THE BASIS OF THE SPIRITUAL AND PHYSICAL HEALTH OF THE UIMON OLD BELIEVERS: HISTORICAL-RETROSPECTIVE AND SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS
Abstract
The systemic crisis of modern society more and more sharply raises the question of the search for mechanisms to preserve the physical and spiritual health of an individual. The unrestrained information flow, the acceleration of the life rhythm, the ever-increasing demands of professional competitiveness and much more create an increased psycho-emotional load in the life of a modern person. In our opinion, an analysis of the past generations experience, especially of Siberians could develop a special stress-resistant lifestyle and maintain bodily health will help find a way out of this difficult sociopolitical, economic, environmental and climatic situation. An example of such vitality, endurance and moral and psychological stability is the Old Believer population of the Uimon Valley in the Altai Mountains. The Old Believers were forced to relocate from Central Russia in connection with church reforms. They not only survived, but by the second half of the nineteenth century created sustainable forms of life and management in the harsh conditions of Siberia. The proximity to nature, the use of its healing powers and spiritual charge allowed them to survive many trials. All this was the basis of the physical reproduction of family and social relations. Also, Uimon Old Believers retained their cultural and religious values, providing spiritual and moral stability. The main social value was the family and its roots in the community.
The purpose of this study is to identify those social, household, cultural and religious factors that helped the Old Believers of the Altai Mountains to adapt to the harsh climatic conditions of the highlands and establish a stable economic life, preserve their cultural and religious traditions, and develop mechanisms stress-resistant behavior, as the key to spiritual and physical health.
The findings of this study are relevant for the formation of life values of the young generation and the correction of the life trajectory of mature people. Modern concepts of a healthy lifestyle are mainly focused on maintaining bodily health. They need to be supplemented with ideas about the spiritual health of the individual, the health of the family and society. This is the scientific and theoretical potential of this article.
Downloads
References
2. Воронцов П.Г., Ушакова Е.В. Видоизменения образа жизни молодого человека: здоровый, нездоровый и манипулятивный // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. № 2 (13). С 14-24.
3. Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.
4. Апенышева Л.Г., Ушаков П.В., Ушакова Е.В. Системно-философский анализ и научно-интегративный подходы к телесному и психодуховному здоровью человека // Философия, методология, история знаний. Сборник научных трудов Сибирского института знаниеведения. Барнаул, 2014. С. 226-229.
5. Алтай и Гималаи как уникальные культурно-биосферные регионы Евразии /
Под ред. А.В. Иванова, И.В. Фотиевой. Барнаул: РИО Алтайского ГАУ, 2017.
336 с.
6. Кучуганова Р.П. Уймонские староверы. Обычаи, традиции, культура. Изд-е 2-ое, перераб. и доп. Чебоксары: «Новое время», 2014. 284 с.
7. Рерих Н.К. Алтай – Гималаи: путевой дневник. Рига: Виеда, 1992. 336 с.
8. Артамонова Т.А. Принципы подлинного хозяйствования в горных поселениях как форма устойчивого развития природного и человеческого потенциала // Аграрная наука – сельскому хозяйству: сборник статей: в 3 кн. / XII Международная научно-практическая конференция (7-8 февраля 2017 г.). Барнаул: РИО Алтайского ГАУ, 2017. Кн. 1. С. 24-26.
9. Каланчина И.Н. Культурные и природные составляющие сакрального ландшафта Уймонской долины // Полевые исследования на Алтае, в Прииртышье и Верхнем Приобье (археология, этнография, устная история). – Горно-Алтайск: БИЦ ГАГУ, 2018. С. 228-234.
10. Шитова Н.И. Особенности мировоззрения уймонских старообрядцев в нарративных источниках ХХ в. (по материалам рукописей Т.Ф. Бочкарева) // Этнография Алтая и сопредельных территорий: материалы 8-й международной научной конференции, посвященной 20-летию историко-исследовательского сектора ЛИК АлтГПА. Вып. 8 / под ред. Т.К. Щегловой. Барнаул: АлтГПА, 2011. с. 287-291.
11. Любимова Г.В. Картина мира современных старообрядцев. «Последние времена» как социально-историческая и экологическая катастрофа // Славяне в сибирском сообществе. Н-к: Ин-т археологии и этнографии СО РАН, 2006. с. 51-84.
12. Журавель О.Д. К изучению топики старообрядческой культуры: пустыня как святая земля // Гуманитарные науки в Сибири. 2001. № 3. с.56-60.
13. Логинова Н.С., Пономаренко О.П. Основы традиционного семейного воспитания уймонских староверов // Ценности человеческого бытия: материалы всероссийской научно-практической конференции, г. Барнаул, 6–7 октября 2016 г. / под ред. С. А. Ан. Барнаул: АлтГПУ, 2016. С. 122-125.
REFERENCES
1. Lorents K. (1998) Oborotnaia storona zerkala. M.: Respublika. p. 4-60. (in Russian).
2. Vorontsov P.G., Ushakova E.V. (2019). Vidoizmeneniia obraza zhizni molodogo cheloveka: zdorovyi, nezdorovyi i manipuliativnyi . Health, Physical Culture and Sports. № 2 (13), pp. 14-24 (in Russian).
3. Frankl V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla. M.: Progress, p. 368 (in Russian).
4. Apenysheva L.G., Ushakov P.V., Ushakova E.V. (2014). Sistemno-filosofskii analiz i nauchno-integrativnyi podkhody k telesnomu i psikhodukhovnomu zdorov'iu cheloveka . Filosofiia, metodologiia, istoriia znanii. Sbornik nauchnykh trudov Sibirskogo instituta znanievedeniia. Barnaul, pp. 226-229 (in Russian).
5. Altai i Gimalai kak unikal'nye kul'turno-biosfernye regiony Evrazii .Pod red. A.V. Ivanova, I.V. Fotievoi.( 2017). Barnaul: RIO Altaiskogo GAU,
pp. 336 (in Russian).
6. Kuchuganova R.P. (2014). Uimonskie starovery. Obychai, traditsii, kul'tura. Izd-e 2-oe, pererab. i dop. Cheboksary: "Novoe vremia', pp. 284 (in Russian).
7. Rerikh N.K. (1992). Altai – Gimalai: putevoi dnevnik. Riga: Vieda, pp. 336 (in Russian).
8. Artamonova T.A. (2017). Printsipy podlinnogo khoziaistvovaniia v gornykh poseleniiakh kak forma ustoichivogo razvitiia prirodnogo i chelovecheskogo potentsiala .Agrarnaia nauka – sel'skomu khoziaistvu: sbornik statei: v 3 kn.. XII Mezhdunarodnaia nauchno-prakticheskaia konferentsiia (7-8 fevralia 2017 g.). Barnaul: RIO Altaiskogo GAU, Kn. 1, pp. 24-26 (in Russian).
9. Kalanchina I.N. (2018). Kul'turnye i prirodnye sostavliaiushchie sakral'nogo landshafta Uimonskoi doliny . Polevye issledovaniia na Altae, v Priirtysh'e i Verkhnem Priob'e (arkheologiia, etnografiia, ustnaia istoriia). – Gorno-Altaisk: BITs GAGU, pp. 228-234 (in Russian).
10. Shitova N.I. (2011). Osobennosti mirovozzreniia uimonskikh staroobriadtsev v narrativnykh istochnikakh KhKh v. (po materialam rukopisei T.F. Bochkareva) . Etnografiia Altaia i sopredel'nykh territorii: materialy 8-i mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii, posviashchennoi 20-letiiu istoriko-issledovatel'skogo sektora LIK AltGPA. Vyp. 8 . pod red. T.K. Shcheglovoi. Barnaul: AltGPA, pp. 287-291 (in Russian).
11. Liubimova G.V. (2006). Kartina mira sovremennykh staroobriadtsev. "Poslednie vremena' kak sotsial'no-istoricheskaia i ekologicheskaia katastrofa . Slaviane v sibirskom soobshchestve. N-k: In-t arkheologii i etnografii SO RAN, pp. 51-84 (in Russian).
12. Zhuravel' O.D. (2016). K izucheniiu topiki staroobriadcheskoi kul'tury: pustynia kak sviataia zemlia . Gumanitarnye nauki v Sibiri. 2001. № 3. s.56-60. (in Russian).
13. Loginova N.S., Ponomarenko O.P. Osnovy traditsionnogo semeinogo vospitaniia uimonskikh staroverov . Tsennosti chelovecheskogo bytiia: materialy vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, g. Barnaul, 6–7 oktiabria 2016 g. . pod red. S. A. An. Barnaul: AltGPU, pp. 122-125 (in Russian).
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.