.php/zosh/issue/view/213 (дата обращения 15.01.18)
14. Белоуско Д.В. Индивидуализация посредством делегирования индивидуализирующих функций обучающемуся (гуманистический аспект) / Д.В. Белоуско // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2016. – №2. – С. 54-58. Режим доступа: URL: http://journal.asu.ru/index.php/zosh/issue/view/98/showToc (дата обращения: 1.10.2017)
15. Романова Е. В. Мотивация молодежи к занятиям физической культурой (на примере студентов Алтайского края) / Е. В. Романова, Л. В. Готовчикова // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2017. – №1(4). – С. 49-59 Режим доступа: http://journal.asu.ru/zosh/article/view/1739 (дата обращения: 23.01.2019)
16. Кузнецова Т.А. Мотивационная структура личности студентов, занимающихся оздоровительным бегом / Т.А. Кузнецова, М.П. Лебедева // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. – 2016. – Т. 1, № 3. – С. 72–74.

Copyright (c) 2019 Health, physical culture and sports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.