PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A PHYSICAL EDUCATION INSTRUCTOR IN THE MODERN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A PRESCHOOL ORGANIZATION (USING THE EXAMPLE OF THE URAL REGION)
Abstract
The article raises the problem of professional development of a physical education instructor in the modern educational environment of a preschool organization (PE) using the example of the Ural region. The relevance of the study is due to the presence of a highlighted contradiction between the needs of society and educational systems in the training of physical education instructors who have professional competence to solve problems in the implementation of the educational field «Physical development» of preschool children, taking into account the Federal State Educational Standard for Preschool Education (FSES DO) and insufficient development of the theoretical foundations and practice of training such specialists in the modern educational environment of preschool educational institutions. The structure of diagnostic (control and measurement) materials (tests) developed by the author for identifying existing professional deficiencies of teachers, as well as assessing the level of formation of professional competencies is presented. The model for the formation of professional competence of a teacher – physical education instructor in a preschool educational organization (PEO) is presented in the form of a diagram. The purpose of the study was to develop, theoretically substantiate and experimentally test a model for the formation of professional competence of physical education instructors and the pedagogical conditions for its implementation within the framework of the modern educational environment of preschool educational institutions.
Downloads
References
Ворожейкин, А. В. Комплексная методика оценки инструкторов по рукопашному бою силовых структур / А. В. Ворожейкин, А. А. Зайцев, П. П. Литасов // Вестник Калининградского филиала Санкт-Петербургского университета МВД России. – 2016. – № 4(46). – С. 78-81.
Жигулева Э.А., Дейбук Г.Д. (2011). Проблемы профессиональной подготовки педагогов физической культуры в условиях модернизации образования // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. № 18. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-professionalnoy-podgotovki-pedagogov-fizicheskoykultury-v-usloviyah-modernizatsii-obrazovaniya (дата обращения: 15.03.2024).
Заболотская Е.М., Подержанова А.И. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования и его влияние на модернизацию дошкольного образования // Педагогика, психология и образование: вызовы и перспективы: сб. статей Междун. науч.-практич. конф., Самара, 01 мая 2019 года. Самара: Общество с ограниченной ответственностью «Аэтерна», 2019. С. 52-55.
Майдокина Л.Г., Тарасова С.В. Особенности подготовки будущего педагога по физической культуре к работе с детьми дошкольного возраста // Гуманитарные, социальноэкономические и общественные науки. 2014. № 5-2. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-podgotovki-buduschego-pedagoga-po-fizicheskoykulture-k-rabote-s-detmi-doshkolnogo-vozrasta (дата обращения: 02.02.2024).
Мищенко Н.Ю. Применение современных образовательных web-технологий в процессе дополнительной профессиональной подготовки будущих специалистов сферы физической культуры и спорта // Пути повышения эффективности профессионального образования в сфере физической культуры и спорта : коллективная монография. Челябинск: УралГУФК, 2023. Глава 2. С. 31–55.
Пантелеева Н.Г. Система подготовки и переподготовки педагогических кадров – важное направление развития современной системы дошкольного образования // Вопросы дошкольной педагогики. 2019. № 2 (19). С. 1-4. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/115/3866/ (дата обращения: 05.02.2024).
Приказ Минпросвещения России от 25.11.2022 № 1028 Об утверждении Федеральной образовательной программы дошкольного образования (Зарегистрировано в Минюсте России 28.12.2022 № 71847) // Официальное опубликование правовых актов [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202212280044 (дата обращения: 06.02.2024).
Приказ от 17 октября 2013 г. № 1155 Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования. Режим доступа : https://fgos.ru/fgos/fgos-do (дата обращения: 06.02.2024).
Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в дошкольном, начальном общем, основном общем, среднем общем образовании), (воспитатель, учитель)» (ред. от 16.06.2019 г.) (Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н, с изменениями, внесёнными приказом Министерства труда и соцзащиты РФ от 25 декабря 2014 г. № 1115н и от 5 августа 2016 г. № 422н). URL: // http://профстандартпедагога.рф (дата обращения: 10.03.2023)
Сущенко, В. П. Показатели, определяющие готовность инструкторов по рукопашному бою силовых структур к педагогической деятельности / В. П. Сущенко, А. В. Ворожейкин // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. – 2016. – № 12(142). – С. 127-130.
Федеральная образовательная программа дошкольного образования: изучаем, обсуждаем, размышляем [Электронный ресурс]. URL: chrome – extension: // efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj / https: // niso54.ru / sites / default / files / docs / MMO / 19.01.2022 % 20 % D0 % A4 % D0 % 9E % D0 % 9F % 20 % D0 % 94O.pd (дата обращения: 06.02.2024).
Girls with “different volumes and intensity of physical activity constitution types”: A comparative analysis / M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 1436-1443. – DOI 10.7752/jpes.2021.03183.
Media project to improve digital competencies of sports coaches / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 6. – P. 3527-3533. – DOI 10.7752/jpes.2021.06477.
Copyright (c) 2024 Health, physical culture and sports
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.