EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS WITH STUDENTS ON SPECIALTY “PHYSICAL CULTURE AND SPORT”
Abstract
In the article the theoretical aspects of application of information technologies arecertain in a physical culture and sport. Namely, application of computer technologies for control of levelof physical preparedness and physical development, competition activity of students, schoolchildren(processing of these data on computer program, construction of profiles technic-tacticalactions);scientifically-methodical bases and pedagogical terms of application of information technologies inan educational process on physical education (observance of organizational, psychological, socialterms and pedagogical criteria, realization of monitoring of students); computer technologies in aneducational process on a physical culture (use of the system of the automated didactic measures); use of computer technologies for a management by the process of physical culture (collection ofinformation, bringing of information to computer, processing, delivery of recommendations).The program is presented on computer for processing of data on physical preparedness andphysical development of schoolchildren, that allows to implement their individual and group analysis,develop evaluation tables of the studied indexes, ground authenticity of distinctions between indexes.Electronic training handouts on volley-ball and “physical education in institution” is recommended,that allow on the basis of study theoretical, practical material, consolidatethis throughout videomaterials, self-control of his mastering to form for them both visual, motion skills on realizationof programmatic material and sequence in study. Efficiency of application of them is well-provenin an educational process on physical education of students by means of positive dynamics intheoretical, technical and physical preparedness of students.Received results can be used by theteachers of physical culture and by students of institutions for development of the activity in therealizationprocess of information technologies in an educational process on an object “physicalculture” in institution of higher learning.
Downloads
References
Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011–2020 годы // Указ Президента Республики Казахстан от 7 декабря 2010 года № 1118.
Цыба И. А. Методика применения средств оздоровительной аэробики в физическом воспитании студентов с использованием современных информационных технологий: автореф. дис. … к. п.н. — 13.00.04. М., 2000. 24 с.
Васильев Д. А. Педагогические условия применения современных информационных технологий в физическом воспитании студентов в процессе их профессиональной подготовки в вузе: автореф. дис. … к. п.н. 13.00.08. Курск, 2006. 23 с.
Волков В. Ю. Компьютерные технологии в образовательном процессе по физической культуре в вузе: автореф. дис. … докт. пед. наук 13.00.04. СПб., 1997. 45 с.
Степанова Т. А. Научно-методические основы использования компьютерных технологий в процессе профессиональной подготовки студентов института физической культуры: автореф. дис. … к. п.н. 13.00.08. СПб., 1997. 24 с.
Магин В. А. Модернизация системы профессиональной подготовки специалистов по физической культуре и спорту на основе инновационных технологий: автореф. дис. … докт. пед. наук. 13.00.08. М., 2006. 44 с.
Самсоненко И. В. Повышение качества жизни студентов с использованием атлетической гимнастики и информационных технологий: автореф. дис. … к. п.н. 13.00.04. Хабаровск, 2011. 23 с.
Колокатова Л. Ф. Дифференцирование профессионально-прикладной физической подготовки студентов архитектурно-строительного профиля с использованием компьютерных технологий: автореф. дис. … к. п.н. 13.00.04. М., 2002. 23 с.
Мартынова Е. Ю., Колокольцев М. М. Физическое развитие и физическая подготовленность студентов вуза разных функциональных групп здоровья // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6. [Электронный ресурс]. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?Id=25728.
Василиади Х. В. Использование компьютерных технологий в повышении эффективности учебного процесса по физической культуре (на материале образовательного комплекса «школа-колледж»): автореф. дис. … к. п.н. 13.00.01. Карачаевск, 2005. 23 с.
Митенкова Л. В. Использование компьютерного комплекса в образовательном процессе по дисциплине «физическая культура»: автореф… канд.. пед. наук: 13.00.04. СПб., 2004. 23 с.
Хока Е. В. Современные информационные технологии в управлении деятельностью спортивной школы: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.04. Сургут, 2006. 23 с.
Фролов С. Н. Диагностика соревновательной деятельности на основе компьютерной методики оценки технико-тактических показателей в водном поло: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.04. М., 2007. 24 с.
Петров П. К. Система подготовки будущих специалистов физической культуры в условиях информатизации образования: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.04. Ижевск, 2004. 24 с.
Ботагариев Т. А., Хамметов А. Х. Использование ЭВМ в исследовании уровня физической подготовленности и физического развития школьников // Теория и практика казахстанского футбола. 2000. № 1. С. 31–35.
Железняк Ю. Д., Петров П. К. Основы научно-методической деятельности в физической культуре и спорте: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2002. 264 с.
Ашмарин Б. А. Теория и методика педагогических исследований в физическом воспитании: учебное пособие для преподавателей, аспирантов. М.: Физкультура и спорт, 1979. 223 с.
Ботагариев Т. А., Каипова А. Д., Дусаков А., Куиева С. С. Шоқанов Р. Специфика использования ЭВМ для обработки данных по сдаче школьниками Президентских тестов физической подготовленности // Теория и методика физической культуры. 2003. № 2. С. 54–58.
Ботагариев Т. А., Кубиева С. С., Курмангалиев Е. К., Мурунчаева Г. Ж. Электронный учебник «Физическое воспитание в вузе» / Актюбинский государственный педагогический институт. 2011. Свидетельство о государственной регистрации на объект авторского права № 756 от 11 июня 2012 г.
Ботагариев Т. А., Сайтбеков Н. Д., Кубиева С. С. Электронное учебное пособие по волейболу (для студентов высших учебных заведений). Свидетельство о внесении сведений в государственный реестр прав на объекты, охраняемые авторским правом № 3014 от 25 апреля 2019 г.
Баюров В. И. Информационные технологии в системе олимпийского образования студенческой молодежи: автореф… канд.. пед. наук: 13.00.04. М., 2004. 24 с.
Богданов В. М., Пономарев В. С., Соловов А. В. Информационные технологии обучения в преподавании физической культуры // Теория и практика физической культуры. 2001. № 8. С. 55–59.
Орлова Ю. А. Современные информационные технологии как средство повышения подготовки будущих мененджеров в вузах физической культуры: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.08. Волгоград, 2009. 24 с.
Федоров А. И. Спортивно-педагогическая информатика: теоретико-методологические аспекты информатизации системы подготовки специалистов по физической культуре и спорту: монография. М.: Теория и практика физической культуры, 2003. 448 с.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.