PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A PHYSICAL EDUCATION INSTRUCTOR IN THE MODERN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A PRESCHOOL ORGANIZATION (USING THE EXAMPLE OF THE URAL REGION)

  • Natalya Mishchenko Ural State University of Physical Culture Email: NUMishenko@yandex.ru
Keywords: Ural region, diagnostics, professional deficits, physical education instructor, Federal State Educational Standard for Preschool Education (FSES DO), model, educational field «Physical Development», preschool children, preschool educational organizations (PEO), modern educational environment of preschool educational institutions, professional competence

Abstract

The article raises the problem of professional development of a physical education instructor in the modern educational environment of a preschool organization (PE) using the example of the Ural region. The relevance of the study is due to the presence of a highlighted contradiction between the needs of society and educational systems in the training of physical education instructors who have professional competence to solve problems in the implementation of the educational field «Physical development» of preschool children, taking into account the Federal State Educational Standard for Preschool Education (FSES DO) and insufficient development of the theoretical foundations and practice of training such specialists in the modern educational environment of preschool educational institutions. The structure of diagnostic (control and measurement) materials (tests) developed by the author for identifying existing professional deficiencies of teachers, as well as assessing the level of formation of professional competencies is presented. The model for the formation of professional competence of a teacher – physical education instructor in a preschool educational organization (PEO) is presented in the form of a diagram. The purpose of the study was to develop, theoretically substantiate and experimentally test a model for the formation of professional competence of physical education instructors and the pedagogical conditions for its implementation within the framework of the modern educational environment of preschool educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalya Mishchenko , Ural State University of Physical Culture

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and Methods of Physical EducationFederal State Budgetary Educational Institution

References

Ворожейкин, А. В. Диагностика уровня квалификации инструкторов по рукопашному бою силовых структур / А. В. Ворожейкин // Совершенствование профессиональной и физической подготовки курсантов, слушателей образовательных организаций и сотрудников силовых ведомств: Сборник материалов XIX международной научно-практической конференции. В 2-х томах, Иркутск, 15–16 июня 2017 года. Том I. – Иркутск: ВосточноСибирский институт Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2017. – С. 52-58.
Ворожейкин, А. В. Комплексная методика оценки инструкторов по рукопашному бою силовых структур / А. В. Ворожейкин, А. А. Зайцев, П. П. Литасов // Вестник Калининградского филиала Санкт-Петербургского университета МВД России. – 2016. – № 4(46). – С. 78-81.
Жигулева Э.А., Дейбук Г.Д. (2011). Проблемы профессиональной подготовки педагогов физической культуры в условиях модернизации образования // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. № 18. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-professionalnoy-podgotovki-pedagogov-fizicheskoykultury-v-usloviyah-modernizatsii-obrazovaniya (дата обращения: 15.03.2024).
Заболотская Е.М., Подержанова А.И. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования и его влияние на модернизацию дошкольного образования // Педагогика, психология и образование: вызовы и перспективы: сб. статей Междун. науч.-практич. конф., Самара, 01 мая 2019 года. Самара: Общество с ограниченной ответственностью «Аэтерна», 2019. С. 52-55.
Майдокина Л.Г., Тарасова С.В. Особенности подготовки будущего педагога по физической культуре к работе с детьми дошкольного возраста // Гуманитарные, социальноэкономические и общественные науки. 2014. № 5-2. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-podgotovki-buduschego-pedagoga-po-fizicheskoykulture-k-rabote-s-detmi-doshkolnogo-vozrasta (дата обращения: 02.02.2024).
Мищенко Н.Ю. Применение современных образовательных web-технологий в процессе дополнительной профессиональной подготовки будущих специалистов сферы физической культуры и спорта // Пути повышения эффективности профессионального образования в сфере физической культуры и спорта : коллективная монография. Челябинск: УралГУФК, 2023. Глава 2. С. 31–55.
Пантелеева Н.Г. Система подготовки и переподготовки педагогических кадров – важное направление развития современной системы дошкольного образования // Вопросы дошкольной педагогики. 2019. № 2 (19). С. 1-4. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/115/3866/ (дата обращения: 05.02.2024).
Приказ Минпросвещения России от 25.11.2022 № 1028 Об утверждении Федеральной образовательной программы дошкольного образования (Зарегистрировано в Минюсте России 28.12.2022 № 71847) // Официальное опубликование правовых актов [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202212280044 (дата обращения: 06.02.2024).
Приказ от 17 октября 2013 г. № 1155 Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования. Режим доступа : https://fgos.ru/fgos/fgos-do (дата обращения: 06.02.2024).
Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в дошкольном, начальном общем, основном общем, среднем общем образовании), (воспитатель, учитель)» (ред. от 16.06.2019 г.) (Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н, с изменениями, внесёнными приказом Министерства труда и соцзащиты РФ от 25 декабря 2014 г. № 1115н и от 5 августа 2016 г. № 422н). URL: // http://профстандартпедагога.рф (дата обращения: 10.03.2023)
Сущенко, В. П. Показатели, определяющие готовность инструкторов по рукопашному бою силовых структур к педагогической деятельности / В. П. Сущенко, А. В. Ворожейкин // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. – 2016. – № 12(142). – С. 127-130.
Федеральная образовательная программа дошкольного образования: изучаем, обсуждаем, размышляем [Электронный ресурс]. URL: chrome – extension: // efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj / https: // niso54.ru / sites / default / files / docs / MMO / 19.01.2022 % 20 % D0 % A4 % D0 % 9E % D0 % 9F % 20 % D0 % 94O.pd (дата обращения: 06.02.2024).
Girls with “different volumes and intensity of physical activity constitution types”: A comparative analysis / M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1436-1443. – DOI 10.7752/jpes.2021.03183.
Media project to improve digital competencies of sports coaches / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 6. – P. 3527-3533. – DOI 10.7752/jpes.2021.06477.
Published
2024-06-21
How to Cite
Mishchenko N. PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A PHYSICAL EDUCATION INSTRUCTOR IN THE MODERN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A PRESCHOOL ORGANIZATION (USING THE EXAMPLE OF THE URAL REGION) // Health, physical culture and sports, 2024. Vol. 34, № 2. URL: http://hpcas.ru/article/view/15350.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share