The development of motor abilities by means of acrobatics in primary school children with poor health

  • Tatiana Dmitrievna Fedotova Stavropol State Pedagogical Institute Email: Vik-fedo@yandex.ru
  • Victor Ivanovich Fedotov Stavropol State Pedagogical Institute Email: Vik-fedo@yandex.ru
  • Tatiana Nikolaevna Storozhenko Stavropol State Medical University Email: roman1rom@mail.ru

Abstract

The process of physical education of children of primary school age has a health-improving orientation and solves the issues of teaching motor actions and the development of motor abilities of children. Acrobatics lessons in elementary school, improve posture, strengthen the muscular system. During the school period, the load on the child increases. Students begin to move less, sit for a considerable time, this leads to a deficit in muscle activity, and static stress becomes more. Acrobatic exercises, for example, "roll back" or "three rolls forward sitno". They are considered difficult, but they form the basis in sets of exercises and contribute to the development of motor abilities in children of primary school age. One of the main conditions for the correct formulation of physical education in physical education lessons at school is a well-organized medical supervision of students who are in a special medical group. The main purpose of a medical examination is to determine the state of health of students and distribute them into groups: basic, preparatory, special. The distribution into groups is carried out after a comprehensive examination by specialists: a surgeon, a neuropathologist, a dentist, an ophthalmologist, a urologist, etc. The methodology for conducting physical education classes for children with weakened health or health disorders differs from working with healthy children in that an individual approach is required. Exercises of a therapeutic orientation include natural factors of nature and a special motor regime associated with the course of the disease. For therapeutic purposes, gymnastic exercises are primarily used without weights, on simulators with the relief of weights and a decrease in resistance. Breathing exercises of a dynamic nature, aimed at coordinating movements, help students with individual deviations in health, as a means of treating diseases and restoring body functions, impaired or lost due to illness, injury, overwork and other reasons. The state of health, the low level of physical fitness, as well as the psychological characteristics of schoolchildren with weakened health make increased demands on the observance of didactic principles in teaching physical exercises. Pedagogical studies carried out showed a low level of development of motor abilities of children of primary school age for this purpose, recommendations were given for physical and acrobatic exercises and complexes of acrobatic exercises were drawn up.At each lesson, it is necessary to pay attention and create a favorable environment, confidence that by means of physical culture, schoolchildren can restore your health. Students should know for what purpose this or that exercise is given, then they will more consciously and more actively perform all tasks in the lesson and at home

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Dmitrievna Fedotova , Stavropol State Pedagogical Institute

 

Senior Lecturer

 

Victor Ivanovich Fedotov , Stavropol State Pedagogical Institute

 

Senior Lecturer

Tatiana Nikolaevna Storozhenko , Stavropol State Medical University

 

Lecturer

References

1. Акробатика: учеб. пособие / С. В. Новожилова, Л. Е. Малахова, А. В. Трофимов, А. В. Борисов, Яросл. гос. ун-т им. П. Г. Демидова. Ярославль : ЯрГУ, 2011. URL: https://lib.rucont.ru/efd/238115(10.02.2020) (11.04. 2020).
2. Блинова Н.Г., Кошко Н.Н., Борисов П.С., Рудюк А.А. Индивидуально-дифференцированный подход на уроках физической культуры // Материалы II международной научно-практической конференции «Физическая культура и спорт: интеграция науки и практики». – Ставрополь, 2005. С. 19-22.
3. Борисова И.П. Обеспечение здоровьесберегающих технологий в школе / И.П. Борисова // Справочник руководителя образовательного учреждения. 2005. №10. С. 84-92.
4. Виленская Т.Е. Оздоровительные технологии физического воспитания детей младшего школьного возраста: учебное пособие / Т.Е. Виленская. М.: Издательство Юрайт, 2018. URL: https://www.biblio-online.ru/viewer/ozdorovitelnye-tehnologii-fizicheskogo-vospitaniya-detey-mladshego-shkolnogo-vozrasta-424770.
5. Виленская Т.Е. Теория и методика физического воспитания: оздоровительные технологии физического воспитания младших школьников: учебное пособие для СПО / Т.Е. Виленская. М. 2-е изд. Испр. И доп. : Издательство Юрайт, 2018. (Серия: профессиональное образование). URL: https://www.biblio-online.ru/viewer/teoriya-i-metodika-fizicheskogo-vospitaniya-ozdorovitelnye-tehnologii-fizicheskogo-vospitaniya-mladshih-shkolnikov-429583.
6. Волков С.Р., Волкова М.М.. Здоровый человек и его окружение.-Москва: Авторская Академия, 2012. 640с.
7. Гавердовский Ю.К.Теория и методика спортивной гимнастики. Издательство «Советский спорт», 2014.368 с. – ISBN: 978-5-9718-0679-0. – Режим доступа: https://e.lanbook.com/book/109462?category_pk=4775#authors)
8. Гимнастика: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / М.Л. Журавина, Н.К. Меньшикова. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. 448 с. – ISBN 5-7695-1197-4
9. Глазырина Л.Д.: Методика преподавания физической культуры: 1-4 кл. Мoscow: Владос, 2004. 216с.
10. Евсеева О.Э., Евсеев С.П. Технологии физкультурно-спортивной деятельности в адаптивной физической культуре: учебник. Издательство: Издательство «Спорт-Человек», 2016. (Серия: Бакалавриат, Магистратура). URL: https://e.lanbook.com/book/109462?category_pk=4775#authors
11. Железняк Ю.Д. Основы научно-методической деятельности в физической культуре и спорте: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / Ю.Д. Железняк, П.К. Петров. – М.: Издательский центр «Академия», 2013.288 с.
12. Журавин М.Л. Гимнастика: Учеб. для студ. пед. учеб. заведений / М.Л. Журавин, О.В. Загрядская, Н. В. Казакевич и др.; под ред. М.Л. Журавина, Н.К. Меньшикова. – М.: Издательский центр «Академия», 2001.448с.
13. Здоровый человек и его окружение : учеб. пособие / Д.А, Крю¬кова, Л.А. Лысак, О.В. Фурса; под ред. Б.В. Кабарухина. — Изд. 15-е. — Ростов н/Д : Феникс, 2016. 474 с.
14. Козлов, В.В. Акробатика для всех [Электронный ресурс]: лекция по теории и методике спортивной акробатики / В.В. Козлов .— М. : РГУФКСМиТ, 2017. 39 с. URL: https://lib.rucont.ru/efd/637420
15. Кузнецов В.С. Теория и методика физической культуры: учебник для студ. учреждений высш. проф. Образования. М.: Издатель-ский центр «Академия», 2012. 416 с.
16. Курамшин Ю.Ф. Теория и методика физического воспитания: Учебник для институтов физ.культ.-М.:Академия,2005.305с.
17. Лемешева С. Г. Гимнастика. Ч. 1: учебное пособие. Хабаровск : ДВГАФК, 2004. URL: https://lib.rucont.ru/efd/284488(7.01.2020)
18. Павлова М. М. Методические рекомендации по интеграции программы «Основы здорового образа жизни» в учебно-воспитательный процесс образовательного учреждения. URL: http://health.best-host.ru - (01.05. 2020).
19. Петров П.К. Методика преподавания гимнастики в школе: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003.
a. Шлемин А.М. Гимнастика. Учебник для ин-тов физ. культ. – Изд. 2-е / Под ред. А.М. Шлемина и А.Т. Брыкина. – М.: Физкультура и спорт, 2007. 215с.
20. Холодов Ж. К. Теория и методика физического воспитания и спорта: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Ж. К. Холодов, В. С. Кузнецов. – 3-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. 480 с.
References
1. Akrobatika: ucheb. posobie . Edit. by S. V. Novozhilova, L. E. Malahova, A. V. Trofimov, A. V. Borisov, Jarosl. gos. un-t im. P. G. Demidova. Jaroslavl' : JarGU, 2011. URL: https://lib.rucont.ru/efd/238115(10.02.2020) (11.04. 2020).
2. Blinova, N.G., Koshko, N.N., Borisov, P.S., Rudjuk A.A. (2005). Individual'no-differencirovannyj podhod na urokah fizicheskoj kul'tury . Materialy II mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Fizicheskaja kul'tura i sport: integracija nauki i praktiki». Stavropol', 19-22.
3. Borisova I.P. (2005). Obespechenie zdorov'esberegajushhih tehnologij v shkole. Edit. by I.P. Borisova. Spravochnik rukovoditelja obrazovatel'nogo uchrezhdenija, 10, 84-92.
4. Vilenskaja, T.E. (2018). Ozdorovitel'nye tehnologii fizicheskogo vospitanija detej mladshego shkol'nogo vozrasta: uchebnoe posobie . Edit. by T.E. Vilenskaja. M.: Izdatel'stvo Jurajt, URL: https://www.biblio-online.ru/viewer/ozdorovitelnye-tehnologii-fizicheskogo-vospitaniya-detey-mladshego-shkolnogo-vozrasta-424770.
5. Vilenskaja, T.E.(2018). Teorija i metodika fizicheskogo vospitanija: ozdorovitel'nye tehnologii fizicheskogo vospitanija mladshih shkol'nikov: uchebnoe posobie dlja SPO . Edit. by T.E. Vilenskaja. Moscow. 2-e izd. Ispr. I dop. : Izdatel'stvo Jurajt. (Serija: professional'noe obrazovanie). URL: https://www.biblio-online.ru/viewer/teoriya-i-metodika-fizicheskogo-vospitaniya-ozdorovitelnye-tehnologii-fizicheskogo-vospitaniya-mladshih-shkolnikov-429583.
6. Volkov, S.R., Volkova, M.M. (2012). Zdorovyj chelovek i ego okruzhenie.Moskva: Avtorskaja Akademija, 640s.
7. Gaverdovskij, Ju.K. (2014). Teorija i metodika sportivnoj gimnastiki. Izdatel'stvo «Sovetskij sport» Rezhim dostupa: https://e.lanbook.com/book/109462?category_pk=4775#authors)
8. Gimnastika: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij . Edit. by M.L. Zhuravina, N.K. Men'shikova. M.: Izdatel'skij centr «Akademija», 2002.
9. Glazyrina L.D. (2004). Metodika prepodavanija fizicheskoj kul'tury: 1-4 kl. Moscow: Vlados.
10. Evseeva, O.Je., Evseev S.P. (2016). Tehnologii fizkul'turno-sportivnoj dejatel'nosti v adaptivnoj fizicheskoj kul'ture: uchebnik. Izdatel'stvo: Izdatel'stvo «Sport-Chelovek», (Serija: Bakalavriat, Magistratura). URL: https://e.lanbook.com/book/109462?category_pk=4775#authors
11. Zheleznjak, Ju.D. (2013). Osnovy nauchno-metodicheskoj dejatel'nosti v fizicheskoj kul'ture i sporte: uchebnik dlja stud. uchrezhdenij vyssh. prof. obrazovanija / Ju.D. Zheleznjak, P.K. Petrov. – M.: Izdatel'skij centr «Akademija».
12. Zhuravin, M.L. Gimnastika: Ucheb. dlja stud. ped. ucheb. zavedenij . M.L. Zhuravin, O.V. Zagrjadskaja, N. V. Kazakevich i dr.; pod red. M.L. Zhuravina, N.K. Men'shikova. Moscow: Izdatel'skij centr «Akademija», 2001.448s.
13. Zdorovyj chelovek i ego okruzhenie : ucheb. posobie ю D.A, Krju¬kova, L.A. Lysak, O.V. Fursa; pod red. B.V. Kabaruhina. Rostov n/D : Feniks, 2016.
14. Kozlov, V.V. (2017). Akrobatika dlja vseh :lekcija po teorii i metodike sportivnoj akrobatiki / V.V. Kozlov . Moscow : RGUFKSMiT. URL: https://lib.rucont.ru/efd/637420
15. Kuznecov, V.S. (2012). Teorija i metodika fizicheskoj kul'tury: uchebnik dlja stud. uchrezhdenij vyssh. prof. Obrazovanija. Moscow: Izdatel'-skij centr «Akademija», 416 s.
16. Kuramshin Ju.F. Teorija i metodika fizicheskogo vospitanija: Uchebnik dlja institutov fiz.kul't.-M.:Akademija,2005.305s.
17. Lemesheva S. G. Gimnastika. Ch. 1: uchebnoe posobie. Habarovsk : DVGAFK, 2004. URL: https://lib.rucont.ru/efd/284488(7.01.2020)
18. Pavlova, M. M. Metodicheskie rekomendacii po integracii programmy «Osnovy zdorovogo obraza zhizni» v uchebno-vospitatel'nyj process obrazovatel'nogo uchrezhdenija. URL: http://health.best-host.ru - (01.05. 2020).
19. Petrov, P.K. Metodika prepodavanija gimnastiki v shkole: Ucheb. dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij. Moscow: Gumanit. izd. centr VLADOS, 2003.
20. Shlemin , A.M. Gimnastika. Uchebnik dlja in-tov fiz. kul't. – Izd. 2-e / Pod red. A.M. Shlemina i A.T. Brykina. Moscow: Fizkul'tura i sport, 2007.
21. Holodov, Zh. K. (2004). Teorija i metodika fizicheskogo vospitanija i sporta: Ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij / Zh. K. Holodov, V. S. Kuznecov. Moscow: Izdatel'skij centr «Akademija».
Published
2020-08-21
How to Cite
Fedotova T. D., Fedotov V. I., Storozhenko T. N. The development of motor abilities by means of acrobatics in primary school children with poor health // Health, physical culture and sports, 2020. Vol. 19, № 3. P. 133-144. URL: http://hpcas.ru/article/view/8333.
Section
Scientific Articles Following the International Conference
Bookmark and Share

Most read articles by the same author(s)