Special methods of corrective pedagogical interaction as a means of reducing the health of children with allergology in the conditions of preschool institution

Keywords: special safe conditions, contactless and remote methods, the

Abstract

Abstract. The article confirms the reliability and effectiveness of the method of pedagogical correctional interaction as a means of reducing the health limitations of children with allergopathology by pedagogical means. Special attention should be paid to the proposed methods and methods of contactless, distance learning, dosing, cold and hot contact, exceptions, color signals "traffic Light", the range "danger-safety". Integrating special forms, methods, techniques and techniques into the content of education reduces the risk of relapses, provides knowledge formation, contributes to the accumulation of sensory standards, safe contact skills, conscious actions and actions in an aggressive environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentina Afanasievna Nagornaya, Preschool Educational Institution No. 382

Candidate of Pedagogical Sciences, Head, Preschool Educational Institution No. 382

References

Брежезовский М. М. Факторы риска развития хронических неинфекционных заболеваний и методы их изучения. // Экология и здоровье детей. / Под ред. М. Я. Студеникина, А. А. Ефимовой. М.: Медицина, 1998. 384 с.
Грязнова Е. В. Методы познания и категории философии науки // Современное образование. 2014. № 3. С. 49 - 68.
Захаров А. И. Дневные и ночные страхи у детей. СПб., 2010. 448 с.
Кутепова Н. Г., Нагорная В. А. Интеграция детей с ограниченными возможностями здоровья (аллергопатология) в массовую практику дошкольного образования // Современные проблемы здоровья: материалы всероссийской научно-практической конференции. Челябинск, 2012. C. 112-118.
Молчанов С. Г. Здоровьесбережение в образовательном процессе // Специальное образование. 2008. № 2 (10). С. 45-47.
Молчанов С. Г. Феномен "ответственность" в дошкольном образовании // Детский сад от А до Я. 2019. № 5 (101). С. 8-20.
Нагорная В. А. «Я+МИР=?». Методическое пособие. Челябинск: Изд-во М/ Волковой. 2006 85 c.
Нагорная В. А. Как помочь ребёнку – аллергику? // «Дошкольное воспитание». №6, 2010. С. 111-118.
Нагорная В. А. Коррекционное педагогическое взаимодействие как средство снижения ограничений здоровья детей с аллергопатологией в условиях ДОУ: дисс. к.п.н. Челябинск, 2006. 176 c.
Нагорная В. А. Коррекционное педагогическое взаимодействие как средство снижения ограничений здоровья детей с аллергопатологией в условиях ДОУ: автореферат дис. к.п.н. Екатеринбург, 2006. 23 с.
Нагорная В. А. Программа эколого-педагогического взаимодействия с детьми дошкольного возраста, страдающими аллергопатологией. Челябинск: Изд-во Марины Волковой, 2006. 52 с.
Нагорная В. А. Оздоровительная педагогическая технология для детей с аллергопатологией // матер. международ. науч.-практ. конф. «Оздоровление средствами образования и экологии». Челябинск-Москва, 2006. С. 105-108.
Нагорная В. А. Организация лечебного питания детей с пищевой аллергией. // «Медицинское обслуживание и организация питания в ДОУ» №0, март, 2010. С. 60-77.
Нагорная В. А. Система профилактики бронхиальной астмы у детей дошкольного возраста. // «Медицинское обслуживание и организация питания в ДОУ» №3, март, 2011. С. 31-44.
Нагорная В. А., Макунина О. А. Методологические подходы к организации предметно-развивающей среды для детей, страдающих аллергопатологией. // Матер. Всерос. конф. «Специфика педагогического образования в регионах России». Тюмень-Санкт-Петербург, 2010. С. 168.
Ревякина В. А. Современные подходы к терапии больных бронхиальной астмой / Ревякина В. А. // Практическая пульмонология. 2014. № 1. С. 83-88.
Худякова Н. Л. Метод научного познания как основное средство научной деятельности / Худякова Н. Л. // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. №4 (400). Философские науки. Вып. 44. С. 69 – 75.
Apter M. J. Human action and the theory of psychological reversals. In: Aspects of consciousness. V. 1: Psychological issues. Underwood G., Stevens R. (eds.) L.: Academic Press, 1979. P. 45-65.
Tereshchenko M. N. Development of Physical Qualities of Preschool Children Taking into Account Gender Features / Tereshchenko M. N., Zvyagina E. V. , Kharina I. F., Makunina O. A., Ulyanova N. A. // Advances in Social Science, Education and Humanities. 2020. Research, 396, 168-172.

REFERENCES

Berezovski, M. M. (1998). Faktory riska razvitiya hronicheskih neinfekcionnyh zabolevanij i metody ih izucheniya [Factors risk of chronic noncommunicable diseases and methods of their study]. Ecology and children's health. / Edited By M. Ya. Studenikina, A. A. Efimova. Moscow: Meditsina, 384 p (in Russian).
Gryaznova, E. V. (2014). Metody poznaniya i kategorii filosofii nauki [Methods of knowledge and categories of philosophy of science] Modern education. no. 3, pp. 49-68 (in Russian).
Zakharov, A. I. (2010). Dnevnye i nochnye strahi u detej [Day and night fears in children]. SPb,. 448 p (in Russian).
Kutepova, N. G., Nagornaya, V. A. (2012). Integraciya detej s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov'ya (allergopatologiya) v massovuyu praktiku doshkol'nogo obrazovaniya [Integration of children with disabilities (allergopathology) into mass practice of preschool education]. Modern problems of health: Materials of the all-Russian scientific and practical conference. Chelyabinsk, pp. 112-118 (in Russian).
Molchanov, S. G. (2008). Zdorov'esberezhenie v obrazovatel'nom processe [Saving health in the educational process]. Special education. no. 2 (10), pp. 45-47 (in Russian).
Molchanov, S. G. (2019). Fenomen "otvetstvennost'" v doshkol'nom obrazovanii [The phenomenon of "responsibility" in preschool education]. Kindergarten from A to Z. No. 5 (101), pp. 8-20 (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2006). «YA+MIR=?». Metodicheskoe posobie [" I+World=?" Methodical manual]. Chelyabinsk: Publishing house M. Volkova, 85 p. (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2010). Kak pomoch' rebyonku – allergiku? [How to help an allergic child?]. Preschool education. No. 6, pp. 111-118 (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2006). Korrekcionnoe pedagogicheskoe vzaimodejstvie kak sredstvo snizheniya ogranichenij zdorov'ya detej s allergopatologiej v usloviyah DOU: diss. k.p.n. [Correctional pedagogical interaction as a means of reducing the health restrictions of children with allergopathology in the conditions of pre-school education: Diss. Ph. D]. Chelyabinsk, 176 p. (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2006). Korrekcionnoe pedagogicheskoe vzaimodejstvie kak sredstvo snizheniya ogranichenij zdorov'ya detej s allergopatologiej v usloviyah DOU: avtoreferat dis. k.p.n. [Correctional pedagogical interaction as a means of reducing the health restrictions of children with allergopathology in the conditions of preschool education: abstract dis. Ph. D]. Yekaterinburg, 23 p. (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2006). Programma ekologo-pedagogicheskogo vzaimodejstviya s det'mi doshkol'nogo vozrasta, stradayushchimi allergopatologiej [The program of ecological-pedagogical interaction with children of preschool age, suffering from an allergic diseases]. Chelyabinsk: M. Volkova Publishing house, 52 p. (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2006). Ozdorovitel'naya pedagogicheskaya tekhnologiya dlya detej s allergopatologiej [Health-improving pedagogical technology for children with allergopathology]. Mater. international. scientific-practical Conf. "Improvement by means of education and ecology". Chelyabinsk-Moscow, pp. 105-108 (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2010). Organizaciya lechebnogo pitaniya detej s pishchevoj allergiej [Organization of medical nutrition for children with food allergies]. Medical care and nutrition organization in PEO. No 0, March, pp. 60-77 (in Russian).
Nagornaya, V. A. (2011). Sistema profilaktiki bronhial'noj astmy u detej doshkol'nogo vozrasta [System of prevention of bronchial asthma in children of preschool age]. Medical care and nutrition organization in PEO. No 3, March, pp. 31-44 (in Russian).
Nagornaya, V. A., Makunina, O. A. (2010). Metodologicheskie podhody k organizacii predmetno-razvivayushchej sredy dlya detej, stradayushchih allergopatologiej [Methodological approaches to the organization of the subject-developing environment for children suffering from allergopathology]. Specifics of teacher education in the regions of Russia. Tyumen-Saint Petersburg, pp. 168 (in Russian).
Revyakina, V. A. (2014). Sovremennye podhody k terapii bol'nyh bronhial'noj astmoj [Modern approaches to the treatment of patients with bronchial asthma]. Practical pulmonology. no. 1, pp. 83-88 (in Russian).
Khudyakova, N. L. (2017). Metod nauchnogo poznaniya kak osnovnoe sredstvo nauchnoj deyatel'nosti [Method of scientific knowledge as the main means of scientific activity]. Bulletin of the Chelyabinsk state University. №4 (400). Philosophical science. Issue 44, pp. 69-75 (in Russian).
Apter, M. J. (1979). Human action and the theory of psychological reversals. In: Aspects of consciousness. V. 1: Psychological issues. Underwood G., Stevens R. (eds.) L.: Academic Press, pp. 45-65.
Tereshchenko, M. N., Zvyagina, E. V. , Kharina, I. F., Makunina, O. A., Ulyanova, N. A. (2020) [Development of Physical Qualities of Preschool Children Taking into Account Gender Features]. Advances in Social Science, Education and Humanities. Research, 396, pp. 168-172 (in Russian).
Published
2020-06-04
How to Cite
Nagornaya V. A. Special methods of corrective pedagogical interaction as a means of reducing the health of children with allergology in the conditions of preschool institution // Health, physical culture and sports, 2020. Vol. 2, № 18. P. 255-264. URL: http://hpcas.ru/article/view/7934.
Section
Scientific Articles Following the International Conference
Bookmark and Share