Ethical culture of the belarusian sports trainer: results of a sociological research

Keywords: Ethical culture, sports coach, sociological research

Abstract

The relevance of the article is due to numerous facts of unethical behavior of representatives of the social institute of sports. In this regard, the article poses the following tasks: to review the most significant studies on the problem of interest; discuss the results of sociological studies of professional and ethical views of Belarusian sports trainers; present in a first approximation the outline of the ethical culture of a sports coach, taking into account the nuances indicated earlier. Based on the analysis of scientific sources, the author offers methodological approaches to the study of the ethical culture of a sports trainer, as well as the structure of this phenomenon. In particular, such a structure should be based on the mission of the sports coach, on the coach’s vision of his place and role in solving the indicated prospects, on the master’s mastery of a number of life-behavioral competencies. The latter include the coach’s desire to have a decent appearance, the ability to activate a palette of learned social skills, the ability to aesthetically comprehend and make attempts to really transform the organization of the training process, the ability to comprehend the results from the point of view of analyzing the level of one’s own professional skill. Based on the understanding of this structure, the object of a sociological study was the professional and ethical views of Belarusian trainers working with young athletes under the age of 15 years. 1,540 respondents representing various sports (water sports, winter sports, game sports, athletics, gymnastics, rowing sports, cycling, ice sports) and various educational institutions (high school sports classes) were interviewed by anonymous questioning. , sports schools, sports sections and circles) in Minsk and regions. Processing the results in a first approximation showed the following. Belarusian trainers working in the field of mass sports, build relationships with students in humanistic positions and see their main task in strengthening the spiritual and physical health of the wards with an unconditional desire to prepare them for a worthy performance in sports. Coaches are sociable, friendly, striving to aesthetically comprehend their own appearance and place of their work. For them, spiritual unity with pupils, reflection of their own professional level, and the desire to improve themselves are important. Nevertheless, the respondents have certain problems with the emotional component in the process of discussing sports failures of young athletes and obvious violations of pedagogical ethics regarding colleagues in the workshop. This requires further sociological research in relation to individual sports, the experience of trainers and the gender component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tsymbalyuk Elena Anatolyevna, Belarusian State University of Physical Culture

Associate Professor of the Department of Philosophy and History, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Бакштановский В.И., Согомонов Ю.В. Этика профессии: миссия, кодекс, поступок: монография. Тюмень: НИИ прикладной этики ТюмГНГУ, 2005. 378 с.
Бобриков, В.Н., Шаров, А.В. Формирование профессиональной этики специалиста в процессе его профессиональной подготовки Профессиональное образование в России и за рубежом. 2012. № 2(6). С. 128-131.
Бурцев, В.А., Бурцева Е.В., Бобырев Н.Д. Теоретико-методологические аспекты спортивной культуры личности Фундаментальные исследования. Педагогические науки. 2015. № 2. С. 5655-5659.
Валеева, Г.В., Игнатов, Д.А. Инновационные технологии в физическом воспитании и спорте: материал. Всероссийской научно-практическая конференция с международным участием, посвященной 40-летию факультета физической культуры, Тула, 23-24 ноября 2017 г. Тула: Тульское производственное полиграфическое предприятие, 2017. С. 495-499.
Венжега, Р.А., Хара, В.П. Правовая ответственность в сфере спорта Право Донецкой Народной Республики. 2017. № 1. С. 10-19.
Визитей, Н.Н., Манолаки, В.Г. Спорт и идея Олимпизма (философско-культурологический анализ проблемы) Наука и спорт: современные тенденции. 2013. № 1. С. 57-68.
Геращенко, Н.В., Геращенко, И.Г. Роль гуманистической психологии в физкультурном образовании Физическое воспитание и спортивная тренировка. 2018. 1(23). С. 97-104.
Жбырь, О.Н., Мокрова, А.Ю. Правовое регулирование спорта глазами спортсмена Юридический Вестник казанского государственного университета. 2014. № 3(20). С. 26-28.
Золотарева, К.В. Социологические аспекты физической культуры и спорта Совершенствование физической подготовки сотрудников правоохранительных органов: сб. статей XXIV Всерос. круглого стола; Орел, 2016 г.. Орел: Орловский юридический институт МВД РФ им. В.В. Лукьянова, 2016. С. 252-255.
Иванова, М.В. Формирование профессионально значимых компонентов Я-концепции личности будущих специалистов по физической культуре и спорту (гендерный аспект) Профессиональное образование. 2011. № 6. С. 29-32.
Илларионова, Л.П. Профессионально-этическая культура социального педагога и основы ее формирования в вузе Человеческий капитал. 2012. № 2(38). С. 73-75.
12. Казантинова, Г.М., Чарова Т.А. Этика и эстетика в профессиональной деятельности специалиста: монография. Волгоград: ФГБОУ ВПО Волгоградский ГАУ, 2015. 144 с.
Камбарова, К.У., Тойчубеков, М. Актуальные проблемы философии и спорта Вестник КГАФКиС. 2017. № 2(17). С. 180-185.
Коровин, С.С., Маролошвило, Л.Н. Ценности физической культуры: структура, характеристики Самарский научный вестник. 2017. Т. 6. № 3(20). С. 287-293.
Лигостаева, Н.Д., Матвеева, А.В. Спорт как репрезентация культурных смыслов Устойчивое развитие науки и образования. 2017. № 8. С. 92-99.
Михайлова, Н.В. К вопросу о культуре – в профессиональную физическую культуру будущих педагогов Воспитание в XXI веке: новые подходы, преемственность традиций, перспективы: сб. статей Междунар. науч.-прак. конф., г. Оренбург, 26-27 мая 2004 г.; Оренбургский гос. пед. ун-т. Оренбург: Оренбургский гос. пед. ун-т, 2004. С. 106-109.
Пельменев, В.К. Социальные ценности физической культуры в жизни человека. Вестник РГУ им. И. Канта, 2006. Вып. 3. С. 25-29.
Профессиональная этика: функции, принципы и особенности Портал «Гармоничное развитие личности» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www. mystroimmir.ru>moyput/etika.html. Дата доступа: 23.03.2020.
Селивестрова, И.Н., Кузьмин А.М., Афанасьев А.А. Анализ феномена «спортивная культура личности студента» Интернет-журнал «Мир науки» 2017, Том 5, номер 2 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://mir-nauki.com/PDF/21PDMN217.pdf. Дата доступа: 29.03.2020. Смирнов, И.Е., Иванюшкин А.Я., Смирнов В.И., Поляков С.Д. Спорт высших достижений в свете биоэтики Российский педагогический журнал. 2014. № 1. С. 53-59.
Соловьев, Г.М. Содержание педагогической технологии формирования социально-духовных ценностей в структуре физической культуры личности студента Педагогическое образование и наука. 2013. № 4. С. 26-31.
Столяров, В.И. Развитие философии спорта и российская философская школа гуманистического и диалектического анализа спорта Вопросы философии. 2017. № 8. С. 204-214.
Шадрина, И.М. Этическая культура учителя как метауровень нравственной культуры Человек в мире культуры. 2015. № 2. С. 37-40.
Юдин, Б.Г. Здоровье: факт, норма и ценность Мир психологии. 2000. № 1. С. 54-68.
Яковлев, С.В. Базовая культура личности и ее ценностные основания Воспитание ценностных оснований личности: монография. 2-е изд., Москва: ИНФРА-М, 2020. 148 с.

References

Bakshtanovsky V. I., Sogomonov Yu. V. (2005). Ethics of the profession: mission, code, act: monograph. Tyumen: research Institute of applied ethics of TSOGU. 378 p.
Bobrikov, V. N., Sharov, A.V. (2012). Formation of professional ethics of a specialist in the process of his professional training. Professional education in Russia and abroad. 2(6). Pp. 128-131.
Burtsev, V. A., Burtseva E. V., Bobyrev N. D. (2015). Theoretical and methodological aspects of sports culture of the individual. Fundamental research. Pedagogical science. no. 2. Pp. 5655-5659.
Valeeva, G. V., Ignatov, D. A. (2017). Innovative technologies in physical education and sport: material. All-Russian scientific and practical conference with international participation, dedicated to the 40th anniversary of the faculty of physical culture, Tula, November 23-24, 2017. Tula: Tula production printing enterprise. Pp. 495-499.
Venzhega, R. A., Khara, V. P. (2017). Legal responsibility in the field of sports. Law Of The Donetsk People's Republic. No. 1. C. 10-19.
Visitey, N. N., Manolaki, V. G. (2013). Sport and the idea of Olympism (philosophical and cultural analysis of the problem) Science and sport: modern trends. No. 1. P. 57-68.
Gerashchenko, N. V., Gerashchenko, I. G. (2018). the Role of humanistic psychology in physical education. Physical education and sports training. 1(23). Pp. 97-104.
Zhbyr, O. N., Mokrova, A. Yu. (2014). Legal regulation of sport through the eyes of an athlete. Legal Bulletin of the Kazan state University. 2014. 3(20). Pp. 26-28.
Zolotareva, K. V. (2016). Sociological aspects of physical culture and sport Improving the physical training of law enforcement officers: collection of articles XXIV all-Russian. round table; Orel, 2016. Orel: Orel law Institute of the Ministry of internal Affairs of the Russian Federation named after V. V. Lukyanov, 2016. Pp. 252-255.
Ivanova, M. V. (2011). Formation of professionally significant components of the Self-concept of the personality of future specialists in physical culture and sports (gender aspect). Professional education. no. 6. Pp. 29-32.
Illarionova, L. P. (2012). Professional and ethical culture of a social teacher and the basis of its formation in higher education. Human capital
Kazantinova, G. M., Charova T. A. (2015). Ethics and aesthetics in the professional activity of a specialist: monograph. Volgograd: Fgbou VPO Volgograd GAU. 144 p. Kambarova, K. U., Toychubekov, M. (2017). Actual problems of philosophy and sport. Vestnik Kgafkis. 2(17). Pp. 180-185.
Korovin, S. S., Maroloshvilo, L. N. (2017). Values of physical culture: structure, characteristics. Bulletin of Samara scientific.Vol. 6. 3(20). Pp. 287-293. Ligostaeva, N. D., Matveeva, A.V. (2017). Sport as a representation of cultural meanings. Sustainable development of science and education. no. 8. Pp. 92-99.
Mikhailova, N. V. (2004). On the question of culture-in the professional physical culture of future teachers. Education in the XXI century: new approaches, continuity of traditions, prospects: collection of articles international. science-practice. Conf., Orenburg, may 26-27, 2004; Orenburg state pedagogical University-t. Orenburg: Orenburg state pedagogical University, Pp. 106-109.
Pelmenev, V. K. (2006). Social values of physical culture in human life. Bulletin of the Kant Russian state University. Issue 3, Pp. 25-29.
Professional ethics: functions, principles and features The portal "the Harmonious development of the personality" [Electronic resource]. - Access mode: www. mystroimmir.ru>moyput/etika.html. Access date: 23.03.2020.
Selivestrova, I. N., Kuzmin a.m., Afanasiev A. A. Analysis of the phenomenon "sports culture of the student's personality" Internet magazine "World of science" 2017, Volume 5, number 2 [Electronic resource]. – Mode of access: http://mir-nauki.com/PDF/21PDMN217.pdf. Access date: 29.03.2020.
Smirnov, I. E., Ivanyushkin A. Ya., Smirnov V. I., Polyakov S. D. (2014). Sport of higher achievements in the light of bioethics. Russian pedagogical magazine. no. 1. Pp. 53-59.
Solovyov, G. M. (2013). Content of pedagogical technology of formation of social and spiritual values in the structure of physical culture of the student's personality. Pedagogical education and science. no. 4. Pp. 26-31.
Stolyarov, V. I. (2017). Development of the philosophy of sport and the Russian philosophical school of humanistic and dialectical analysis of sport. Question of philosophy. no. 8. Pp. 204-214.
Shadrina, I. M. (2015). Ethical culture of the teacher as a meta-level of moral culture. Man in the world of culture. no. 2. Pp. 37-40.
Yudin, B. G. (2000). Health: fact, norm and value. World of psychologyno. 1. Pp. 54-68.
Yakovlev, S. V. (2020). basic culture of the individual and its value bases. Education of value bases of personality: monograph. 2nd ed., Moscow: INFRA-M. 148 p.
Published
2020-06-02
How to Cite
Tsymbalyuk E. A. Ethical culture of the belarusian sports trainer: results of a sociological research // Health, physical culture and sports, 2020. Vol. 2, № 18. P. 159-177. URL: http://hpcas.ru/article/view/7911.
Section
Physical training and sports activities
Bookmark and Share