Еfficiency of practical studys of physical culture with students with restricted health in the in the framework of the discipline "elective discipline by physical culture and sports"
Abstract
Difficulties are revealed and the features that the teacher encounters in organizing practical classes in the discipline "Elective discipline in physical culture and sport" with students with disabilities and. The feasibility of opening an adaptive department in educational institutions, along with the main and special, for organizing physical education and sports classes with students with disabilities, which, as a result of a medical examination of first-year students, were identified in a special group "B" that is exempt from practical exercises.
At present, the state is creating various programs for the development and accessibility of inclusive education in general, and the availability of physical education classes in particular, which can help students with disabilities to realize their not only desires, but their rights - to improve psychological, social and physical needs, opportunities for adaptation in society, be competitive in the labor market. Occupations by an adaptive physical culture at a higher educational institution are not only enhancing the skills of physical fitness, correcting secondary diseases, but also socializing a student, improving the level and quality of life of a person, filling with new emotions, dating, socializing.
The article lists sports and other physical exercises included in the work program for the discipline "Physical culture and sport (elective)", which has been tested in the Altai State University from the 2016-2017 academic year to the present. The paper presents the results of a survey conducted at the Altai State University in September and May of the 2017-2018 school year with students with disabilities, in order to identify their attitude to practical exercises in physical culture and sport as part of the development of the discipline "Elective discipline in physical culture and sports". Based on the results, conclusions are made
Downloads
References
2. Вахитов, Д.Р., Лукина, М. А., Гриневецкая, Т. Н. Влияние социально-экономических и природно-климатических аспектов на перспективы развития современного образования / Д. Р. Вахитов, Л М. А.укина, Т. Н. Гриневецкая // Философия образования. – 2018. - № 74, Вып. 1. – С. 90-97
3. Томилова М. В., Евсеев С.П., Малиц В. Н., Евсеева О. Э. К вопросу о выборе стратегии тестирования уровня физической подготовленности инвалидов при выполнении ими нормативов Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО). / М.В. Томилова , С.П. Евсеев , В.Н. Малиц , О. Э. Евсеева // Адаптивная физическая культура. № Номер 1 (65), 09.03.2016, С. 2-5. - URL: http://sportfiction.ru/articles/k-voprosu-o-vybore-strategii-testirovaniya-urovnya-fizicheskoy-podgotovlennosti-invalidov-pri-vypoln/ (дата обращения: 30.01.2019).
4. Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования; URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 30.01.2019).
5. Юсупов И. Р., Гумеров И. И., Тухватуллина Г. И. Физическая рекреация как метод восстановления нарушений опорно-двигательного аппарата // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. - 2017. - Т. 2, № 3. - С. 87-89
6. Колобков П. А., Евсеев С. П., Томилова М. В., Малиц В. Н. О создании условий для занятий физической культурой и спортом для лиц с ограниченными возможностями здоровья и инвалидов./ П.А. Колобков, С.П. Евсеев, М.В. Томилова, В.Н. Малиц // Адаптивная физическая культура. № 4 (60), 15.12.2014, С. 2 - 8. - URL: http://sportfiction.ru/articles/o-sozdanii-usloviy-dlya-zanyatiy-fizicheskoy-kulturoy-i-sportom-dlya-lits-s-ogranichennymi-vozmozhno/ (дата обращения: 30.01.2019).
7. Новичихина, Е.В., Ульянова Н.А. Новые направления в работе по дисциплине "Физическая культура и спорт" (элективная) для студентов специальной медицинской группы / Е.В. Новичихина, Н.А. Ульянова // Современные проблемы науки и образования. – 2019. – № 1; DOI 10.17513/spno.28513. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28513 (дата обращения: 30.01.2019).
8. Лапшина, Е. Е. Влияние адаптивной физической культуры и спорта на состояние здоровья студентов специального медицинского отделения. // Адаптивная физическая культура. № 2 (46) 2011, 10 июня 2011. – URL: http://sportfiction.ru/articles/vliyanie-adaptivnoy-fizicheskoy-kultury-i-sporta-na-sostoyanie-zdorovya-studentov-spetsialnogo-meditsinskogo-otdeleniya/ (дата обращения: 30.01.2019).
9. Миронова С. П. Занятия по физической культуре для инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья: специфика организации и проведения // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2017. – Т. 31. – С. 126–130. – URL: https://e-koncept.ru/2017/970040.htm (дата обращения: 30.01.2019).
10. Новичихина, Е.В., Ульянова, Н.А. и др. Динамика состояния здоровья первокурсников высших учебных заведений Алтайского края за последние 3 год / Е.В. Новичихина, Н.А. Ульянова и др. // Современные наукоемкие технологии. – 2017. – № 7 – С. 136-140. - URL: https://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36744 (дата обращения: 30.01.2019).
11. Талызов, С. Н. Основы здорового образа жизни студента / С. Н. Талызов // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. – 2016. – Т. 1, № 3. – С. 16–21.
12. Талызов С. Т. Оздоровительные технологии проведения дополнительных занятий по предмету «Физическая культура» в вузе // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. — 2017. — Т. 2, № 2. — С. 18–21.
13. Быков, В. С. Формирование потребности в физическом самовоспитании у студентов / В. С. Быков, С. А. Ярушин // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. — 2018. — Т. 3, № 1. — С. 7–12.
14. Yarushin, S. A. Health-improving effects of physical activity for students // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. — 2018. — Т. 3, № 3. — С. 7–9.
Copyright (c) 2019 Health, physical culture and sports
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.