STUDENTS-SPORTSMEN’S DAILY ROUTINE PECULIARITIES
Abstract
The mode of the day of students is an important factor of successful adaptation tothe combined effects of mental and physical activity. Students — sportsmen’s, studying at UralState University of Physical Culture, daily routine peculiarities are studied in our research. Thestudy involved 314 students of Uralgufk. For the survey questionnaires were developed, which aredecorated in Google Forms. This form allowed to collect information about the organization ofthe day of students in terms of mental and physical activity as quickly as possible. The researchresults showed an increase in the students’ interest to observe the correct daily routine and healthylifestyle formation. Daily routine components, which can be viewed as additional stress factorsfor the students’ organism, while mental and physical loadings are performed are defined in thearticle. It was found that 8.3 % of the students suffer sleep shortage, 17 % of the students choosenegative forms of conducting cultural and leisure activities (a nightclub) and 15.3 % of the studentsirrationally plan their individual learning activities. The cumulative effect of fatigue, acquired as aresult of irrationally composed mode of the day, will reduce the efficiency and competitiveness ofbachelors. The alternation of mental and physical activity should take into account the individualpsychophysiological state of students and contribute to the full recovery of body resources.However, it becomes a difficult task to rationally distribute the load during the day, week inconditions of intensive employment of students with a variety of activities: gymnastic, sports,volunteer, educational, competitive, professional and other. Our research results are of practicalimportance in the development of recommendations for correcting students’ lifestyle withincombined mental and physical activities conditions. When studying the disciplines of medicaland biological orientation, students analyze the mode of the day, determine the shortcomingsand master the skill of drawing up a healthy mode of the day for the day, week. This study will becontinued and aimed at assessing the functional state of life support systems of students underintense mental and physical stress in the dynamics of training at the University.
Downloads
References
Базров В. Е. Значение оздоровительных мероприятий в режиме дня студента // Современные технологии в образовании. 2014. № 14 (1). С. 39–41.
Волкова В. М. Режим труда и отдыха студентов // Актуальные вопросы здорового образа жизни, теории и методики физической культуры и спорта: материалы X Междунар. студ. науч. конф. 2018. [Электронный ресурс]. URL: https://scienceforum.ru/2018/article/2018001354 (дата обращения: 06.05.2019).
Быкова К. И., Томилова С. В. Оптимизация режима дня современного студента // Исследовательские инициативы студенческой молодежи как социальная практика современного профессионального образования: материалы конф. 2015. С. 172–176.
Шурхавецкая Л. П. Проблема здоровья и здорового образа жизни студентов гуманитарного университета // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2016. № 1. С. 60–64.
Коданева Л. Н., Шулятьев В. М., Размахова С. Ю., Пушкина В. Н. Состояние здоровья и образ жизни студентов медиков // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 12–4 (54). С. 45–47.
Састамойнен Т. В., Степанов В. С. Психофизическая релаксация в режиме учебного дня студентов творческого вуза // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60–3. С. 286–290.
Кравчук А. И. Сравнительная характеристика режима дня и организации физического воспитания курсантов и студентов сибирского юридического института ФСКН России // Теоретические и практические проблемы физической культуры и спорта: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием, посвященной 85‑летию Благовещенского государственного педагогического университета. 2015. С. 117–123.
Киданова М. С. Отношение современного студента к соблюдению правильного режима дня // Аллея науки. 2018. № 4 (20). С. 368–371.
Макунина О. А., Быков Е. В., Коломиец О. И., Якубовская И. А. Режим дня студентов в условиях сочетанного влияния умственных и физических нагрузок // Научно-спортивный вестник Урала и Сибири. 2018. № 1 (17) С. 50–55.
Сарбаева А. А., Кузнецова Г. П. Режим дня как фактор здорового образа жизни студента //Физическое воспитание и студенческий спорт глазами студентов: материалы конф. 2016. С. 159–160.
Козлова Е. В., Деревянко Н. А., Ломова В. П., Зайцева А. В. Утренняя гигиеническая гимнастика в режиме дня студента // Физическая культура и спорт в современном мире: проблемы и решения. 2016. № 1. С. 45–49.
Туницкая М. Н., Райнгардт Е. А., Жукова Л. М., Долматова С. Н. Физкультминутки в режиме дня студента // Актуальные проблемы современности. 2016. № 4 (14). С. 69–73.
Новикова Е. А. Режим дня студентов и его влияние на учебную деятельность // Центральный научный вестник. 2018. № 14 (55). С. 21.
Макунина О. А. Функциональное состояние нервной системы студентов-спортсменов в зависимости от организации режима дня // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2017. № 2 (5). С. 112–129.
An author should not normally publish manuscripts describing essentially the same research in multiple journals or publication venues. Such redundant publication is generally considered to constitute unethical publishing behavior, and if discovered may result in a manuscript under consideration being rejected, or a published article being retracted.
Authors of manuscripts reporting on original research should present an accurate account of the work performed, accompanied by an objective discussion of its significance. Underlying data should be represented accurately in the manuscript. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. The fabrication of results and the making of fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and may be cause for rejection or retraction of a manuscript or published article.