The use of physical training (micro pause) in the mode of educational work of students

  • Ольга Алексеевна Лопатина Алтайский государственный университет Email: sok@asu.ru
Keywords: physical education, physical culture, physical training, mental state, student, motor activities, lecture and practical classes

Abstract

In the realities of the modern world, when most people spend a significant portion of their wakefulness sitting at a computer, training desk or office table, it is necessary to focus on the detrimental impact of a passive lifestyle on the physical, emotional, mental state and development of a person. Scientific and technological progress has led us to devote more time to intellectual work than to physical work [3]. For students who acquire professional skills in higher and secondary special educational institutions, active lifestyles are one of the factors affecting the quality of the education received and the level of preparation. The article is devoted to the questions of expediency, importance and necessity of physical education for students in the process of education. In this paper, the impact on the mental state of students of the Altai State University short-term breaks in studies for the purpose of carrying out a complex of motor activities. With the help of surveys such data are revealed as a factor of the presence of such kind of breaks in the process of classes, the quality of the exercises carried out. According to the results of tests conducted at lecture and practical classes among first-year students of faculties of natural and formal sciences of Altai State University, the influence of physical culture on various types of intellectual activity is assessed. On the basis of the study, the author proposes to identify the complexes of exercises that take into account the nature of employment, identified through the study of theoretical material, for use in lecture and practical exercises as a physical culture. The need to use methods that promote the enhancement and retention of mental activity, restore working capacity, prevent overwork of students, and introduce daily physical culture into the everyday life of each student has been identified and justified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ольга Алексеевна Лопатина, Алтайский государственный университет

Lopatina Ol'ga Alekseyevna

Dotsent, kafedry fizicheskogo vospitaniya. Altayskiy gosudarstvennyy universitet.

pr. Lenina 61, Barnaul, 656049, Russia

References

1. Колтыгина Е. В., Воронцов П. Г., Ушакова Е. В. Общественное здоровье и культура здорового образа жизни в вузовском образовании современной России // Философия образования, 2016, № 69, вып. 6. – С. 162 -170
2. Малые формы физической культуры в режиме учебного дня студента. Сайт «Информационный сайт по безопасности жизнедеятельности». URL: http://www.kornienko-ev.ru/STATI_ZDOROVE_SPORT_OTDYH/Malye_formy_fizicheskoi_kultury_v_rejime_uchebnogo_truda_studentov/index.html (дата обращения 19.12.2017).
3. Вахитов Д. Р., Лукина М. А. Гриневецкая Т. Н. Влияние социально-экономических и природно-климатических аспектов на перспективы развития современного образования // Философия образования. – 2018. - № 74, Вып. 1. – С. 90-97
4. Ильинич В.И. Физическая культура студента, 2000. URL: http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/1309/1/physical_culture.pdf (дата обращения 20.12.17).
5. Талызов С. Т. Оздоровительные технологии проведения дополнительных занятий по предмету «Физическая культура» в вузе // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. - 2017. - Т. 2, № 2. - С. 18–21.
6. Вегнер П. Г., Полотнянко К. Е., Ушакова Е. В., Химичева Н. А. Проблема формирования здорового образа жизни и разнообразие систем педагогического управления // Философия образования. – 2016. - № 68, вып. 5. –С. 166-174
7. Колесникова А. В. Образование как личностное становление // Философия образования. – 2017. - № 70, вып. 1. – С. 69-78
8. Колтыгина Е. В., Воронцов П. Г., Ушакова Е. В. Общественное здоровье и культура здорового образа жизни в вузовском образовании современной России // Философия образования. – 2016. - №69, вып. 6. – С. 162 -170
9. Бабушкин И. Е., Воронцов П. Г., Жариков А. Ю. Физкультурно-оздоровительная работа в медицинском вузе по общероссийскому направлению «Вуз здорового образа жизни» // Философия образования. – 2016. - № 68, вып. 5. –С.175 -184
10. Лялин Д.Г., Мазурова Н.Н. Физкультминутка на каждом уроке, 2008. - URL: http://edu.convdocs.org/docs/372/index-8604.html (дата обращения 20.12.2017).
11. Гимнастика и методика преподавания. Симферопольский университет экономики и управления. 2016. - URL: https://studfiles.net/preview/5429685/page:71 (дата обращения 18.12.17)
12. Ильин А.А., Капилевич Л.В. Физическое воспитание студентов с ослабленным здоровьем, 2011. URL: http://www.docme.ru/doc/1366228/2354.fizicheskoe-vospitanie-studentov-s-oslablennym-zdorov (дата обращения 10.12.17).
13. Высовень Г.И., Кононова Т.А. Средства физической культуры в регулировании работоспособности студентов. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/sredstva-fizicheskoy-kultury-v-regulirovanii-rabotosposobnosti-studentov (дата обращения 10.10.2018).
14. Аксенова О.В. Производственная гимнастика для офисных работников, 2010. - URL: https://cyberleninka.ru/article/v/proizvodstvennaya-gimnastika-dlya-ofisnyh-rabotnikov-ofisnaya-gimnastika (дата обращения 17.12.2017).
Health, Physical Culture and Sports, 2019, 1(12)
Published
2019-03-04
How to Cite
Лопатина О. А. The use of physical training (micro pause) in the mode of educational work of students // Health, physical culture and sports, 2019, № 1(12). P. 98-112. URL: http://hpcas.ru/article/view/5230.
Section
Pedagogical, social , and philosophical issues of intellectual and physical culture
Bookmark and Share