PHYSICAL TRAINING AS A FACTOR OF CHILDREN'S ADJUSTMENT TO SCHOOL

  • Erik Martirosyan Armenian State Institute of Physical Culture and Sport Email: erik.martirosyan@sportedu.am
  • Frunzik Ghazaryan Armenian State Institute of Physical Culture and Sport Email: frunz.ghazaryan@sportedu.am
Keywords: health improvement, physical fitness, preschool children, amount of motor activity, functional state

Abstract

At all times and among all peoples, the problem of child preparation for school remains relevant. This process, among other things, should be aimed at improving health, increasing the level of physical fitness and efficiency. The major purpose of the work was to review and discuss the quality of child preparation for school, taking into consideration the level of the motor readiness. Historical, theoretical and logical analysis, generalization of pedagogical experience, empirical methods of analysis, comparison, and analogy were used as research methods. The results of the research are reviewed and discussed in three directions. The first is about the importance and necessity of motor readiness of children entering school. Outstanding specialists do correctly point out that to enter school at the age of 6.5, a child must, firstly, be physically ready so as not to get tired, and, secondly, be psychologically, emotionally, and intellectually ready. Second, speaking about the importance of physical fitness, it should be noted that in modern society there is a progressive intellectualization of practical activity, which is equal to the sphere of physical education and sport training. Therefore, since the very beginning of school education, it is necessary to have relationship between the motor and intellectual development of schoolchildren. Third, one of the main issues of preparing children for school is a more effective and meaningful use of physical education opportunities. In this regard, specific recommendations have been made.

The success of school education depends on various aspects of children's readiness for school -intellectual, psychological, functional and especially motor. Children who are not sufficiently prepared in this regard find it very difficult to adapt to school and experience certain difficulties. Today, this problem cannot be called settled and requires further research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erik Martirosyan , Armenian State Institute of Physical Culture and Sport

Associate Professor of the Chair of Cyclic Sports

Frunzik Ghazaryan , Armenian State Institute of Physical Culture and Sport

Professor of the Chair of Theory and Methodology of Physical Education and Adaptive Physical Culture, Doctor of Pedagogical Sciences

References

Андреева Е. Инновационные технологии в физическом воспитании учащихся младших классов. - Материал межд. научного конгресса. - Алматы; 2014. - т. 2. - с. 46-49
Безруких М.М. Половина первоклассников не созрела до учёбы // А и Ф - Здоровы. - 2019. № 18. С. 3
Богатырева Н. Больше двигаться // А и Ф - Здоровы. - 2012. № 16. С. 8
Боген М.М., Боген М. В. Ваш ребенок идет в школу: Психологическая и физическая подготовка: Книга для родителей будущего первоклассника. - М.: 2021. - 190 с.
Выготский Л. С. Обучение и развитие в дошкольном возрасте. - Избранные психологические исследования. - Наука. - 1956. - С. 429-433
Гусева Т.А. Возможности оздоровительно-спортивной гимнастики в подготовке детей старшего дошкольного возраста к обучению в школе: Автореферат дис. к. п. н., Тюмень, 2005, 27 с.
Гуткина Н. Почему первоклассники не хотят ходить в школу // А и Ф - Здоровы. - 2010. № 38. - С. 21
Екжанова Е.А. Мониторинговые исследования в технологии деятельности школьного консилиума // Педагогика. - 2012. - № 10. - С. 40-49.
Качанова Л.А. Приверженность первоклассников к здоровому образу жизни. - Тезисы междун. конференции. - М.: 2016. - С. 45
Киреев В. Новые подходы к преподаванию теоретических знаний по физической культуре. // Физическая культура в школе. - 2010. - № 7. - С. 10-11.
Кравцова Е.Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе. - М.: // Педагогика. - 1991. - 150 с.
Кто пожалеет наших шестилеток: письмо министру образования // Комсомольская правда. - 2000. - 4 мая, С. 14
Лашнева И. Пора в школу // А и Ф - Здоровы. - 2019. № 10. - С. 8
Парфенова Л.А. Основные направления интеллектуализации физического воспитания школьников, // Физическая культура: В. О. Т.- 2013. - № 6. - С. 14-19
Писарева Л.И. Дошкольная ступень в системе образования: европейский опыт развития // Педагогика. - 2013. - № 10. - С. 100 - 105.
Полянков В.М. Динамика межполушарной асимметрии как показатель адаптации детей к школьному обучению // Новые исследования. - М.: Вердена. - 2004ю- № 1-2. - С. 314-315
Правдов М.А. Интеграция двигательной и познавательной деятельности детей на физкультурных занятиях в дошкольных образовательных учреждениях: Автореферат дис. д. п. н., Шуя, 2003, 54 с.
Смирнова И.А. Физическая подготовка ребенка к школе // Физическая культура в школе. - 2009. - № 5, С. 51-53
Чижова А. Вундеркинды редко вырастают счастливыми; интервью с главным неврологом Москвы Т. Багышевой // А и Ф – Здоровы. - 2019. № 20. - С. 3
Additional physical training for children over five years old / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2021. – Vol. 21, No. 3. – P. 14441454. – DOI 10.7752/jpes.2021.03184.
Case technologies of universal learning actions in physical education of junior schoolchildren / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, M. Tyrina [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 3. – P. 589-595. – DOI 10.7752/jpes.2023.03073.
Complex pedagogical diagnostics of personal motor activity / P. V. Snezhitsky, E. Romanova, M. Kolokoltsev [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 11. – P. 26812687. – DOI 10.7752/jpes.2022.11341.
Comprehensive program for flat foot and posture disorders prevention by means of physical education in 6-year-old children / E. Romanova, M. Kolokoltsev, A. Vorozheikin [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2022. – Vol. 22, No. 11. – P. 2655-2662. – DOI 10.7752/jpes.2022.11337.
Instrumental control of functional indicators in students with health deviation / I. Bocharin, M. Guryanov, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2023. – Vol. 23, No. 5. – P. 1096-1102. – DOI 10.7752/jpes.2023.05137.
Pilates program use for high school girls' additional physical education / N. Mischenko, M. Kolokoltsev, E. Romanova [et al.] // Journal of Physical Education and Sport. – 2020. – Vol. 20, No. 6. – P. 3485-3490. – DOI 10.7752/jpes.2020.06470.
Shevtsiv U.S. Motyvyvidviduvanniastazshoklasnytsiamyshkienykhuzokivfizkultury ta stavlennia do yikhzmistu. - Molodishnyinankovytvisnyk.- Lutsk$ YNO.- 2007.- №1.- 33-37 p.
Published
2024-06-21
How to Cite
Martirosyan E., Ghazaryan F. PHYSICAL TRAINING AS A FACTOR OF CHILDREN’S ADJUSTMENT TO SCHOOL // Health, physical culture and sports, 2024. Vol. 34, № 2. URL: http://hpcas.ru/article/view/15353.
Section
PEDAGOGICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL QUESTIONS OF SPIRITUAL AND PHYSICAL CULTUR
Bookmark and Share